BAB. 4

577 21 4
                                    

Sebaik sahaja Helmy menarik handbrake keretanya, kepalanya berpaling menatap wajah adik yang dibencikan itu.

Terasa bagai ditatap oleh abangnya, Irsyad juga berpaling mukanya kepada Helmy. Namun sebaik sahaja dia berpaling, reaksi mukanya berubah. Takut. Yup takut. Adiknya amat takut apabila abangnya memberikan senyuman yang manis tapi penuh makna tu.

Jari Helmy menunding ke Irsyad. Suara yang penuh sopan itu membuat Irsyad terasa seperti dia telah melakukan kesalahan besar kepada abangnya.

'Listen careful okay? If along, mama or papa tahu pasal Eliza, I wouldn't hesitate to crush your fucking Lego. Also don't try to tease me. What happened today, please sealed your mouth by your own and don't make me seal it instead. Got it, little brother?'

Helmy hanya senyum sepanjang amarannya. Mungkin pada orang lain Helmy dianggap sebagai abang yang baik yang tidak memarahi adiknya. Tapi bukan itu yang dia rasai sekarang ini. Malah dia lebih suka jika abangnya menjerit sambil memberi pandangan mata yang tajam kepadanya.

Bukan apa, dia tahu Helmy yang bersifat tegas akan memberi amaran dalam suara lembut apabila dia sudah mencapai hadnya. Macam mana nak cakap eh? Senang cerita, Irsyad lebih suka abangnya meninggi suara memberi amaran instead of berlembut dengannya. Hah macam tulah.

And yup Lego was Irsyad's weakness. Irsyad sangat menyukai lego yang dia cantumkan sehingga tidak tidur malam selama seminggu demi menyimpan lego yang dibelinya. Kemudian lego yang sudah siap tercantum akan disimpankan dalam kotak kaca. Sayang betul dia dekat legonya.

'Don't worry. I would definitely seal my mouth four times. I promise.'

Tangannya diangkat sebagai janji kepada abangnya. Antara along dan angah, Irsyad lebih takut dengan angahnya. UTK kan? Gila kau nak bagi darah dia panas. Silap hari bulan, bukan mulut je dia seal kan dengan-dengan nafas kau sekali dia seal kan.

'Good.' Jawabnya ringkas. Tapi senyuman masih terukir dibibirnya.

Tanpa fikir panjang, Irsyad terus membuka pintu kereta dan berlari masuk ke dalam rumah. Helmy yang hanya melihat gelagatnya. Bukan Helmy berniat jahat pada adiknya tapi dia sangat faham perangai Irsyad. First dia akan beritahu family yang lain. Then dia akan tease Helmy time mereka makan bersama. Yup definitely it will happen. Maybe not today but maybe will happen tomorrow.

Sebelum Helmy mematikan enjin keretanya, mata Helmy tertumpu pada rantai besi yang digantungkan pada cermin pandang belakang. Matanya hanya melihat rantai itu.

'She touched it.'

Helmy sedang berbaring di atas katilnya. Matanya tidak mahu lelap. Eliza. Nama yang asyik bermain dalam fikirannya. Dah anggau dah dia. Biasa tu.

Dia bangun tegakkan badannya dan bersila. Lama dia cuba untuk fikirkan apa yang sedang berlaku. Hari ini semuanya berlaku terlalu dengan cepat. Bila dia teringat kata Irsyad tadi, dia tersedar sesuatu.

'Aku suka dia ke?' Soalan itu bermain difikirannya.

'Iya lah tu kut.'

Suara itu menyapa perlahan di muka pintu bilik Helmy.

'Eh ma. Tak tidur lagi ke?'

Suraya berjalan ke arah anak bujangnya dan dia duduk mendekati Helmy.

'Tiga kali mama panggil tapi Helmy tak dengar. Apalah yang difikirkan oleh anak mama seorang ni sama tak dengar mama panggil.'

Suraya menggenggam tangan Helmy dengan kemas. Tangan anaknya yang besar dan kasar diusap. Banyak dah dia lalui ketika bekerja demi mempertahankan negara.

'Apa yang angah fikirkan sampai mama panggil tak jawab? Pasal Raisya ke?'

Suraya hanya menatap anak mata Helmy yang. Helmy hanya senyum dan gelengkan kepalanya untuk menindak.

PERFECT MARRIAGEWhere stories live. Discover now