Merkur

18 7 38
                                    

Ideju za ovaj post je dala: ivanalikescolourgrey

Najmanja planeta [malo veća od Meseca] Sunčevog sistema je Merkur. Nazvan je po rimskom bogu, glasniku sa brzim nogama. Nema mesece, prstenove i ima slabo magnetno polje.

Nastao je pre 4,5 milijardi godina kondenzujući se iz prstena prašine i gasa koji su ostali od formiranja Sunca

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Nastao je pre 4,5 milijardi godina kondenzujući se iz prstena prašine i gasa koji su ostali od formiranja Sunca. On je zemaljska planeta [pored Venere, Zemlje i Marsa] sa gustim, metalnim jezgrom, stenovitim omotačem i čvrstom korom.

Iako je najbliži Suncu, Merkur nije najtoplija planeta [tu titulu ima Venera]. Nema atmosferu koja bi zadržala toplotu, pa se temperatura kreće od -173°C noću do 450°C danju. Ogromna promena temperature stvara ekstremne uslove.

Atmosfera je gotovo nepostojeća, a za to je krivac Sunce. Pošto je Merkur toliko blizu Suncu, solarni vetrovi uklanjaju sve gasove koji se pokušavaju nahvatiti oko planete. Zbog toga se Merkurova atmosfera sastoji od atoma i molekula koje je zračenje raspršilo sa njegove površine.

Manjak atmosfere znači i da je površina deformisana brojnim kraterima, pošto meteori ne nailaze na trenje pa samim tim ne mogu ni da sagore. Ukoliko budete imali priliku da ga gledate kroz teleskop, videćete pohaban svet sa visokim liticama, glatkim ravnicama i malim jezerima. Najznačajniji basen na Merkuru je Caloris, udarni krater dugačak 1550 kilometara koji se formirao u ranoj istoriji planete.

Basen Caloris

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Basen Caloris

Najbrža planeta našeg sistema, putuje svemirom brzinom od 47 km/s [to je zbog toga što je najbliža Suncu, što je planeta bliža Suncu to brže putuje]. Godina traje 88 dana.

Ukoliko iko planira da ode na Merkur nek se spremi za pogled na tri puta veće Sunce i na sedam puta jaču sunčevu svetlost.

Merkur možete videti samo u zoru i sumrak

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Merkur možete videti samo u zoru i sumrak. Prolazi izmedju Zemlje i Sunca 13 puta svakog veka, to je dogadjaj poznat kao tranzit. Tokom tranzita Merkura možemo da vidimo planetu u silueti dok se čini da prelazi preko Sunčevog diska.

Merkur je retrogradan 3-4 puta godišnje, što znači da kad biste ga posmatrali videli biste da se kreće unazad. To se dešava jer se jedna planeta kreće brže u svojoj orbiti od druge, tako da sustiže i prolazi sporije telo.

Merkur se smanjivao u svojoj prošlosti, a smanjuje se i danas. Planeta se sastoji od jedne kontinentalne ploče preko gvozdenog jezgra. Jezgro se hladi i time učvršćuje, uzrokujući njeno smanjenje. Ovaj proces je zgužvao površinu, stvarajući mnoge litice i Merkurovu dolinu.

Istraživanje ove planete je izuzetno težak posao zbog svega što sam navela. Zbog blizine Suncu teško je izbeći jaku gravitaciju i postići stabilnu orbitu oko njega.

Merkur se veoma sporo okreće oko svoje ose, potrebno je 59 Zemaljskih dana da Merkur završi jednu rotaciju

Merkur je ključ za mnoge procese koje proučavamo, pogotovo za solarne vetrove koji su tamo veoma snažni. Naučnici su iskoristili Merkurovu gravitacionu silu da bi izmerili masu Sunca i sproveli eksperimente za bolje razumevanje magnetnih polja planeta, što je doprinelo i boljem razumevanju svemira.

Ovo su samo neke zanimljivosti koje sam našla o ovoj i dalje mističnoj i fascinantnoj planeti. Nadam se da vam se ova tema svidela.

☆Čari astronomije☆Where stories live. Discover now