Zvuči kao neki dobar naziv za tortu ili za pesmu, ali sunčev vetar je zapravo važan fenomen u astrofizici i važan je za razumevanje svemira. Njegovo proučavanje doprinosi razumevanju svemirske fizike i razvoja svemirskih tehnologija koje mogu zaštititi našu planetu i kosmičke putnike od uticaja sunčevog vetra.
Sunčev vetar, poznat i kao solarni vetar, je struja nabijenih čestica koje potiču od Sunca i šire se kroz Sunčev sistem.
Sunčev vetar dolazi od Sunca, tačnije od spoljašnje atmosfere Sunca koja se naziva korona. Ova atmosfera je veoma vruća i sastoji se od jonizovanih čestica. Solarni vetar je izazvan visokom temperaturom korone. Na rastojanju od oko 10 miliona kilometara od fotosfere, koronarni gas je dovoljno vreo, a čestice gasa dovoljno brze, da savladaju gravitaciono privlačenje Sunca i odu u međuplanetarni prostor. U isto vreme atmosfera izgubljeni materijal nadoknađuje sa površine Sunca. Ako se ovo nadoknađivanje materijala ne bi dešavalo korona bi isparila za samo dan-dva. Ustvari, čitavo Sunce stalno isparava, stalno gubeći masu koju odnosi solarni vetar.
Sunčev vetar se sastoji od većeg broja elektrona i pozitivno nabijenih jona (pretežno protona i helijuma). Ove čestice nose veliku količinu energije i brzinu.
Brzina sunčevog vetra varira, ali prosečno se kreće između 300 i 800 km/s. Međutim, tokom solarne oluje, brzina vetra može dostići i preko 1000 km/s.
Kada sunčev vetar stigne do Zemljine magnetosfere, interakcija između čestica sunčevog vetra i magnetosfere stvara spektakularne svetlosne pojave poznate kao polarni sjaj ili severno/solarno svetlo [Aurora borealis].
Sunčev vetar može imati značajan uticaj na Zemlju i njenu okolinu. Uzrokuje geomagnetske oluje koje mogu ometati električne mreže, satelite i komunikacione sisteme. Takođe, sunčev vetar može uzrokovati i pojačane zračne pojave oko polova, što može imati uticaj na astronauta u svemiru i povećati rizik od zračenja na visokim širinama.
Ponekad Sunce može doživeti eksploziju na svojoj površini poznatu kao solarna oluja. Ovo oslobađa ogromne količine energije i povećava brzinu i gustinu sunčevog vetra.
Područje širenja Sunčevog vetra naziva se heliosfera. Procenjuje se da je njena granica na rastojanju između 50 i 100 astronomskih jedinica od Sunca, što je daleko iza orbite Plutona.
Nadam se da vam se ova tema svidela.
YOU ARE READING
☆Čari astronomije☆
Non-FictionAstronomija fascinira ljude, ali nema svako vremena da mnogo istražuje o tome, zato sam ja tu da istražim sve što vas zanima i da u najkraćim i najjednostavnijim crtama objasnim najzanimljivije i najkompleksnije tajne svemira.☆