قبل ما نبدأ سمعني صوت ضغطت الڤوت الجميل.. ضغطت؟
اشطا انا واثقة فيكو... يلا Let's go
______
ليلا بتنهيد: مش هو اللي عمل.. ابوه..اللواء محمد البشندي سابقا ورجل الاعمال حاليا..
ضيّ بأستغراب: لواء.؟ انا عمري ما سمعت عنو.
ليلا: ولا هتسمعي.. عشان الباشا مسح سجلو من الداخليه تماماً بعد إقالتو منها وبالتالي مسح سبب إقالتو... وهدد كل اللي يعرفوه انو لو حد عرف السبب او ذكرو قدام اي حد تاني انو كان لواء اصلا.... هيقتلو..
شمس: ياستار يارب..
ليلا بضحكة موجوعة: وزي ما كان بابا وللأسف من الناس اللي يعرفوه.. زي مكان من الناس اللي اتهددو... وزي مكان بردو....
صمتت فجأة تتمالك نفسها حتي لا تنهار وقد اعتقدت انها تغاضت عن الامر..
نظرت لها شمس بصدمة: ا...اتنفذ فيه التهديد..؟
ليلا بدموع محبوسة: بعد ما بابا شاف انو متغيرش وبطل يساعد تجار المخدرات وبالعكس دا بقي واحد منهم.. راح هددو عشان يبعد عن السكة دي يا أما هيفضحو ودا كان من خوفو عليه.... بس للأسف نفذ فيه التهديد عشان يكون عبرة للباقي...
ضيّ بصدمة: يعني مكنتش حدثة... كانت جريمة قتل..
اكملت ليلا وهي تنظر للسقف تحاول التماسك: فك فرامل العربية واتفق مع واحد من رجالتو يدخل فيه وش بوش عشان تبان حدثة عادية..
ضيّ بتفكير: طب ايه اللي رجعو تاني..
ليلا: عرف اني عارفة بلاوية وعشان انا نسخة من ابويا زي مكان بيقولي دايما حاول ياهدني فصفة واتفق مع ابن اختو اللي هو معتز التوني يجي يشتريني واشتغل معاه فتجارة الاعضاء...
شمس بغضب: اه يابن ال***.. دا عايز الحرق
ليلا: اومال انتو مفكرين انا بعمل كل دا ليه... فراغ مثلا..
ضيّ: خلاص ياباشا هنجيب اجلو ليكي قريب...
............
فالجامعة
..........
تماره :يلا يامنة هنتأخر انتي عارفة هولاكو مبيهزرش