Bab 1

18.1K 420 18
                                    

"Yeay ! Dah habis peperiksaan !" Kata Qyra. "Baru peperiksaan akhir tahun, tahun depan SPM !" Kata Jihah. "Ye lah. Tapi, nanti dah cuti. Kan best ? Boleh rest2. Melancong2 ?" Kata Qyra. "Cakap pasal melancong, korang melancong kat mana ?" Tanya Faz.

"Erm. Dekat Perth." Kata Jihah. "Dekat London je." Kata Qyra. "Aku dekat Korea !" Jerit Faz. "Aku dekat Paris je." Kata Ina. "Best tu Paris." Kata Qyra.
★☆★☆★☆★☆★☆★☆★
"Assalamualaikum." Kata Ina lalu masuk ke dalam rumah. "Waalaikumussalam." Kata bibiknya dan ibunya, Puan Lara. "Ina balik dengan sapa ni ? Mama baru je nak pergi ambil Ina tadi." Kata Puan Lara. "Ina balik dengan ibu Qyra tadi. Dia yang ajak Ina balik sama." Kata Ina lalu meletakkan begnya di tepi dinding. "Oh. Dengan aunty Qaira. Okey, Ina mandi, solat dulu. Nanti turun makan ea ?" Kata Puan Lara. "Okey ma." Kata Ina lalu naik ke atas.

Sudah aja mandi dan solat Ina mengambil fonnya untuk bermain. "Ahh... Leganya." Kata Ina lalu membuka aplikasi Whatsapp. "Tak ada mesej untuk harini ? Erm. Baik makan." Kata Ina lalu turun bawah.

**********

"Ina, jom kita pergi rumah kawan mama nak ?" Kata Puan Lara. "Kawan mama ? Siapa ?" Tanya Ina. "Ikut je lah." Kata Puan Lara. "Hurm. Okey. Dari duduk rumah baik keluar." Kata Ina. "Good choice." Kata Puan Lara.
♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥
"Jom ma !" Kata Ina sambil memakai dress biru sedang2. Berseluar longgar berwarna biru cerah. Bertudung bawal biru gelap. Berkasut putih licin like Cinderella ! "Woahh... Cantik betul anak mama ! Okey. Mari pergi !" Kata Puan Lara.
♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥
"Ma... Kita pergi rumah kawan mama yang mana ?" Tanya Ina. "Ermm... Kak Disya." Kata Puan Lara tersenyum. "Sapa tu ma ?" Tanya Ina lagi. "Hooahh... Kamu tak perlu tahu. Just smile and be kind !" Kata Puan Lara. 'Err... Kenapa pula ma ni ? Haihh.. Layan je lah.' Bisik hati Ina.
♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥♡♥
"Dah sampai. Jom turun !" Kata Puan Lara. "Emm.. Okey." Kata Ina. "Woahhhh~.. Besar gila kot rumah dia." Kata Ina terkejut tak terkelip mata nampaknya. "Ye2. Okey jom." Kata Puan Lara. "Assalamualaikum Disya." Kata Puan Lara mengetuk pintu. "Waalaikumussalam." Kata Puan Lara. "Eih.. Lara ! Lama tak jumpa !" Kata Puan Disya memeluk Puan Lara. "Betul tu. Haa... Ni dia puteri aku, Sya." Kata Puan Lara. "Wahh~. Cantiknya puteri kau ni. Sesuai sangat dengan anak aku." Kata Puan Disya memerhati Ina. Ina terus menyalam Puan Disya. "Okey. Mari masuk." Kata Puan Disya mengajak Puan Lara dan Ina masuk. "So, mana anak kau ?" Tanya Puan Lara. "Ohh. Lupa pula. Zikry, meh jap." Panggil Puan Disya memekik. Haihh... Bising satu rumah. Dah lah rumah besar. Duduk tak ramai pun.
"Ye ma ?" Tanya lelaki segak dan tinggi yang putih dan sado lah kiranya. Tapi, memang power ahh.. Handsome gilo kot. Nak mati !!!
"Kenalkan ini, Tengku Nizrina Nadia. Dia bakal menjadi isteri kamu !" Kata Puan Disya. Muka Ina dah bertukar pucat dah macam separuh mati. 'What the ? Aku ?! Eii... Sabar Ina kau tak boleh buat tindakan terburu-buru. Karang tak pasal-pasal kau dimalukan nanti !' Kata hati Ina. Ina terus berbisik pada ibunya "Ermm... Ma... Apa yang terjadi ? Ina tak pahamlah." Kata Ina.
"Nanti mama ceritakan." Kata Puan Lara.
"Erm... Di... Aku minta diri sekejap keluar ya ? Aku nak berbincang dengan Ina ni." Kata Puan Lara. "Oh. Baiklah Raa.. Aku tunggu kau." Kata Puan Disya.

"Amacam ? Ape keputusannya ?" Tanya Puan Disya. "Setuju." Kata Ina tersenyum.

Kahwin Or SPM ?Where stories live. Discover now