ثناء بغضب: نعم إنت بتقول ايه يا عز.... معقول هتعصي كلامي بعد العمر ده كله....؟!عاصم بجدية: ثناء أنا أهم حاجة عندي ان ابني يكون مبسوط رأيك لا هيقدم ولا هيأخر.
ثناء بانفعال: يعني اي...؟! يعني أنا أربي وأكبر وأعلم لحد ما يبقى دكتور في الجامعة أد الدنيا وفي الآخر رأيي مش مهم....؟!
عاصم بعصبية: وهو قالك إنه بيحبها وعاوز يتجوزها عاوزة يعملك أي يعني هو الحب ليه زرار عشان بضغطه يتفصل....اتكلمي كلام معقول.... وبعدين يعني هو حب أي حد....! دا حب معيدة معاه في الجامعة يعني نفس اهتماماته مش زي الافلام وحب بنت الجنايني وبعدين إنتي تعرفي أي عنها...؟ ولا أي حاجة....! المفروض اعتراضك يكون بعد ما نتقدم ونعرفهم وبعدين نبقي نقول رأينا.
ثناء بتصميم: عاصم إنت مش فاهم حاجه فكرة الجواز دي اساسا يشيلها من دماغه.
عز بنفاذ صبر: وليه بقى إن شاء الله ناقص ايد ولا ناقص رجل ولا محسوب على الرجالة يا ماما حضرتك بتضطريني أخرج عن شعوري فأرجوكِ هتخليني أندم ان جيت لكم عشان اتقدم لها إنت معترضه ليه مش فاهم.
ثناء: عشان انت مش هتتجوز غير ياسمين بنت خالتك.....وده اخر كلام ليا وإما لا أنا امك ولا انت ابني.
عاصم بعصبية: انت اكيد انجننتي يا ثناء.... طب وعلى الطلاق منك يا ثناء لاروح اخطبها للواد واعلي ما في خيلك اركبيه.
عز بزهول من موقف أباه: عجبك كده حضرتك اهه واحد يطلق والتاني يتجوز عشان خاطر ست ياسمين بتاعتك.
وصعد عز السلم قاصد غرفته وهو مكسور من موقف أباه وأمه المقيت
أول رواية بالعامية اتمنى يعجبكم الاقتباس
ولو عجبني التفاعل هكملها.
بقلم/جوجو 🦋
أنت تقرأ
حب وردي "بالعامية"
Romanceأحب دائما رؤية تلك اللمعة الموجودة في عيناك.... أعشق تضحيتك من أجلي....بت لا أستطيع أن أنام إلا وانفاسك بقربي.... حبيبي ♥️🫀