dyslexie

21 0 2
                                    


(Eline en Tijmen zitten nu in groep 5 en over 1 hoofdstuk hierna gaan ze naar de middelbare school)

pov robbie

Ik heb vandaag een gesprekje op de school van Eline en Tijmen. Dit keer gaat het over Tijmen. Zijn juf wilde me spreken, volgens mij gaat het over zijn leesvaardigheid. Maar we zullen het over een kwartiertje wel horen hij is zo klaar met school. En daarna moeten we samen dat gesprek in omdat het ook voor hem is .

pov Tijmen

Ik heb zo een gesprekje met mijn juf en mijn broer robbie. Mijn zusje wordt opgehaald door lieke ze moet een nieuwe bril halen en kijken of ze nog dezelfde sterkte heeft. Ik ben een beetje zenuwachtig voor het gesprekje omdat het over mijn lezen en schrijven gaat. Ik lees langzaam haal soms b en d s door elkaar. Lees soms het cijfer 65 als zes en vijftig en maak spelfoutjes. Dus ik ben bang dat het klopt wat mijn juf al zei dat ik waarschijnlijk dyslexie heb. (Tijmen de persoon waar ik de naam van mocht gebruiken heeft ook dyslexie kleine writers note, hij helpt ook met dit boek en moet ook altijd zijn spelfouten er uit halen. ) Maargoed ik moet nog een kwartiertje school en dan heb ik het gesprek

(pov Iris (juf van Tijmen))

ik heb zo een gesprekje met Tijmen en volgens mij zijn broer die hem verzorgd, omdat er iets met zijn ouders gebeurt is waardoor ze niet meer leven. Ik ben wel een beetje nerveus omdat ik hem moet gaan vertellen dat hij waarschijnlijk dyslexie heeft en in ieder geval morgen een dyslexie test moet gaan doen.

(pov robbie)

(Dit is achteraf want jullie weten al ongeveer wat er in het gesprek gezegd is en ik ga nu in Robs pov de andere info vertellen.)

Ik heb net het gesprek gehad met Iris en Tijmen en hij moet morgen een dyslexie test afnemen bij het RID we moeten er om 8 uur morgen zijn. Dat vind ik wel vroeg maar Jamie gaat mee en mag hierom de eerste 2 uur school skippen.

*de volgende dag*

(pov Tijmen)

We gaan ontbijten en daarna moet ik de dyslexie test doen. Eline mag helaas niet mee, dat wilde ik wel maar ze moet helaas gewoon naar school toe echt jammer.Maar snap t ook wel want met rekenen loopt ze heel erg achter en ja concentreren met haar adhd is ook altijd een dingetje.

*een uur later*

Er komt een vrouw in de wachtkamer die zeg: "ik kom voor Tijmen van de graaf" ik loop achter de vrouw aan Robbie volgt me in de kamer zeg de vrouw: "Ik heet Cato je moet zo een paar testjes doen als je daar klaar mee bent moet je een uurtje wachten en dan weet je de uitslag "

(zoon test is een beetje saai dus ik ga naar de uitslag want je moet wat tekstjes lezen en schrijven doen dusja volgens de real tijmen dan want hij heeft deze testen gedaan.)

we krijgen de uitslag ik loop achter Teuntje aan het kamertje in

(pov robbie)

Ik ben een beetje nerveus voor de uitslag eigenlijk hoeft het niet want ik weet het toch al Cato zegt: "jullie weten het misschien al maar Tijmen heeft dyslexie en dcd dcd zorgt ervoor dat hij niet zo netjes kan schrijven enzo, Voor dyslexie mag hij hier lesjes maken wat er waarschijnlijk voor zorgt dat hij uiteindelijk beter kan lezen en schrijven dan nu" ik zeg: "oke welke dag moeten we komen en dat van dcd wisten we al en daar heeft ie al fysiotherapie voor gehad dus dat is al minder erg dan vroeger" Cato zegt: "hij mag elke vrijdag na school komen en je hebt voor 4 dagen in de week huiswerk maar niet heel veel dus hij zou ook zijn huiswerk in 2 dagen kunnen doen." ik zeg: "oké we moeten onze routine daar dan maar gw op aanpassen maarja dat komt goed."

*beetje random einde maarja het is logisch geworden wat er uit is gekomen Tijmen heeft Dyslexie en moet een keer per week les krijgen en de rest van de week huiswerk maken we gaan nu naar een uurtje later we gaan thuis eten*

(pov Tijmen)

Oke ik heb dus dyslexie en moet daarvoor naar les en de rest van de week moet ik er huiswerk voor maken maar omdat ik het vandaag goed gedaan heb mogen we naar de mac en mogen ik en eline voor een keertje samen een film kijken en bij elkaar slapen normaal mag dat niet omdat Eline al druk is en er nog drukker van word en ik er ook een beetje druk van word. Heeft ze eig altijd als ze excited voor iets is of zenuwachtig.

(pov Eline)

Tijmen is thuis: "Hey Tijmentje, heb je dyslexie of niet?" vroeg ik

Tijmen zei "Hey Lientje ja helaas wel ik moet elke week naar les en ook elke week huiswerk maken maar we hebben mac gehaald mogen samen film kijken en vanavond bij elkaar slapen." Ik word ineens redelijk enthousiast want , ik vind het altijd leuk als ik met m op n kamer mag slapen maar dat merkte onze broer rob helaas ook en die zei wel meteen: "het mag inderdaad van mij maar als je te druk wordt moeten jullie wel gewoon op je eigen kamer slapen" "oke we gaan ons best doen rustig te blijven" zeiden we in koor.

Weer een deeltje wss komt er zo nog een deel maar ja is nie zeker. groetjesss

Later komt dan welWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu