Kesemua doktor hospital itu hadir ke mesyuarat yang bertujuan untuk mengenalkan Zahra kepada ahli hospital. Setelah habis mesyuarat yang berlangsung selama 40 minit itu, Zahra kembali ke bilik Cik Elina bersama Tengku Ellias dan berterima kasih kepada jururawat atas bantuannya.*dalam bilik cik Elina*
Zahra: Cik Elina ni memang tak ada family so i have to act like I have no other job but to stare at her like this-
Tengku Ellias tergelak, "faham. Awak kerja sampai pukul berapa?"
Zahra: I have to do rounds later dalam 30 minit lagi kalau Cik Elina ni tak sedar². Kalau Cik Elina tak sedar² jugak lepas saya habis round, I'll stay here untill tomorrow.
Tengku Ellias: Eeee tak mandi.
Zahra: eh helok sikit eh. Hospital mak awak ni mewah yer siap ada bilik mandi lagi dalam office saya. Saya pun tak faham.
Tengku Ellias tergelak, "how's your life in Jordan?"
Zahra: Saya kerja sambil belajar. Alhamdulillah hutang semua langsai.
Tengku Ellias: Susah?
Zahra menjeling manja: Memang tak ah nak cakap tak susah. Gila apa tak susah.
Tengku Ellias: hahahah cer cita sikit.
Zahra: nak apa?
Tengku Ellias: nak awak cita lah. Cita lah saya dengar.
Zahra: kes menganggur lah ni dah tak da kerja lain dah.
Tengku Ellias: nanti nanti lah saya buat kerja tu. Cita lah.
Zahra: hahah. Macam ni, dulu like 3 years ago camtu i started working and jumpa lah macam² orang yang menilai sana sini. Walaupun Jordan tu dikira negara Islam ada jugak yang tak puas hati dengan orang Islam. Alhamdulillah saya kena kecam setahun macam tu je. Saya pesan dekat kawan² Muslim saya yang lain, kita Muslim ni kena kental. Nak tak nak kena kuat, sentiasa buat baik, ada masa tu pertahankanlah maruah diri dengan agama. Tak kisah lah orang semua have fun on something that's wrong, that's haram, kita jangan pura² kurang ilmu pastu buat pulak benda haram tu. Saya sentiasa ingatakan diri sendiri Allah sentiasa ada. For me yang susah tu, nak mencintai Allah pada masa orang sekeliling tidak kenal siapa Tuhan mereka. Tu je lah yang susah. Yang pasal belajar sambil bekerja tu bagi saya tak susah, cuma penat. Tapi gaji saya mahsyuuuk tau. I got 3500 dinar kat sana but convert to here it's RM23000+ . Kaya okay... Alhamdulillah.
Tengku Ellias tersenyum,
"habis tu kenapa balik?"Zahra: cukuplah cukuplah 10 tahun jumpa mak ayah on off. Tu lagi pedih.
Tengku Ellias tergelak,
"awak nak saya balik tak?"Zahra terkedu kerana tidak tahu ingin menjawab bagaimana, hati masih ingin berbual dengan jajaka itu tetapi bukan mudah melawan restu Tuhan. Mereka masing-masing tahu berdua-duaan begitu tidak baik bagi mereka.
Zahra menjawab, "Silakan lah yerr Encik."
Tengku Ellias bangun dari sofa, lalu mengangkat keningnya sambil meletakkan telefonnya dalam poket belakang seluarnya,
"See you. Assalamualaikum"
YOU ARE READING
Melawan doa (Short Story) *Completed*
RomanceZahra: patutkah aku melawan doa dengan doa? Cinta bukan untuk dijangka, kisah perkahwinan bukan untuk ditulis. Tengku Ellias seorang anak raja, adakah dia memang terlulis untuk Zahra atau adalah doa yang dimakbulkan daripada Zahra? Bahagiakah? Sebua...