"Haih,lambat!"-Alya dengan pantas menarik tangan syaz,dia peluk dengan kuat dalam tangisan yang perlahan.Syaz menghadap Haikal dengan sangkaan tubuhnya yang berdarah tapi bukan.
" argh!"
"Syaz,alya sayangkan syaz.Maafkan segala salah alya ya sayang?"-Bibirnya dekat dengan telinga syaz.
"Alya!"-Yang lain terus mendekati.
Tangan alya mencengkam kuat baju Ziyad,boleh nampak rasa sakitnya tak terhingga.Tangan Syaz,Mia,Ana dan Syira juga dia genggam.
" Korang,harini.Hari kita ke-kenal"-Alya
Mia melihat tarikh,ya.11 April adalah tarikhnya.
"Terima kasih,untuk segalanya"
"Tugas aku dah selesai,Assalamualaikum"
"Alya bangun alya,alya!"
"Panggil doktor!!"-syaz terus menggerak gerakkam tubuh alya.
" jangan la macam ni,kita tak buat banyak lagi benda alya!"-Ana
Terasa badannya menggigil,Syaz cuma terus memandang wajah Alya.Wajah yang selalu berada di dalam hidupnya walau apa jua keadaan dirinya.
Dialah wanita yang terus menjadi kuat kerana kata katanya,kasih sayangnya.
Tapi,betul ke Alya nak tinggalkan Syaz?Dia tak pernah bersedia untuk merasai kehilangan.Bahkan lebih memerlukan.
"Alya...jangan tinggalkan Syaz,.."
Doktor tiba,dia dapat rasakan genggaman alya yang kuat tiba tiba hilang.Perlahan lahan tangannya jatuh dari peha Syaz.
.........
"Yang lain,tolong tunggu di luar ya."-Doktor
30 minit kemudian,
" m-macam mana dengan isteri saya?"-Ziyad
"Maafkan saya,untuk semua disini.Kami tak dapat selamatkan dia sebab kehilangan darah yang banyak.Dengan itu,jantung gagal berfungsi.Manakala kansernya juga merebak ke semua sel sel badan.Saya minta maaf,"
Rasa apa?
Semua memandang satu sama lain.
Syazreen,terduduk.Terkulai lemah bersandarkan bahu syira yang sempat menyambutnya.
"Ikhlaskan ya?"-Syira
" Tak...dia tak mati lagi!"
"Mia! Bagitau aku yang alya masih hidup mia!.Bagitahu aku mia!!"-Dia menolak nolak bahu Mia yang turut mengalirkan airmatanya.
" mia..aku tak nak hilang dia lagi.Aku tak bersedia,hiks.."
"Syazreen,tolonglah terima kenyataan.Tolonglah"
"Terima kasih Alya,sebab jadi kawan aku,sahabat aku.Kau dah macam saudara aku sendiri.Rehatlah,kau dah banyak berkorban untuk kitorang.Aku janji,akan jaga keluarga kita baik baik.Keluarga kedua kita.Aku janji"-Danish
" Aku akan pindah ke UK untuk berjumpa dengan Dahlia.Atas urusan perniagaan Alya di sana.Korang,jaga diri ye?"-Ziyad
"Baik,aku jaga diorang.Kau pergilah"-Aifiq
"Thanks bang.Kalau dah boleh aku balik"
"Izinkan aku,berehat dahulu"-Alya
"Bukan apa,penat"
"Takpelah,aku gembira kerana aku mati di samping Syaz.Orang yang aku sayang sampai bila bila,sampai syurga.Selamanya"
"Iye betul,aku sayang semua"
"Apa salahnya kita jujur.Kan?"