"بعد مرور شهر"
دلفوا كل من احلام وفاطمه الي المسجد. وادوا ركعتين تحية المسجد ثم ذهبوا الي تجمُع الفتيات... مثل كل يوم.... جلسوا واللقوا السلام عليهم جميعا....
تحدثت أحلام بهدوء وكل جديه:وحشتوني طبعا يـ بنات.... انا انهارده مكنتش هتكلم..وفاطمه اللي كانت هتدي الدرس.. بس بصراحه لفت نظري موضوع الجميع غافل عنه... وهو... المسحيين والمسلمين.... دي مصيبه اساسا...
تسألت فتاة بـ تعجب من هذا:ليه مصيبه... هما مسحيين واحنا مسلمين... محدش دخل فـ دين التاني.........!
أحلام بهدوء:ما هي دي المشكله يـ اسراء... إن احنا مصدقين ومقتنعين ان ليهم دين واحنا لينا دين.... فكره انك تصدقي ان المَسيجي مَسيحي واليهودي يهودي والهندي هندي... وو...... الخ... دي مشكله... المشكله اننا صدقنا.. ومأمنين ان ليهم دين هما كمان.... المشكله اننا اتأكدنا ان في كذا دين... دين المسحيين.. دين الهندين. وكتير... ونسينا احنا كـ مسلمين ان مفيش غير دين واحد وهو.... "الإسلام"... بقي فـ اعتقدتنا ان في كذا ديانه
.. بقيني مؤمنين بـ الدين المسيحي... وايه هو الدين المسحي............" "شِــــــــــــــــرك"..اعوذ بالله... اللهم توفنا جميعا ونحنُ مُسلمين.. طلعي فكره المسحيين من دماغك.... طلعي فكره ان ليهم دين واحنا لينا دين.... اعترفي بـ دينك من قلبك... متصدقيش اي دين... يعني المسحيين فـ دماغهم ان رينا سبحانه وتعالي ابن المسيح ولعياذه بالله وفي اللي المسحيه.. ابنه.. وفي اعتقادات تانيه كتير... فـ زي مـ الرسول صلي الله عليه وسلم قال فـ سوره" الكافرون"
(لَكُم دِنُـكُم وَ لِــــىَ دِينِ)
بس الرسول صلى الله عليه وسلم قال كده وهو مؤمن ان مفيش دين غير دين الإسلام.. ومفيش إله نعبده الا الله عز وجل... واننا نكون حاطين فـ دمغنا ان كل واحد ليه دين... فـ غلط... ماشي انت ليك دين وانا ليا دين... ماشي يعم خلاص... بس من جوا انت مُسلم. مُؤمن بدينك ومتأكد ان كل الديانات دي كُفر وشِرك.... طبعا الهنديين دول بنحبهم وبنحب اعملهم وووو هقولك حاجتين وركزي فيهم
اول حاجه
انهم بيعبدوا الأصنام...
تاني حاجه
"من احب قوم حُشِرا معهم." فـ مع من تُريدِ ان تُحشري؟؟
احنا بقي لا دول هنديين وليهم دينهم ومعظم الاحيان بنعمل زيهم...واوقات بنتمني نكون زيهم...دول عندهم لو البنت تمت التلاتين سنه ومتجوزتش بيحرقوها.... المهم... ان خُلاصه الموضوع... "متحطيش فـ قلبك عقيده ان في كذا دين علي الأرض...هو دين واحد.. زهو دين الإسلام... واحتفظي بيده متروحيش تتكلمي مع حد مسيحي او اي حاجه... كل واحد كبير وعقله فيه انه يعرف ان الرب واحد... وان شعارنا هو... لا إله إلا الله مُحمدً رسول الله........ والله دين الإسلام ده جميل... يكفي لما تكوني مخنوقه او مهمومه وعندك مشكله بتصلي ركعتين وتسجدي وتقولي يارب حلهالي.... بيقين... بـ قلبك... يكقي انك مطمنه ان في سور تحميكي من عذاب القبر.... من عذاب النار... عندك دين يعرفك ايه الحلال وايه الحرام... عندك دين يخليكي عارفه ايه النضيف وايه النجس... يكفي ان ده الدين المنتصر... طب الهندين دول هل طلع صنم واحد منهم يحارب ويدعي للإسلام زي ما رسول الله صلى الله عليه وسلم...؟ هل اي حد من اي دين حد طلع فضل يحارب عشان يأكد ان ده دين الحق. لأ...... فـ اشهدُ ان لا إله إلا الله وان مُحمدً رسول الله......
وانا كده خلصت السلام عليكم ورحمة الله وبركاته.... نهضت احلام وفاطمه ورحلوا من المسجد
أنت تقرأ
حياة الليل
Mystery / Thrillerكانت طفله لا تعرف شيء الا البراءة والطيبه... ولكن لم يتركوها... اذوها ابشع الأذيه... فـ اصبحت من طفله لوحش يلتهم كل من امامه