الفصل الحادي عشر

2 0 0
                                    

كان عمر متعلق رجليه الفوق و راسه تحت ينظر الى بدر بغضب شديد بان عمر كبير وليس صغير إلى تلك الأفعال
ناني بخوف على ابنها :"عشان خاطري يا بدر فكيه هو أصلا عيل وغلط"
عمر بغضب وحنق:"خلاص يا بدور هانم نزليني برستيجي قدام الناس"
رائد بضحك وسخريه:"برستيجك قدام ناس اى دة برستيجك ادشمل مش عارف احسبن ولا ادعي خائف اكون صحبه "
نظرت اليه نظرت ثقه أما أهل جميله حتى جميله تنظر دهشه إلى هذه المجنون هولاء تخطوا مراحل الجنون
زين بهدوء :"متخافوش يا جماعه دى فقرة كوميديه"
ثم همس الى بدر"نزليه لان فضيحه الولد بقت ذي مشهدت دبيحه العيد "
نظرت ببراء وحزن مزيف:"كرامتي يا زينو "
زين بابتسامة مزيفه ولكن صفراء"وحبيبة زينو سابت حقها يلا يا بدور قلبي "
هزت راسها مثل الطفله تطيع والدها ثم افكت الرباط اما كان عمر كان محذر هو ينزل نزل بمهاره عاليه
ثم عدل نفسه وتحدث بكل هدوء:"انا يا عمي عمر هيثم عريس الغفله لبنت حضرتك"
جميله بغيظ ،:"اى يا استاذ انت كلم عدل و اى عريس الغفله دي لبنتك"
تحدثت زينه متدخل في الموضوع:"صلوا على النبي يا جماعه يجماعه الخير البر عاجله ها يا حب الخطوبه امتى"
محمود بغضب هو يطردهم:"برا اى العيله المجنون دي يلا برا"
حبيبه باستنكار:"هما بيطرودنا عادي كدا"
زينه بمتصاص بعدم اعجاب:"في اى يا عم الحج احنا في بيتك برضوا احنا بس بنعلم كان و اخواتنا الادب عشان مترباش النوتي "
ضحكت والده جميله:"سبهم يا حج شكلهم عائله سكر اوي بذات التلاته دول " ثم اشارت على حبيبه وبدر و زينه ابتسموا لهم مجامله فتحدثت بدر بفخر:",وامال لو شوفتي بقيت العيله ده احنا اسكر من كدا"
ضحك كل من جميله و والد جميله و والدتها
محمود باستسلام:"امري لله على العموم احنا موافقين على جواز دي"
تحدث اسر بصدمه وسخريه:"هي اى الجوازات الا حوارتها بتخلص دي اشمعني في جوزتي قعدت خمس سنين اضيع عمري عشانها "
ماريا بذهول وغضب من حديثه:"قصدك مستاهلش قول إلا جواك ما خلاص الا كشف بان "
تحدث ليث مدافعاً عن ابنته:"انا قولتلك يا بنتي الجواز مش واكل همهما يعني ما تحبي وتتجوزي اسفل واحد في العالم عندك ولاد العيله محترمين قولك شوفي نجم لا بلاش ده محجوز بصي خليكي مع رائف ده الوحيد فرادني او مالك ايهما احلى بالنسبالك "
تحدث اسر بسخريه:"راعي يا عمي الكيس جوافه الا خاطب بنتك"
ليث ببرود:"للاسف انت وابوك مش موجودين في حساباتي"
غيث بغضب وعدم اعجاب:"لي يا حبيبي بنعض ولا بنعض ده انت عمرك ما تتمني تجوز ابن غيث وما ادراك ابن غيث و ابوه ادب واحترام "
مراد بكتم ضحكته:"بصراحه ملكش حق يا ليثوا ده انت مفروض العن من كدا يا حبيبي ده انت اخر مر استحملته كنت ادخل المصحه العقليه الله يكون في عونك واخد الثمر "
غيث بسخريه ؛"ما بلاش انت مهند باشا فاكر ولا افكر "
بدر بابتسامة تسليه:"استهدوا بالله يا جوماعه ده شيطان دخل ما بينكم "
غيث بسخرية:"انتي شيطان ذات نفسه "
زين بغضب لآن زعل محبوبته:"بقولك اى متجيش ناحيه بدري انت جاي عليها ولا كانها جات عليك"
غيث بغضب من جنى:"عجبك تربيتك يختي خليتي الا يسوى ولا ميسواش يكلم "
جنى بغضب:'لا لا هو انا ربيته لوحدي ثم اصل من غير حاجه بايظ ده كان بيروح مخصوص المدرسه عشان يبوس كل طالبات المدرسه"
ثم بدء الشجار العائلي وعائله جميله تستمع باستمتاع من تلك العائله الغريبة
نجم بصراخ:"استهدوا بالله يا جماعه احنا ناسين الولد وجوازته"
عمر بسخرية:"لا ولله دلوقتي افتكرتك كنت تستنوا لحد فجر يا راجل"
مالك يتحدث ببعض الجديه:"سيد عيب احنا اهل "
سخر عمر قليلاً من تلك الاحاديث انفزع عندما نحدثت زينه ببعض الصراخ"طب صلاه على النبى بقولك ان شاء معزومين في بيت العيله واعتبروا اول يوم لينا منها نحدد خطوبه احمد على نسرين وعمر على جميلة الجميلات "
جميله بخجل:"شكراً ليك يا طنط "
بدر بابتسامه حنونه:"بقولك اى جوجو اعتبرني امهاتك ذي عيلتك من دلوقتي لو واد قلك بم او نفخ بس قولي واحنا نعامل لازم مش عشان اربيه ادافع عنه توتو انا في الوقت الحق بنسى جوزي "
فتحدثت بهمس لزين بحب:"ما عدا انت يا واد جلبي "
ضحك زين هو يضمها بحب هو ينظر عيلته التي تكبر امامه كل يوم
هلال بابتسامة:"طب انا جالى وعايز ياخد ميعاد "
مالك تحدث بتسرع؛"وانا كمان قصدي انا عايزه اتقدم"
نجم بلهفه:"وانا عايز ادوز نادرين يا ابا الحاج"
بدر بتاثر والدموع في عينيها:"يا حبايبي آخرين اكتر ناس معقدين في عيلتنا يجوزوا مش قدر تصدق ياربي اكون تيته قبل اموت مشلول"
ضحك الجميع فتحدث زين بهمس:"قاسم صح"
هزت راسها بخجل باجل فتحدث بابتسامه حب وحنان ؛"خليه يجي بكرا يا سكرتي"
نظرت له بخجل:"حاضر يا بابا"
زين بابتسامة:"وانتي يا بنتي نادرين موافق على نجم ولا"
نادرين بابتسامة:"موافقه يا عمو"
ثم زغرط الجميع بسعاده حتى عائله جميله احبوا هذه العائله وايضا اندمجوا معهم احبوا
الجلوس مع هذه العيله

في منزل جميله
منال بضحك:"مش قادر انا من كتر الضحك كنت مش قادر امشى"
محمود بابتسامه:"عندك حق يا ام جميله ناس شكلها طيبه شكل ربنا بيحبك يا جوجو"
جميله بابتسامة خجوله:"عندك حق يا بابا وانا استريحتهم اكتر من عمر "
ثم دخلت غرفتها هي تتذكر تلك اللحظات التي خاضتها مع هذه العيله
هي اصبحت محظوط بان شاركت واصبحت عضو في عيلة زين وايضا فرداً من العصابه



في المنزل العائلي الكبير
في دور حبيبه و مراد
حبيبه بابتسامة:"صدق تومن بالله انا فرحانه اشوف مالك عريس لقد هرمنا من اجل هذه اللحظه "
ضحك مراد:"مش الدرجه يمكن التهزيق الا اخذها خلاه يصحح شوي "
تنهدت حبيبه بحراره ثم نحدثت بحنان وحزن:"عقبال هايدي نفسى اشوفها عروسه "
مراد بابتسامة:"ان شاء الله يا قلبي ثم سكرتي مش تاخد اي حد "
حبيبه بغيظ:"مالك قلبت على ليث "
مراد بضحك:"يا ساتر يارب طب لي فال ده بس هي الحكايه يا قلبي هي عيله مش ناقص مختلين كفايه احنا "
حبيبه بغضب:"ااااه قصدك انا مجنونه " ثم تصنعت الحزن:"بعد العمر ده كله يا ماروا وانا حبيبتك واستحملت عيوبك وانا سكت في قلبي"
مراد بتاثر:"يااااه يا عبد الصمد مستحمل كل ده واحدك طب قول اخفف عنك شوي"
حبيبه بصدمه:"ويت بس انت ببتريق عليا ماشي يا مراد انا اروح ابات عند بدر وهي تشوف صرف معاك"
مراد بتسرع قبل تذهب:"انتي رايح فإن خليكي هنا اخر مر روحنا محكمه الاسره"
نظرت له بثقه ثم نامت في حضنه بحب:"تصبح على خير يا ماروا قلبي"
عدل نفسه هو يعانقها بحب وحنان:"وانتي من اهل جنه"





العصابه الجزء الثاني من روايه احببت اجنبي حيث تعيش القصص. اكتشف الآن