05

492 26 0
                                    

__

"Kakak, Kamu free tak petang ni?" Tanya Puan Thurayya pada Qisya yang sedang bermain game di Ipadnya. Takdinya dia tengah buat revision ala kadar untuk subjek addmath tapi sejam jelah. Lama lama tepuk otak dia.

"Free je, Kenape?" Tanya Qisya.

"Teman Ibu pergi Watson."

"Pukul berapa?" Qisya memang dah biasa teman Ibu dia pergi mana mana. Lebih tepatnya, tolong angkatkan barang yang Ibu dia beli.

"Pukul tiga macam tu, kita pergi watson yang dekat Aeon tu lah. Dekat sikit." Cadang Puan Thurayya.

"Okey." Balas Qisya.

Puan Thurayya melihat Qisya yang sedang bermain dengan Ipadnya. "Kata study." Ujar Puan Thurayya. Beliau memang suka condemn Qisya.

"Rehat." Balas Qisya lalu tersenyum bila Ibu dia buat muka tak percaya.

"Kamu ni tak bosan ke asyik duduk rumah? Cubala  ajak kawan kawan kamu keluar. Ni tak, cuti je asyik duduk kat rumah." Bebel Puan Thurayya.

Erk. Tak berkelip mata Qisya. Dia duduk diam diam
pun kena kecam. Pelik nye lah Ibu dia ni. Kalau
Mama Anggun pulak selalu tak bagi Anggun keluar. Katanya anak dara elok duduk dekat rumah. Terbalik pulak dengan sikap Ibu dia ni. Makin disuruh keluar rumah.

"Malasla keluar, Bazir duit je." Balas Qisya.

"Kamu takde pakwe ke?" Soalan yang sangat unexpected keluar dari mulut Puan Thurayya. Tersedak Qisya dengar soalan tu.

"Ibu ni ape tanya soalan macam tu." Pening Qisya dibuatnya.

Puan Thurayya gelak. "Eh ape pulak. Betullah soalan Ibu ni. Anak Ibu ni takde pakwe ke?"  Tanya beliau lagi, ingin tahu.

Qisya geleng. "Takde Ibu, buang masa je."

Puan Thurayya pandang Qisya tak percaya. Siap side eyes lagi tu tak tahannya. Qisya hanya pasrah dengan perangai Ibu dia.

"Kenape ibu ni?" Qisya gelak. Muka judging ibu dia memang tak dapat nak sorok dah.

"Selalu bawak balik hadiah orang bagi takkanlah takde pakwe. Tak percaya lah ibu." Puan Thurayya berpeluk tubuh. Qisya ni boleh dikatakan setiap minggu dia bawak balik paperbag yang dalamnya ada coklat, bunga, kertas dan macam macam. Qhaira memang suka lah coklat coklat tu. Dia yang habiskan.

"Itu junior orang bagi. Perempuan ye." Jawab Qisya membetulkan salah faham. Dia sendiri pun tak faham kenapa junior dia suka sangat membazir duit belikan dia hadiah. Nak cakap hari jadi, lambat lagi.

"Yekee? Takkanlah takda daripada laki."

"Taktahulah. Orang tak ambik tahu." Jawab Qisya.

"Kamu taknak cari pakwe ke?"

"Ibuuuu dahlah."

Puan Thurayya gelak. "Okeyla Ibu nak siap siap. Kamu pun pergi lah siap. Ibu taknak nanti Ibu yang tunggu kamu." Pesannya dan pergi meninggalkan Qisya.

"Cakap pukul tiga." Jerit Qisya. Masa ni baru pukul satu setengah.

"Ibu ni lama kalau bersiap!" Laung Ibunya dari atas.

Qisya menggeleng-gelengkan kepala. Setelah itu, dia membawa Ipadnya ke bilik untuk dicas dan pergi bersiap walaupun awal lagi.

~~

"Mama, Suria nak singgah Popular japp. Nak beli buku latihan chem." Ujar Suria pada Mamanya.

"Oh pergila, dah siap nanti call Mama. Duit ada?" Tanya Puan Seri sambil mengeluarkan duit dari dompetnya.

sayang Where stories live. Discover now