06

536 27 0
                                    

__

Dah seminggu berlalu sejak pertemuan mereka di Mall haritu. Lepas pada tu Suria tak lagi berjumpa dengan Qisya. Kadang kadang jelah dia ternampak tapi hanya dari jauh. Kalau balik petang pun dah tak jumpa dekat pondok sebab kadang Qisya ada kelas tambahan. Takpun Suria yang balik awal.

Suria tersenyum tawar.

"Bukannya penting pun." Gumamnya, tapi jauh dalam lubuk hati dia yang dia rindu nak tengok senior dia tu. eh bukan rindu, dia macam tertanya tanya mana perginya orang tu.

Dah makan ke belum, sihat ke tak, hidup lagi tak dekat dunia ni.

Takkanlah Suria nak rindu dia tu. Tak necessary langsung dan takde sebab pun untuk rindu.

Suria menggeleng-gelengkan kepalanya agar dia lebih concentrate dan melupakan Qisya untuk beberapa jam.

Life must goes on. Anyway, Harini sekolah mereka ada menganjurkan Hari Sukan dan Suria dengan dua orang kawan nya lagi menjadi AJK untuk menjaga gerai. Suria memang tidaklah nak bersukan. Dia kan ada asthma. Kalau merentas desa pun dia sekerat jalan je. Lepastu naik kereta cikgu balik sekolah.

Dayang dengan Alisha pun sama naik je. Bezanya diorang berdua tu nak jaga muka meanwhile Suria nak jaga nyawa. Jadi mereka bertiga mengambil keputusan untuk menjadi AJK yang jaga gerai. Adalah jugak function masa Hari Sukan ni. Tidaklah menjadi tunggul tengok orang main sukan.

Gerai diorang bertiga ni jual air. Memang paling laku lah sepanjang harini. Diorang jual air berkarbonat lepastu letak ice cream atas sekali. Menarik kan! Lepastu ejas lah harga RM2.

Sedang elok Suria membuat air untuk customer datanglah seorang pelanggan yang buat dia rasa menyampah. Tak dapat sorok riak wajah Suria apabila melihatnya beratur didepan.

"Hai. Cantiknya awak harini." Ujar lelaki tersebut, tanpa segan silu.

"Mai dah bakal suami Suria." Ejek Alisha yang berada dibelakang.

Suria menoleh kebelakang dan memberikan jelingan maut pada Alisha.

"Nak ape?" Tanya Suria, tak mesra langsung dengan customer. Senyum pun takde walaupun sebaris. Ketat je muka macam tengah berkawad.

"Nak awak.. boleh?" Balas lelaki itu spontan. Suria masih dengan muka seriusnya walaupun geli geleman dia mendengar.

Alisha dengan Dayang yang curi curi dengar tu pun buat gaya macam nak muntah bila dengar ayat buaya darat tu. Ingat Suria ni apeke nak bagi ayat ayat murahan macamtu.

"Cepatla, ramai lagi orang belakang kau tu." See, marah betul Suria.

"Garangnya akak ni." Ujar Nazef, mengusik.

Nazef Suhair, Nama tampan dah tapi perangai Astaghfirullah Innalillah. Dia ialah salah seorang peminat Suria dari tingkatan satu lagi. Walaupun berita pasal Suria suka perempuan tersebar hampir ke seluruh sekolah pun dia masih letak harapan pada Suria.

Ye, dengar macam sweet tapi tak pun. Bagi Suria, Nazef ni terpaling annoying la. Rasa nak je patahkan cermin mata dia jadi dua.

"Kau nak order ke taknak?" Tanya Suria lagi, masih cuba bersabar.

"Janganla marah marah."

sayang Where stories live. Discover now