2: Bidadari

291 34 16
                                    

Mahkota Medical Centre, Jabatan kecemasan dan trauma, 14:05 pm :  Mei 2022

Gemaan siren ambulans memenuhi sepanjang  jalan masuk ke ruang emergency 

ER team segera mendapatkan  ambulans yang tiba.

Setelah pesakit dipindahkan ke katil, Syafa dan ER (Emergency room) Team menolak pesakit masuk ke ruang kecemasan.

"Pesakit dah tak sedarkan diri.. buat CT scan. Dia cedera parah.. mangsa accident kereta."

Pesakit tadi banyak kehilangan darah.

"Doktor!"  Seorang jururawat berteriak.

Mesin ventilator mulai berbunyi mendatar

"Cas 130 joule..," arah Syafa.

Defibrillator disambungkan pada dada pesakit tersebut.

"150 joule."

Dada pesakit terangkat dan sejenak mesin ventilator kembali berbunyi stabil.

"Tanda vital back to normal."

Syafa menghembuskan nafas lega mendengar kata  jururawat bernama Fiena

"Jenis darah A. Dapatkan beg darah segera."

Fiena mengangguk.

"Doktor  ni hasil imbasan CT..."

10 minit berlalu dan keputusan keluar. Syafa meneliti kertas transparent itu.

"Kita bedah dia cepat. Risau objek tu dekat dengan jantung. Pembedahan kali ni berisiko."

Mata mereka saling berbalas pandangan. Jasmine, Arif dan Syafa lantas mengangguk bersedia untuk menjalankan operation.

Lampu (OR) Operation Room bernyala tanda pesakit dibedah. Sebaik menerima tandatangan waris, Syafa merisikokan diri melakukan pembedahan

"Skalpel," mintak Syafa pada Arif.

Arif bertindak sebagai doktor pembantu pembedahan. Dia doktor paling senior di hospital itu.

Sebaik belahan dihasilkan, Syafa melakukan proses Frazier suction tube. Satu operasi mengeluarkam objek dari tubuh. Syafa dibantu Arif ketika proses itu.

"Vital check?"

Syafa meminta tanda vital.

"Jasmine membalas, "120/180, tanda vital normal..."

"Doktor, beg darah sampai..."

Fiena segera menyalurkan darah melalui iv  drip.

"Forsep and pinset procedure..."

Arif mengambil alih mengganti tempat Syafa. Gunting dihulurkan Syafa lalu wanita itu mengundur diri ke belakang bagi memberi laluan pada Doktor Arif menjalankan tugas terakhir.

"Operation tamat, 17:05 pm. Pesakit stabil."

Pesakit tersebut dipindahkan ke wad unit rawatan rapi bagi pantauan.

Syafa membetulkan tudung yang senget sambil berjalan mengurut bahu yang sudah berdenyut-denyut sakit. Memang melelahkan dalam bilik bedah. Tapi she's enjoy doing it.

"Syaf..."

Perempuan itu menoleh saat namanya diseru.

Tika itu pandangan  mata Syafa dan Aqil saling bertaut. Aqil kaku. Tetapi Syafa segera mengalihkan pandangan, berbuat tidak endah dengan lelaki itu biarpun kehairanan.

"Eh, Fir. Ko buat apa kat sini?" Syafa lantas menghampiri sepupunya itu.

"Tak, aku dengar kau ada kat bilik OR sejam jugak aku tunggu."

"Lah kau tunggu aku buat apa? Nak aku belasah kau sampai masuk wad ke?"

Bersahaja dia berbual dengan sepupunya itu menganggap entiti di sebelah lelaki itu tidak wujud. Bukan dia kenal pun kan?

"Ko ni kesian Layla kang dia jadi janda. Sapa susah?" Seperti biasa Firash yang digelar Zero itu berseloroh.

"Tulah ko selalu buat Kak Layla susah hati." 

"Nak buat macam mana memang tugas aku berbahaya." Kepala tidak gatal digaru-garu.

"Yer mujurlah kau jadi askar. Kalau kau jadi doktor, habis jadi zombi aku rasa."

Terletus tawa mereka berdua. Saat itu terimbau  kenangan mereka menjadi doktor dan askar dalam perang buatan mereka pada suatu ketika. Ah, indahnya saat itu! Masing-masing rancak mengungkit kisah lama.

Begitulah ragam mereka setiap kali berjumpa. Dah macam adik-beradik

"Ehem..." Aqil berdehem cuba mencuri perhatian mereka. Dah tenggelam dia disitu seolah dia tak wujud pula.

"Oh... " Firash tersedar.

"Syaf, ini kawan aku Aqil."

Sekilas itu Firash memandang sahabatnya pula.

"Aqil, ni sepupu aku Syafa."

Krik.. krik...

Mereka sekadar berbalas pandangan kosong. Dah kedua-duanya malu memang tak jadi apalah.

Seakan sedar dengan keadaan itu, Firash mulai bersuara mengusir kejanggalan.

"Ouh ya, Syaf! Kawan aku ni injured masa dalam operasi, boleh tak kau cek dia? Katanya macam dah terbuka jahitan tu."

"Lah... asal tak cakap. Ko kenalkan dia kat aku macam nak kasi jodoh. Patient rupanya."

Wajah Aqil dipandang kemudian

"Encik dah ambik nombor?"

"Err nombor?" Aqil gosok hidung.

"Dah tak payah nombor la. Harini saya rawat encik special punya treatment. Takdek temu janji. Ikut saya."

Firash menghadiahkan kerdipan mata.

"Gudluck bro."

Aqil membalas kerdipan itu.

'Bro, aku dah jumpa bidadari,' monolog Aqil.

Bagai memahami telepati. Firash memberikan genggaman semangat.

"Arghhhh!"

Tidak lama kemudian ianya bertukar mimpi ngeri

Ini bukan bidadari tapi mak ahli sihir.

Tbc

Jodoh itu tak datang cepat atau lambat. Ianya akan datang pada waktu yang tepat.

Jodoh kematian yang pasti.

COBRA: SPECIAL FORCE [OG]Where stories live. Discover now