"Jangan pandang aku macam tu, Daus."
Suara amaran yang dilontarkan Ned hanya buat Firdaus ketawa kecil. Ingatkan kebal bila dia pandang Ned tak lepas, "Kalau aku stop pandang hang lagu tu, hang nak cerita dak kat aku?"
Ned mengeluh sikit. Portafilter yang sudah kering dilap, diletakkan semula di tempat asal, "Apa yang kau nak tahu?"
"Hang belanja awek tu ayaq, Ned oi..." sengaja Firdaus leretkan suara.
"Ingat waktu kita buka booth pop-up dekat Axis Tower hari tu?"
Firdaus mengerutkan dahinya lalu dia mengangguk, "Ingat. Yang hang kena maki dengan awek..."
Kata-kata Firdaus mati sendiri manakala Ned sudah berpeluk tubuh menanti Firdaus menghabiskan ayatnya.
"Holy shit! Awek tu, that girl kan? Hat maki hang tu?"
Ned senyum nipis lalu dia mengerling si gadis yang sedang menongkat dagu. Air yang dihantar Firdaus tadi sudah tinggal separuh. Hatinya sedikit lega bila si gadis tidak menolak pemberian daripadanya itu.
"Ned... ooo Ned..."
Panggilan Firdaus tidak diendahkan oleh Ned. Matanya tetap merenung 'Cik Melati' yang masih menongkat dagu. Dia tengah tunggu siapa agaknya, ya?
"Takkan tengok saja? Pi lah tegoq, wei!" Firdaus dah siku-siku lengan Ned yang masih memerhati gadis itu.
"Nak tegur apa, Daus? Hai, saya jaring. Ingat saya lagi?" Ned kerling Firdaus sekilas sebelum matanya kembali memandang Cik Melati.
"Hang ni..." Firdaus geleng kepala, konon kesal bila Ned tak serius dengan kata-katanya.
"Kau dulu berkenalan dengan Wardah macam mana?"
Firdaus diam sekejap dengan soalan Ned sebelum dia ukir sengih, "Kami main mata dulu. Eh, dak... dia yang main mata dengan aku. Bak kata Kak Ramlah, diam-diam jatuh cinta, bersama akhirnya..."
"Kak Ramlah mana pula kau ni?" Ned sudah tayang wajah bingung.
"Hang ni. Kak Ramlah pun tak kenai. Cuba dengaq lagu dulu-dulu Ned. Ni dak... layan lagu healing sampai pagi."
"Cakaplah Ramlah Ram, bongok! Kau panggil Kak Ramlah macam dia jiran sebelah rumah kau!" Ned tumbuk bahu Firdaus bertalu-talu.
"Wei! Wei! Dia pandang sini! Cepat kasi senyuman menggoda hang."
Mendengarkan kata-kata Firdaus, Ned segera memandang ke arah meja yang diduduki Cik Melati.
Dan waktu itu, matanya dan mata Cik Melati bertembung. Serentak, mereka sama-sama mengalihkan pandangan masing-masing.
.
.
.
.
.
"Kau buat apa dekat sini?"Si gadis yang duduk memeluk lutut pantas panggung kepala. Buru-buru dia berdiri, "Ned."
"Kau buat apa depan rumah aku, Rosé?"
"I rindu you. You tak rindu I ke, Ned?"
Tangan yang baru nak melingkar ke leher Ned, ditepis terus.
"Tak. Berambus, Rosé! Jangan tunjuk muka kau kat sini lagi," walaupun nada suara Ned perlahan saja namun terserlah ketegasan dalam suara itu.
"Ned, please..." Rosé tarik tangan Ned yang sedang cuba membuka pintu rumahnya.
"Rosé! Tolonglah. Aku tak boleh tengok muka kau. Kau... buat aku teringat kesilapan aku. Kau buat aku terkenangkan dosa silam aku. Tolong, Rosé... pergi. Leave and don't ever come back untuk cari aku lagi."
"Kita boleh..."
"Tolong, Rosé! Ayat mana yang kau tak faham lagi ni?"
"Tak adil you buang I macam ni, Ned! Apa salah I sampai you kena buang I?"
"Tak adil? Kau cuma hilang aku, Rosé. Kau boleh jumpa ramai lagi lelaki lain tapi aku... aku hilang mak aku, Rosé. Aku hilang keluarga aku. Keluarga aku tak ada ganti, Rosé. Kau boleh hidupkan mak aku balik? Hah? Jawablah! Kau boleh ke hidupkan mak aku balik?"
Suara Ned yang meninggi buat Rosé terbungkam. Dia tak tahu! Dia tak tahu langsung yang mak Ned dah tak ada. Sumpah dia tak tahu...
"Mak you meninggal sebab gam..."
"Leave, Rosé. Anggap kita tak pernah kenal. Anggap kita tak pernah ada apa-apa. Apa saja kita pernah buat sebelum ni, itu semua kesilapan aku. Kejahilan aku."
"We can be better together, Ned. I sanggup tinggalkan semuanya asalkan you dengan I," rayu Rosé sambil memegang lengan Ned.
"Rosé, aku tahu kau dengan siapa sekarang. Aku tahu semuanya. Kau takkan boleh tinggalkan dia untuk aku. Dulu, kau tak pilih aku. Kenapa sekarang? Kenapa tiba-tiba kau pilih aku semula?" Ned bertanya, ingin tahu.
Rosé terdiam. Pegangan tangannya pada lengan Ned dilepaskan perlahan-lahan.
Melihatkan Rosé hanya diam, Ned lepaskan nafas.
"Leave. Jangan cari aku lagi."
Ned tutup pintu rumah sebelum tubuhnya perlahan-lahan melurut jatuh.
I'm sorry, Rosé. I am so sorry! Kita tak boleh bersama. Tak akan mungkin bersama. Aku nak tebus dosa aku tapi selagi kau masih macam tu, aku tak mampu...
.
.
.
.
.
"Berjaya tak pujuk dia?"Rosé merengus. Tangan disilangkan, "Mak dia meninggal, you tahu?"
"Tahu."
"How? Macam mana mak dia boleh meninggal? Kenapa you tak pernah cerita dekat I?" Tanya Rosé, ingin tahu.
"Heart attack dan you sendiri tak nak tahu pasal Ned lepas dia menghilangkan diri tiba-tiba tu."
"Sebab gambar kita tu ke?"
Ben kerling Rosé sekilas, "I tak tahu. Probably, Rosé. You sendiri tahu macam mana keluarga Ned. Ned depan family dia dulu macam malaikat, dengan kita macam syai..."
"Dia dah berubah, Ben. Like totally berubah dan perubahan dia menakutkan I," luah Rosé dengan nada perlahan.
"Tak lama mana perubahan dia tu. You godalah dia macam dulu. Lama-lama tersungkurlah dia," ujar Ben, malas-malas. Entah apalah yang ada pada Ned tu. Nak kata kacak, dia pun kacak apa...
Melihatkan Rosé hanya diam, Ben mengeluh sikit! "Rosé, jangan monyok macam ni. I tak suka tengok muka sedih you."
"Ben..."
"Yes?"
"Can we go to your house and just cuddle?"
Ben tersenyum nipis lalu tangan Rosé digenggam, "Of course, baby. Of course..."
.
.
.
.
.
Tiba-tiba macam jadi cerita heavy kan? Bersambung lagi gaissss 😘
YOU ARE READING
Putih-putih Melati
RomanceEzaty a.k.a EZ (read; Easy), hanya gadis biasa. Hidupnya biasa-biasa tapi tetap ada perisa. Mempunyai teman berkongsi cerita, kucing gemuk- bantal peluk yang bernyawa dan keluarga yang bahagia- itu sudah cukup baginya. EZ dah tak perlukan apa-apa la...