*
SOPHIE;Lis💃
You got this girlie🫶
Doe Cindy de groetjes
In mijn glitterrokje zit ik in mijn ouderlijkhuis aan de keukentafel. Mijn moeder zit tegen over me, en naast haar zit Iris. Naast Iris zit mijn vader. Cindy zit naast me. "Groetjes van Lis," fluister ik naar Cindy naast me. Haar gezicht licht een beetje op. "Nou, het is wel erg stil hier, ik zet een muziekje op," zegt mijn moeder, en ze staat op om de box uit de kast te pakken.
Als de muziek aanstaat voelt het alsof ik in een slechte supermarkt reclame zit, waar je maar moet doen alsof je het enorm naar je zin hebt.
Mijn vader gaat nog één keer met de fles bak & braad over de gourmetplaat. Dat ding verzuipt nu letterlijk. "Dries, niet zo veel," moppert mijn moeder. "Ah mens zeik niet zo."
Als iemand een petitie zou maken om te zorgen dat mijn ouders gaan scheiden, zou ik hem zo snel mogelijk ondertekenen. Één kerstlied verder vindt mijn moeder dat het boter gaar genoeg is op de vleesjes er op te leggen.
Cindy legt een één vleesje op, en een aantal stukjes paprika. Terwijl ik bezig ben met mijn stukje biefstuk begint mijn vader weer te zeiken. "Cindy waarom gooi je die zooi er nou weer op?" zeurt hij. Met de spatel maakt hij aanstalte om de paprika op de pakken. "Nee pap laat liggen," zegt ze. Haar ogen beginnen te wateren. Mijn ouders weten best dat ze niet tegen zulke dingen kan. "Pap!" zeg ik als ik er klaar mee ben. "Laat Cindy dat lekker eten, bemoei je niet zo met haar," zeg ik. "Dat gezeik altijd hier!" met zwaai legt hij ruw de spatel weer op de tafel. De tafel beweegt heen en weer. De spatel druipt van de bakboter. Elk jaar is het kerstmaal weer een drama. Bij Cindy rollen de tranen van haar wangen, terwijl ze muisstil blijft. "Ja wat is d'r nu?" gaat hij weer. Cindy schenkt mijn vader geen blik, en blijft sterk naar beneden kijken. Door de flits van buiten wordt de ruimte gevuld met licht. Een aantal secondes later hoor je het kwade onweer door de kamer.
*
"Ik kan echt zo niet tegen mijn vader," zeg ik, als ik samen met Lis op de bank in de woonkamer zit. Mijn mascara is uitgelopen van het lopen naar mijn auto.
"Heeft Robbie al gereageerd?" vraagt Lis. Ik ontgrendel mijn telefoon en scroll naar Robbie.
*
Vrijdag 22 decemberHey Robbie, echt nog superbedankt
voor het eten, je hoefte dat serieus
echt niet te doen🫶
GelezenHey Rob, wil je van de week bij me
langskomen?;)
GelezenRobbie?
Robbie gaat het?
Leef je nog
Ik ben aanwezig op de begrafenis
geen zorgenZaterdag 24 december
Hey Rob, ik begin me serieus
nu zorgen te makenAls ik je adres had was
ik nu meteen gekomenJe doet dit toch niet express?
JE LEEST
Het Drama Van.. - Bankzitters
General FictionOp donderdag 21 december staat Sophie een moment alleen in de olliebollenkraam 'Doornbos', en ziet dan een jongen ruzie maken met een meisje in het stille Vondelpark. Wat lijkt op een perfect liefdes verhaal voor Sophie én Lis, veranderd in een dram...