we get to know each other

11 0 0
                                    

                  *:・゚✧*:・゚✧ ✩ ✧ *:・゚✧*:・゚

Tak disangka, waktu sekolah telah tamat untuk hari pertama

Oops! This image does not follow our content guidelines. To continue publishing, please remove it or upload a different image.

Tak disangka, waktu sekolah telah tamat untuk hari pertama.

Aku gembira dan senang hati sejak Mira beritahu aku pasal nama 'orang famous' yang ingin aku tahu pada awalnya di depan pagar sekolah pagi tadi.

Sebelum ini, mereka berdua selalu pulang bersama tetapi hari ini kerana Mira perlu pulang dengan keluarganya, mereka berdua akhirnya berpisah di depan pagar sekolah dan Hanis pula perlu balik seorang diri dengan membonceng basikalnya.

Sebelum menapak kaki di jalan untuk lebih ke depan, aku melihat sosok lelaki yang dianggap Aisar itu sedang berjalan seorang diri, dengan laju aku meninggalkan basikal untuk berjalan bersama sama sembari aku melihat gerakan lelaki tersebut dari belakang sampailah tiba di station bas.

Dalam bas penuh dengan orang, hanya ada satu kerusi sahaja yang tersisa dan tiada orang duduk, Hanis yang baru sahaja nak duduk di samping Anaqi, tiba tiba seorang budak kecik yang ditemani ibunya di belakang duduk tempat Anaqi dengan laju duduk di samping Anaqi.

Aku mengeluh malas lalu memilih untuk berdiri sambil memaut kan tanganku di tali pemegang.

Budak kecik itu akhirnya bangun kerana sudah sampai di destinasinya. Hanis pada awalnya pura pura mencari tempat duduk walaupun Anaqi tahu kalau Hanis nak duduk di kerusi yang tersisa itu, aku berdiri berpautkan tali pemegang di depan Anaqi, mata kami menatap saat tiba tiba bas menarik break secara mengejut, badan aku ke depan dengan tali yang aku pautkan itu, saat itu Anaqi sedang memakai earphone miliknya, dengan dia dia terkejut melihat aku.

Aku tak tahu wajahku, reaksiku bagaimana saat itu. Yang pastinya, aku menelan air liur pahit dan malu kenapa aku tak duduk dari tadi.

Laju laju Hanis duduk di samping Anaqi. Mukanya ditutup dengan tangan kerana malu dan sejak hal tadi Anaqi asyik menatapnya. Duduknya jugak tak betul dan lurus, kakinya juga terkeluar dari kawasan duduk.

Dalam 6 minit kedepan, Hanis perlahan lahan membuka tangannya dan melihat Anaqi di sampingnya, dia melihat Anaqi sedang menutup mata sambil mendengar lagu menggunakan earphone. Saat Hanis menatap Anaqi yang mungkin sedang tidur itu, mata Anaqi terbuka luas lalu memandang aku. Aku terkejut, aku terus mengalihkan tatapannya tadi.

Akhirnya bas sampai juga di destinasi rumah Anaqi. Rupanya rupanya, rumah mereka berdua dekat cuma lain kawasan.

Turun saja dari bas, Anaqi dah melalui Hanis dan jalan di depan. Aku marah dan tak puas hati, aku asyik menyepak batu kecil yang ada di atas jalan raya itu sahaja

Kucing entah dari mana muncul di depan aku, aku terkejut "engko ni" kata Hanis, sekian Hanis melihat mata kecil kucing itu yang comel membuatkan Hanis mencangkung sambil mengusap perlahan bulu kucing itu, tak disangka Anaqi menoleh lalu patah balik ke arah Hanis dan berdiri di sebelahnya.

Hanis mengangkat kepalanya yang tadi tunduk apabila dia melihat kasut Aisar ke arahnya dan Anaqi memandang aku dengan wajahnya yang tampan, Hanis terdiam kerana dia fikir kalau Anaqi dah pun pergi meninggalkan dia seorang di situ.

"Hanis" panggil Anaqi buat pertama kali

Aku terkejut sangat. Nama aku 'Hanis' tadi baru sahaja disebut oleh lelaki yang aku suka. Tahu tahu kucing tadi dah pun beredar entah ke mana. Kawasan situ juga cukup sepi hanya terdengar bunyi burung yang berkicauan dan kereta yang lalu lalang.

Aku bangun

"rumah kat mana?"  tanya Anaqi dengan suara serak yang indah apabila aku dengar

Hanis terbeliak mata nak menjawab, gugup Hanis nak jawab, jantungnya berdegup kencang.

"H..Hah?" suara Hanis perlahan seketika

"rumah kat mana? Saya hantarkan" kata Anaqi

Lagi terkejut dibuatnya, aku tak berkelip mata langsung. Mungkin juga aku dibuai mimpi saat itu.

"Ka..t..kat.." ujar Hanis yang sedikit gugup

Hanis pun menjawab soalan Anaqi dengan tenangnya, Akhirnya mereka berdua berjalan sampai tepat di tengah bulatan kawasan perumahan di situ. Rumah aku ke arah kanan, rupanya rumah Anaqi ke arah kiri.

Hanis berhenti dan mencuri pandang Anaqi

"Ah, sampai sini je.." kata Hanis

Anaqi berhentikan langkahnya, dia fikir dia boleh sahaja hantar Hanis pulang sampai di depan rumahnya tapi Hanis menolak dengan baik.

Anaqi memandang Hanis

Mata Hanis tak sanggup menatap mata Anaqi kerana malu "thank you.. Hanis pergi dulu." kata aku lalu mengucapkan "bye Aisar" dengan laju dan berlalu pergi dengan lari yang lucu.

Sosok badan Hanis dari belakang sangat comel apabila dilihat dan itu membuatkan Anaqi tak berhenti tersengeh.

Anaqi tersengeh sekali lagi lalu dia tersenyum kecil melihat kejadian hari ini.

Anaqi juga pulang dengan baik sampai ke rumahnya.

________________________________

Sampai sahaja di rumah, Hanis pun mandi dan membuat apa yang patut. Selesakan diri, Hanis duduk di atas kerusi belajarnya, pintu biliknya tak dikunci kerana Hanis mempunyai perasaan takut dan trauma dengan kisah waktu kecil dahulu.

Hanis has one small little things that make she happy. She loves to record every moment and taking a picture with a lovely person. Yes it's a camera. Her dad bought her new digicam for her birthday last year when she is in 16 years old.

Hanis mengambil dan membuka kaca kamera untuk merakam perbualannya.

"Hi, harini... 1 hari bulan 3, hari isnin, 2023 Hanis nak rasmikan first time Hanis guna kamera ni. nak tahu tak? harini Hanis happy, macam happy giler giler.... for the first in my life, Hanis dapat balik dengan seseorang. I mean selalunya balik dengan Mira tapi harini Mira tak boleh, jadi Hanis balik dengan.... Nama dia Aisar, sedap kan? dia comel tapi dia lagi handsome hehe... hari ini jugak, Hanis malu giler... sebab.... tkde pape la aib HAAHAHAH.... lepastu hari—"

Tiba tiba mama Hanis mencelah masuk ke dalam bilik Hanis dengan terkejut "Hanis... makan!" kata mama Hanis secara mengejut

Hanis menoleh terkejut dan mendengus "MAMAAAAAA" kerana belum habis merakam

Mamanya tersenyum "Ops, sorry"

Hanis malu lagi hari ini, nasib baik depan mamanya kalau depan Anaqi tadi? entah la apa kesudahannya. Kamera itu semestinya TERakam kehadiran mamanya tetapi tidak mengapa la....

___________________________________

☾ quite a catch ✮Where stories live. Discover now