عادت نادين الي المنزل و كانت في اعلي درجات غضبها مما حدث اليوم في الجامعه... دخلت مباشراً علي غرفتها و لم تتفوه بأي كلمه.
بسمه بإستغراب و هي توجه كلامها لعبد القادر زوجها:......
مالها البت دي يا حج.. مش عوايدها يعني ترجع البيت و هي مش طايقه دبان وشها.عبد القادر بخيبه امل:..... مش عاارف والله ياا حجه ربناا يهديها.!!
«وفي غرفه نادين».....
قذفت حقيبتها علي السرير و جلست علي طرفه و تضع وجهها بين يديها و بدأت دموعها بالنزول...
تبكي.. نعم تبكي.. تبكي علي ثقتها التي ضيعتها في الفراغ علي شخص لم يستحق قلبها... احبته بكل كيانها هو الاول و الاخير الذي دخل حياتها و اخذ مفاتيح قلبها و فتحه و جلس و تربع علي عرش قلبها... و لكن في نهايه المطاف اكتشفت انه خائن لا يستحق أن تبكي من اجله ولا يستحق حبها و لا يستحق قلبها الكبير الذي احبه بصدق...!!
ليقطع بكائها دخول والدتها الي غرفتها بهدوء... لتجلس بجانب ابنتها و هي تأخذها بين ضلوعها و تضمها و هي تربت علي ظهرها بحنان و تردف بنبره حانيه:........
بس... بس يا حبيبتي... مين بس اللي مزعلك يا قلب ماما مين اللي اتجرأ انه ينزل دموع نادين بنتي...؟!ضمت نادين والدتها بشده و هي تتمسح في صدرها مثل القطه الصغيره... لتبتعد عنها و هي تردف بصوت باكٍ و عينيها عباره عن شلالات دموع:.......
الدنيا جت عليا اوويي يا ماما.. كل ما بنسي جرح ترجع تفكرني به تاني.. مش عارفه اهرب من الناس اروح فين اتخانت من اقرب الناس اتغدر بيا من اقرب الناس.. و انا استحملت كل التجاريح اللي بيدوهالي.. تعبت وزهقت مش عاوزه اشوف الناس.. مش عايزه اخرج بره.. ممكن حد يبقا مدبرلي مكيده يضيعني بيها.!!الام بطيبه:....... ليه يا حبيبتي بتقولي كده...؟! ايه اللي حصل...؟!
نادين ببكاء و شحتفه بدأت تروي لوالدتها ما حدث معها بالجامعه....!
الام و هي تضرب كفها علي صدرها بصدمه مخطلته بالخوف:........
يااالهوويي....!! انتي بتتكلمي جد يا بت...!!؟نادين ببكاء:....... والله هو ده اللي حصل...!!
بسمه بخبث:........ مااشي و حيات امك ياا محمد ياابن اعتدال لهربيك من اول و جديد... شكل امك و ابوك غلطوا في تربيتك.. و انا هوريك التربيه اللي علي اصولها....!!
«و في المساء».....
كانت نادين جالسه علي مكتبها في غرفتها تذاكر دروسها.. كانت تحاول بأقصي جهدها أن تتناسي ما حدث اليوم في الجامعه... ليقطع تركيزها في مذاكرتها صوت رن جوالها برقم روزان.. لترد نادين بمرح:......
مساء الاناناس علي أغلي نااس... كيف احوالك يا برنس.روزان بمرح:..... مساء التفاح ع البال المرتاح... انا الحمد لله كويس يا كبير انت ايه أخبارك...؟!
أنت تقرأ
قـــصــيرتـــي٠٠قـيد كـتابـتـها٠٠بـقـلم: سـناديـسو الـشرقاوي❥٠٠
Humorروايه: قـــصــيرتـــي". بقلم: سندس الشرقاوي". جميع الحقوق محفوظه لدي الكاتبه: سندس الشرقاوي". لا أصرح بأخذ الروايه الا بإذن مني ومن سيخالف هذا سيتم الإبلاغ عن صفحته مما يؤدي لإغلاقها الي الأبد". وسيعرض علي المسائله القانونيه و دفع تعويض مادي".