AM: TSW| BAB 23

61 3 0
                                    


KAKI berjalan menuju ke tangga. Tapak demi tapak aku turun ke tingkat bawah. Kabur mataku melihat seluruh ruangan rumah. Setelah sampai di tingkat bawah aku melihat seorang perempuan yang memakai jubah putih dan tudung labuh. Sedang melihat sesuatu di depannya. Siapa wanita itu? Perlahan aku dekati wanita itu. Tanganku ingin memegang bahunya.

"Alieya!" jerit seseorang buat aku terus terbangun dari tidurku. Mataku jadi liar melihat sekeliling. Nafas tidak terkawal.

"Alieya bangun," panggil mama kepadaku. Terus aku menoleh ke arah pintu. Diketuk berkali-kali. Laju aku berdiri dari dudukku untuk membuka pintu. Setelah pintu terbuka wajah mama terlihat.

"Ada apa mama?" tanyaku.

"Sarah dah datang," jawab mama. Seketika aku melihat seluruh ruangan bilikku. Dah tak ada barang tunangku. Mama dah pindah kan la tu.

"Okey kejap Lieya cuci muka dulu." Mama angguk dan berlalu pergi ke tingkat bawah. Setelah itu aku tutup pintuku kembali.

Aku masuk ke dalam bilik air. Air paip aku buka, tangan menadah air lalu dibawa ke mukaku. Tiga kali aku melakukannya. Setelah itu aku lap muka menggunakan tuala kecil di sebelah cermin. Lalu aku keluar dari dalam tandas.

Telefon aku gapai. Baru saja aku ingin keluar tiba-tiba aku teringat akan cincin yang berada di jariku ini. Ni kalau Sarah nampak habis aku nanti. Aku tarik cincin itu keluar dari jariku lalu meletaknya di atas meja kerjaku.

Keluar saja aku dari dalam bilik terus aku turun ke tingkat bawah menuju ke ruang tamu. Sampai saja di ruang tamu mataku melihat Sarah yang sedang berborak dengan mama. Aku dekati mereka. Sarah yang melihat kelibatku datang menuju mereka terus melakarkan senyuman.

"Hai Lieya," tuturnya. Aku senyum lalu melabuhkan duduk di sebelahnya.

"Hai," balasku sambil memeluknya. Erat dia membalas pelukanku itu.

"Kamu dua orang borak la ya mama pergi buatkan air." Terus saja mama berdiri dan berlalu pergi ke dapur. Sarah melepaskan pelukan. Wajahku dipandang.

"Kau okey?" tanyanya. Aku mengeluh kecil.

"Okey cuma penat sikit." Sarah yang mendengarkan itu memasang riak tidak percaya. Dipandang aku atas bawah.

"Ya ke tak percayalah aku kalau kau okey tak ada la muka murung macam ni," katanya. Tidak dapat aku ingin mengeluh sekarang ni. Nanti makin banyak pertanyaan keluar dari Sarah.

"Aku okey la." Riak tidak percaya makin jelas terlihat di mataku. Sarah mengecilkan matanya.

Sekarang mati akal aku nak buat Sarah percayakan aku. Apa aku nak buat dia percaya dengan aku? Tiba-tiba mama datang dari arah dapur dengan membawa dulang yang ada jug di atasnya. Mama mendekat lalu meletakkan dulang itu di atas meja depan kami. Sarah menyambut dulang itu. Bukan nak kata dia lambat sebab dulang dah dekat atas meja tapi aku tau dia tidak selesa bila orang seperti mama yang melayannya seperti itu. Sarah senyum.

"Ehh aunty ni susah-susah aje," kata Sarah.

Mama senyum kecil.

"Ehh... tak ada la kamu kan tetamu," kata mama sambil menuang kan Sarah air lalu dihulurkan kepada Sarah. Tangannya mengambil gelas yang dihulurkan.

"Terima kasih aunty."

Mama senyum sekali lagi.

"Sama-sama kamu dua orang sambunglah borak." Mama bangun dari duduknya dan berlalu pergi meninggalkan aku dengan Sarah di ruang tamu. Sarah meminum air yang diberikan. Dilihatnya aku seketika.

𝙰𝙻𝙸𝙴𝚈𝙰 𝙼𝙰𝙸𝚂𝙰𝚁𝙰𝙷: 𝚃𝙷𝙴 𝚂𝙴𝙲𝙾𝙽𝙳 𝚆𝙸𝙵𝙴'𝚂 | Hiatus Where stories live. Discover now