Alışkanlıklarınız Kimliğinizi Nasıl Biçimlendirir (ve Tam Tersi)

106 5 0
                                    

Kötü alışkanlıkları tekrarlamak bu kadar kolayken, iyileri oluşturmak neden bu kadar zordur? Hayatınızda gündelik alışkanlıklarınızı iyileştirmekten daha güçlü bir etki yaratabilecek şey çok azdır. Bununla birlikte önümüzdeki yıl bu zamanlar daha iyi bir şey yerine aynı şeyi yapıyor olma ihtimaliniz çok büyüktür.

Genellikle iyi alışkanlıkları birkaç günden daha fazla sürdürmek samimi çaba ve zaman zaman yaşanan motivasyon patlamalarıyla bile zor gelir. Egzersiz, meditasyon, günlük tutma ve yemek pişirme gibi alışkanlıklar bir ya da iki gün mantıklı geldikten sonra insanı zorlamaya başlar.

Öte yandan alışkanlıklarınız bir kez yer ettiğinde sonsuza dek peşinizi bırakmayacak gibi görünür. Hele istenmeyenler. Ne kadar çaba harcasak da abur cubur yemek, çok fazla televizyon izlemek, işleri ertelemek ve sigara içmek gibi sağlıksız alışkanlıkları aşmak imkânsız gelebilir.

Alışkanlıklarımızı değiştirmek iki nedenden ötürü zorlayıcıdır: (1) Yanlış şeyi değiştirmeye çalışırız ve (2) alışkanlıklarımızı yanlış yönde değiştirmeye çalışırız. Bu bölümde ilk noktayı ele alacağım. Sonraki bölümlerde ise İkinciyi yanıtlayağım

ŞEKİL 3: Davranış değişikliğinin üç katmanı vardır: sonuçlarınızda değişiklik, süreçlerinizde değişiklik ya da kimliğinizde değişiklik

Oops! Bu görüntü içerik kurallarımıza uymuyor. Yayımlamaya devam etmek için görüntüyü kaldırmayı ya da başka bir görüntü yüklemeyi deneyin.

ŞEKİL 3: Davranış değişikliğinin üç katmanı vardır: sonuçlarınızda değişiklik, süreçlerinizde değişiklik ya da kimliğinizde değişiklik.

İlk hatamız yanlış şeyi değiştirmeye çalışmamızdır. Ne demek istediğimi anlamak için değişimin üç katmanda gerçekleşebileceğini göz önünde bulundurun. Bu katmanları bir soğanın katmanları gibi düşünebilirsiniz.

İlk katman, sonuçlarınızı değiştirmektir: Bu katman, sonuçlarınızı değiştirmekle ilgilidir: kilo vermek, bir kitap yayımlamak, bir şampiyonluk kazanmak gibi. Belirlediğiniz hedeflerin çoğu bu değişim seviyesiyle bağlantılıdır.

İkinci katman, sürecinizi değiştirmektir: Bu katman, alışkanlıklarınızı ve sistemlerinizi değiştirmekle ilgilidir. Spor salonunda yeni bir rutin oturtmak, daha iyi bir iş akışı için masanızdaki dağınıklığı toplamak, bir meditasyon pratiği geliştirmek, înşa ettiğiniz alışkanlıkların çoğu bu katmanla bağlantılıdır.

Üçüncü ve en derin katman, kimliğinizi değiştirmektir

Bu katman, inançlarınızı değiştirmekle ilgilidir: dünya görüşünüzü, öz imajınızı, kendinizle ve başkalarıyla ilgili yargılarınızı. Taşıdığınız inançların, varsayımların ve önyargıların çoğu bu katmanla bağlantılıdır.

Sonuç, elde ettiğiniz şeydir. Süreçler, yaptıklarınız. Kimlik ise inandıklarınız.
Kalıcı alışkanlıklar edinmek -yüzde Tlik iyileşmelerden oluşan bir sistem inşa etmek- söz konusu olduğunda, sorun bir katmanın diğerinden “daha iyi” ya da “daha kötü” olması değildir. Bütün değişim katmanları kendilerine göre faydalıdır. Sorun, değişimin istikametidir.

Atomik Alışkanlıklar Hikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin