البارت السادس (سعاده من جديد)

16 5 4
                                    

" كفايه كده علينا يا مصطفى احنا اتعذبنا بما فيه الكفايه  حرام نضيع الباقي من حياتنا  عل الفاضي "
نظر لها وقال :
"حاضر يا روحي اوعدك هنبدا من جديد بس بردك مش هوعدك اني هنساها لان* روحها سكنت روحي *

أنا دلوقت بحبك انت ،انت بالنسبالي الخاضر والمستقبل صدقيني أنا عايزه اعمل عيله واستقر بس  كنت تايه مش عارف اتحكم في قراراتي ولا مشاعري "

*"الانسان لما يحب ويخرج من تجربه الحب دي بالفشل في منا الي بيقفل عل نفسه وفيه الي بيرجع يحاول تاني ولو فشل بيدمر زي كده "*

زفر أنفاسه وقال "بس بنرجع للحياة من تاني واحده واحده بالناس الي حوالينا أنا دلوقت غوقت بس برضو محتاجك تاخدي ايدي وتدليني وتعلميني ازاي احب واختار أنا دلوقت بحبك يا رغدة ومش عايز اخسرك "
وضع يده على معدتها يستشعر جنينها ثم قال:
"أنا مش بكره ولا كنت عايزك تنزليه أنا اتصدم صدقيني أنا بحبه ده حته مني ومنك يا روحي بس كنت بكابر عشان وهم "
نظرت إليه وقالت "عارف هسامحك لي"
نظر باستفهام
"قالت"عشان بحبك والي بيحب بيسامح وعل قد الحب عل قد المسامحه ما تكون أكبر منها  "

"وانا بحب اكتر ما عقلك يتصور يا مصطفي "

بعد مرور عده ايام أقام مصطفي حفله عائليه دعي فيها اخواته واخوات رغدة وبعض اصدقائهم المقربين واثناء الحفل صعد الي الاستيتج وأمسك المايك وقال :
"أنا طالع دلوقتي قدامكم اعتذر لاجمل انسانه عرفتها وشوفتها في حياتي الانسانه الي جابتلي احلي وردة في حياتي يمني والي هتجبلي ابني الجاي
بطلب منها تسامحني عل غبائي والوقت الي ضيعته من غير ما ابسطها هي كانت تستاهل احسن حد في الدنيا بس انا مكنتش هسيبها لغيري أنا آسف رغدة واحب اقولك بحبك يا ام اولادي"

صفق الحاضريين بقوم وقام حازم اخو رغد بإطلاق صفير عالي جعل الجميع يقهقه ثم قال "ايوا يا مصطفي يا جامد اي الكلام دا اخيرا ايو الهول نطق 😂"
وكزته"انچي"خطيبته قائله (شايف الرومانسيه يا موكوس جالي حموضه من كلام )
"هو انت بعد حموضه دي وعايز رومانسيه "
انت عايزه فسيخه في قلب وشك يا سوده قلبي حلو كدا😂"
ضحك الجميع عل مزح حازم ومشاكسته لخطيبته .

بعد مرور  شهرين*
اصبحت رغدة في شهرها الرابع
في عياده الطبيبه التي تتابع معها رغدة يقف مصطفي أمام رغده المسطحه عل فراش الكشف ويتظران لعين بعضهم بسعاده وهم يرون طفلهم عل الشاشه وايضا علموا أن الله رزقهم بصبي "
كانت المنزل لا يسع اجنحتهم من الفرحه
كانت تركض رغده وتقفز بفرح
الي أن قال لها مصطفي بحده :"اتهدي بقي ناسيه انك حامل كفايه تنطيط ياختي "
عبس وجهها
فمازحها مصطفى قائلاً
"يالهوي يا ناس عل البطيخه لما تكشر ،"
نظرت له بشراسه"أنا بطيخه يا مصطفي افندي ماشي "
نظر لها وقال"استهدي بالله بس وتعالي اقعدي نسمع فيلم "
"عايزه فيلم رعب والنبي يا مصطفي "
تبسم بمكر واشغل فيلم رعب واطفئ الانوار وجلسا سويا الي أن انقطعت الكهرباء وسمعوا صوت زقيق الباب وووو..........؟......
يتبع البارت الجاي

نوفيلا "سكنت روحي "حيث تعيش القصص. اكتشف الآن