البارت السابع والاخير (النهايه)

21 5 3
                                    

وسمعوا صوت تزيقة الباب الي خلت مصطفي الي كان بيضحك عل رغدة خاف هو كمان وقال:"يانهار اسود يا رغدة ده طلع بجد منك لله منك لله"

*يشيل ويحط عليكي يا رغدة يابت ام رغدة"

رغدة بعياط مكتوم "اسكت ياسي زفت هنتلبس والعفاريت مش هتسبنا ،"
انفجر مصطفي في الضحك وقال من بين ضحكاته "بتشتميني مكنش العشم يام العيال "
"اسكت اسكت "
"بلا ام عيال بلا ابو عيال يعني عليك يابني يالي هتموت مع امك وهي ملبوسه "
لم يستطيع مصطفي تمالك ضحكاته ونظر لها وقال "احنا في عز الشتا يا حبيبي يعني الهوا جامد وطبيبعي النور يقطع والهوا يزق الباب "

"كدا يا مصطفي كنت عارف وسايبني خايفه ،😭💔"

"يخربيت هرمونات الحمل دي يا شيخه 😭😂💔"
كد اوڤر
تعال تعال نطلع ننام الجو بقي برد عليكي يا روح قلبي ثاثا 😂
اضحك اضحك ياخويا 🙂
"لك يؤبرني العابس ياناس في حلاوه كده "
وطبعا زي الهبله ريلت عل الكلمه بنت العبيطه

وبعد مرور خمسة أشهر *
  كانت رغدة تصرخ من شده الالم فكانت ولاده ذلك الصبي اصعب من ولاده يمني بكثير "
اخذت تسب مصطفي وتقول "منك لله يابن الكلبببببب "
"ياريتني سيبتك يا خاين يا خسيس "
"طلقنييييي*"
رد وهو يضحك "حاضر اولدي انت بس وانا هطلقك عل طول  "
ردت ببكاء "كنت بتمثل عليا الحب يا واطي ااااااااه"
يا حبيبتي هرموناتك دوخت الي جايبني
"انت مش مستحملني ما كله بسببك انت "
  بعد وقت من المناهده قد واد ذلك الصبي الذي يشبه والده الي حد كبير 🫶
  أسماه مصطفي "محمد"
  وكبر باذنه وقال الشهادتين

بيوم سبوع المولود الجديد***
كانت تدق رغدة الهون وتقول "اسمع كلام امك ومتسمعش كلام ابوك "
ويقول حازم لاغاظه مصطفي "اسمع كلام خالك ومتسمعش كلام ابوك "
وظلو يلهون ويلعبون الي اخر اليل الي أن عاد مصطفى ورغده الي الغرفه
قال مصطفى "لو الغشاوة كانت لسا عل عيني مكنتش بالسعاده دي دلوقتي الحمد لله أنه نورلي بصيرتي أنه دلني عل طريق سعادتي وفولت قبل ما اضيعكم من ايدي "


_(*الإنسان ساعات تبقي سعادته قدام عينه ويبقي معني عنها بيبقي محتاج شخص يدله ويوجهه ليها ،ولو حصل ومانتبهش ليها هيندم لانه مش هتلاقي الراحه بعدين *)

(لازم نختار الشخص الصح الي نكمل بيه حياتنا الي بستحملنا في كل ظروفنا ،الي لو ميلت يسندك ،الي ميجيش بعد فترة يقولك حبي ليك خلص الحب مبيخلصش عمرنا يخلص والي يحب يفضل وفي للي حبه عمر الحب الي تحبه لشخص ما يخلص أو حتي يتحول لكره ماهما عملك ،الحب احتواء ،الحب تفاهم وتصالح مع الآخر بعيوبك قبل مميزاتك ،الحب أن الي يحبك يتقبلك لروحك مش جمال شكلك وجسمك ، الحب ثقه وغيره ،الحب حياه.........)

تمت بحمد الله
الهدف من الروايه أننا مننساش إلى مات اه بس لازم نكمل مع الي جاي منظلمش حد عشان انانيتنا وفكرنا احنا بس لازم نحب ونتحب الدنيا مش بتقف عل حد والا كنا وقفنا لما رسولنا الكريم -صلي الله عليه وسلم-مات  بس لا لازم نستمر عشان الي بعدينا يستمر .....

لو سمحتوا الي يقرأ يعمل فوت "تصويت" عشان يشجعني اكمل والي عمل شكرا لي

نوفيلا "سكنت روحي "حيث تعيش القصص. اكتشف الآن