İnsan neden övünür ki ?

128 42 10
                                    

Allah'ın selamı rahmeti ve bereketi üzerinize olsun kıymetli okurum

Uzun zamandır insanların neden gösteriş yapmaya bu kadar düşkün olduğunu düşünüyordum. Ve aslında insanın övünme ve kibirlenme duygularını bu şekilde tatmin ettiği sonucuna vardım.

Aslında şeytan tam da kibirinden dolayı Allah tarafından kovulmuştu. Çünkü Allah ona  Hz Ademe secde et demişti. Tabi bu secde ibadet manasındaki gibi bir secde değildi.  Hz Ademe gösterilmesi gereken zorunlu bir saygı biçimiydi. Ancak şeytan bunu kabul etmedi. O bir topraktan yaratıldı ve ben ise  ondan daha  üstünüm, çünkü ben ateşten yaratıldım dedi. Bunun üzerine Allah'ın emrine itaat etmeyip büyüklendiği için kovulanlardan oldu.

İşte şeytanın bu hâle gelmesine sebep olan kibirlenmenin ne kadar tehlikeli bir duygu olduğunu görebiliyoruz. Zaten Allah kibirlenen ve büyüklenenleri sevmez.

İsra/37 de  Yüce Rabbimiz şöyle buyuruyor;
"Yeryüzünde böbürlenerek dolaşma! Ne yeri yarabilir ne de dağlarla boy ölçüşebilirsin."

Aslında her şey o kadar açık ve sade bir dil ile anlatılmış ki. Anlamamak için Sağır yada anlayışı kıt olmak gerekirdi. Kendi başına hiç bir şey yapamazsın. Nereden geliyor bu büyüklenme ?

Sosyal medya insanın büyüklenme duygusunu en iyi bastıracak platformlardan biri bence. Çünkü örneğin bir pasta yapan kadın kendisini o an için çok maharetli ve sanki en iyi pasta yapanın kendisi olduğunu düşündüğü anda sosyal medyada daha önce yapılan binlerce çeşit pastayı inceleyecek olsa kendisinin yaptığı pastanın o kadar da muhteşem olmadığını anlayabilir. İşte sosyal medya bu açından bakıldığında kendisinin  en iyi işi yaptığını düşünen bir insanın o işi çok daha iyi yapanların olduğunu görmesine fırsat sunuyor.

Unutma eğer ilmin  ile övünüyorsan senden daha bilgili olanı var. Konumun ile övünüyorsan senden daha üst mevkii sahibi olanlar var. El becerin ile övünüyorsan senden daha beceriklisi var. Zenginliğin ile övünüyorsan senden daha zengini var. Artık bu övünme duygusu ile başa çıkmayı öğrenmelisin.

Eskilerin söylediği muhteşem bir söz vardır ;

" Kendini bilen Rabbini bilir,
  Rabbini bilen haddini bilir" demişlerdir.

Bir insan nereden geldiğini ve nereye gideceğini biliyorsa zaten onun bu şekilde düşünmesine olanak yoktur. Fıtrattan gelen övünme duygusunu kendinden daha iyisinin olduğunu düşünerek bastırabilirsin.

Allah ( c. c ) bir ayette öyle buyuruyor;

Yusuf / 76 "Ve her bilgi sahibinin üstünde daha ziyâde bir bilgin vardır."

Zaten sosyal medya hiç kullanmamış biri de olsan eğer sen Alemlerin Rabbi olan Allah'ı bilseydin senin sahip olduğun meziyetleri sana ikram edenin Allah olduğunu bilirdin ve Allah'ın mülkünde övünerek yürümezdin.

Allah peygamberleri bile bu konu da imtihan etmiştir. Bir gün Hz Süleyman Hüd Hüd adlı kuşun orduda olmadığını fark etti. Hüd Hüd uzak diyarlarda güneşe tapan bir kavim gördüğünü bu sebeple geç kaldğını Hz Süleyman'a anlattı. Hz Süleyman gerekli uyarıları yaptıktan sonra o kavmin melikesini kendi sarayına davet etti. Melike gelmeden önce ise onun tahtının ondan önce buraya getirilmesini istedi. Kendisine ilim verilen biri göz açıp kapayıncaya kadar Melike'nin tahtını Hz Süleyman'a getirdi. Hz Süleyman ise bu tahtın ona Allah tarafından göz açıp kapayıncaya kadar kısa bir sürede gönderilmesinin bir imtihan olduğunu anlayarak şöyle dedi

"Cinlerden bir ifrit, 'Sen makamından kalkmadan ben onu sana getiririm. Gerçekten bu işe gücüm ve güvenim var.' dedi. Kitaptan ilmi olan kimse ise, 'Gözünü açıp kapamadan, ben onu sana getirebilirim.' dedi. (Süleyman) onu (Melikenin tahtını) yanı başına yerleşivermiş görünce, 'Bu, dedi, şükür mü edeceğim, yoksa nankörlük mü edeceğim diye, beni sınamak üzere Rabbimin (gösterdiği) lütfundandır. Şükreden ancak kendisi için şükretmiş olur; nankörlük edene gelince, o bilsin ki, Rabbin müstağnidir (şükre ihtiyacı olmayan), çok kerem sahibidir."(Neml, 27/39-40)"

Süreli bir vakit dünyada kaldığını unutma, yarın her şey için çok geç olabilir. Allah'ın razı olacağı bir hayat sürmen duasıyla 🤲🏻

Allah aşkıHikayelerin yaşadığı yer. Şimdi keşfedin