BAB 2

1.4K 37 4
                                    

6 tahun lepas....

"Apa?! kah..kahwin?" soal Ayris sedikit terkejut dengan lamaran yang tiba-tiba tersebut. Sudahlah dia baru pulang daripada tempat latihan industrinya.

Penat. Otak baru mahu di proses semula. Tiba-tiba di lamar secara mendedak seperti ini.

Puan Hanum mengenggam terlapak tangan Ayris bagaikan tidak mahu di lepas. Tapi tidak Ayris terus merentap di masih menghormati wanita tersebut.

Percakapan mereka bermula dengan apabila dia baru sahaja pulang daripada tempat kerjanya dan tiba-tiba Puan Hanum mengajaknya untuk berbicara dengan dia setelah di selesai membersihkan diri tadi.

"Lena. Aunty nak minta tolong sikit. Boleh." nyata wanita tersebut.

Dan Ayris yang tidak mengetahui apa-apa isi topik perbualan wanita itu pada mulanya hanya menjawab.

"Apa dia aunty?" soal Ayris.

Tanpa basa-basi wanita itu menyatakan. "Aunty nak minta Lena kahwin denga Mika."

"Maksud Aunty. Aunty nak melamar Lena jadi isteri kepada Mika." nyata Puan Hanum lebih jelas.

Dari situ membuatkan Ayris sedikit terkejut dan menyatakan ayat itu tadi.

Seketika Ayris tidak membalas. Tidak terus membalas. Sedikit terkejut dia dengan lamaran yang mendadak terjadi tersebut.

"Aunty. Bukan maksud Len nak tolak ke apa. Tapi...bukan abang Mika dah ada kekasih? Dyana Rose kan?" nyata dia.

Ya dia masih ingat pada wanita berkerjaya Modal Malaysia berkelas antarabangsa tersebut. Tapi huh...sombong yang teramat!

Seketika Puan Hanum membuang muka. Jelas wajah itu kelihatan jengkel apabila dia menyebut nama wanita tersebut.

"Sebabkan dialah Mika jadi macam itu Len. Lumpuh kaki sampai sekarang. Sebabkan perempuan tu." balas Puan Hanum.

Jadi seperti apa? 7 bulan yang lepas lelaki itu mengalami kemalangan jalan raya dan mendapati lelaki itu dalam perjalanan untuk mengejar Dyana Rose yang meninggalkan lelaki tersebut untuk mengejar mimpi menjadi sebagaian daripada modal antarabangsa berkelas dunia.

Namun takdir berkata lain lelaki itu mengalami kemalangan jalan raya dan itu mengakibatkan kedua-dua kaki lelaki tersebut lumpuh sehingga separuh badan.

Sesaat mahu di bawa rawat lelaki itu langsung tidak mahu melakukannya. Katakanya tiada guna untuk dia lakukan jika Dyana Rose tidak kembali kepadanya.

Jadi sehingga sekarang lelaki itu hanya duduk di atas kerusi roda dan sikapnya makin dingin daripada dulu sebelum kemalangan.

Seketika Ayris menelan air liur. Bukan apa. Dia takut. Dia sudah pasti lelaki itu tidak akan menerimanya.

Sudah maklum lelaki itu hatinya sudah terkunci jadi milik Dyana Rose jadi dia simpulkan tiada gunanya untuk di berkahwin dengan lelaki tersebut.

Sedang dia membahaskan ini dan berbalah dengan dirinya sendiri tiba-tiba kedua-dua terlapak tangannya pula di genggam oleh Puan Hanum.

"Len...please..terima lamaran ini ye. Aunty paling berkenan dengan Len. Daripada perempuan lain. Tak ada yang sesuai dengan Mika." beritahu wanita tersebut.

Ayris diam. Aduh...

Seketika mereka diam tiba-tiba masing-masing telinga mendengar satu suara.

"Mika tak setuju Mummy." jerkah suara itu.

Serta merta mereka melihat kepada Mikael yang baru keluar daripada lift bilik tersebut.

Tuan Malik yang mendengar segera bangun daripada sofa yang di duduki dengan mereka.

PENGAKHIRAN UNTUK BAHAGIA (ON GOING)Where stories live. Discover now