"Kau dah kenapa pagi-pagi dah memekak depan rumah aku Alana?! " soal Tengku Rayhan sambil melihat kearah Alana.Alana memandang kearah Tengku Rayhan yang diperlihatkan six pack.
"Waw sixpack! Hot gila sixpack crush aku!" kata Alana didalam hati."Alana hoi!!"Tengku Rayhan melambai tangan dihadapan muka Alana.
"Eh!Sorry-sorry..Ni Aunty Aisyah ada bagi makanan sedikit dekat korang." bekal ditangan Alana dihulurkan kepada Tengku rayhan dengan riak wajah seperti tiada perasaan.
"Ouhhh okeyh thanks" bekal di tangan Alana di ambil."Eh Alana mari la masuk makan tengah hari sekali."pelawa Datin Afrina yang baru sahaja tiba dari dapur.
"Eh tak apa lah Aunty.Susah-susah aje."tolak Alana lembut.Haih Alana ini pun satu dah mak mertua tu ajak makan sekali tu terima lah..Eheks.Datin Afrina memegang tangan Alana dan mengajak masuk kedalam rumah."Dah tak payah malu-malu masuk aje.""B-baik Aunty."balas Alana dengan agak gugup.Berdebar lah tu sebab mak mertua ajak makan sekali hehe.
"Haih lama pulak si budak Alana ni"Datin Aisyah menghembus nafas perlahan.Ini tidak lain tidak bukan mesti mengorat kerja dia."Abangg!!Tolong panggil adik kamu cepat kita nak keluar pulak sekejap lagi."jerit Datin Aisyah memberitahu Arfan untuk memanggil Alana.
"Ya mummy abang pergi panggil sekejap."kata Arfan dan terus melulu berjalan kerumah Datin Afrina.
Sebelum mereka memulakan untuk makan tengah hari Arfan memanggil Alana dari luar rumah."Assalamualaikum!Adik!!jom balik mummy suruh balik dah tu."jerit Arfan memanggil adiknya.Dia datang dekat rumah orang memang tak pernah ada adab.
"Mummy nak ajak keluar ke?"tanya Alana."Iya,cepatlah mummy tunggu kau je ni"ajak Arfan tergesa-gesa.
"Lana minta maaf aunty tak dapat makan sekali.Alana tak ingat mummy ajak keluar."Alana meminta maaf kerana tidak dapat makan tengah hari di rumah Datin Afrina."Tak apa lain kali aunty ajak lagi."pelawa Datin Afrina.Alana pun satu dapat jumpa crush,dah tak ingat tujuan sebenar.
Selang beberapa minit Alana pulang kerumah,Dato Rasyid turun dari tingkat atas untuk makan tengah hari bersama.
"Ayan daddy nak kamu teruskan company daddy"ujar Dato Rasyid tiba-tiba.Suasana dimeja makan itu menjadi tegang seketika.
"But why daddy?Ayan dah ada restaurant takkan nk buang restaurant tu? "balas Rayhan terkejut.Mana tak terkejut daddynya tiba tiba suruh dia wariskan company daddy dia.
"Apa susah jual jelah "balas Dato Rasyid dengan ringkas yang membuatkan Tengku Rayhan berdesis seketika "Ckk!!Tapi ayan tak nak!Restaurant tu hasil titik peluh ayan lah daddy, please lah I can't just let the restaurant go like that! "marah Tengku Rayhan.Berkerut sahaja wajahnya semenjak daddynya menyuruhnya mewarisi company itu.Anggota keluarga yang lain pula mendiamkan diri.Kalau Dato Rasyid mula serius tak boleh dah nak bawak main.
"Daddy dah nak pencen so you have to"balas Dato Rasyid dengan tenang."And i tak nak "balas Tengku Rayhan
"Okay fine, I give you two option marry or take over my company, ayan kene pilih salah satu. "Dato Rasyid memberikan pilihan yang tak masuk akal."But why daddy? Why do i have to get Married? "soalan dibalas dengan soalan.
"Cause kalau kamu tak nak teruskan company daddy,married and forget about the restaurant so choose"balas Dato Rasyid dengan tenang."Fine than I choose to be marry and i will choose my own girl"balasan Rayhan yang membuatkan semua orang disana melopong terkejut.
Rayhan terus beredar dari meja makan. Terus hilang selera hendak makan akibat daddynya itu.
Di dalam bilik rayhan
"Arghh!!, why is this happening?? "Kata rayhan sambil meraup wajah nya hingga rambut.
Lalu pintu biliknya diketuk. Dan didengarinya suara datin Afrina disebalik pintu.
"Ayan.. Ayan sayang, makan dulu sayang Ayan tk makan dari pagi tadi tau.."sayu sahaja nada datin Afrina.Tengku Rayhan tidak menjawab pelawaan dari mummynya itu.
" mummy letak makanan Ayan dekat atas meja depan bilik, makan ye sayang.. "Datin Afrina meletakkan pinggan diatas meja berehat didepan bilik yang berisikan nasi dan lauk bersertakan air minuman disebelah.tengok lah kasih sayang seorang ibu terhadap anak terunanya sorang tu, yang sorang lagi tak tahu lah haha.
Datin Afrina lalu turun ke ruang tamu selepas meninggalkan makanan diatas meja di depan bilik Tengku Rayhan.dato Rasyid berada di atas sofa sambil menghirup secawan teh panas.
"Abang why you have to be that harsh to our Son??? "Soal Datin Afrina kepada dato Rasyid.
Dato Rasyid meletakkan cawan teh di atas meja. "Saya buat macam tu sebab saya sayang kan dia" jawap dato Rasyid dengan nada yang agak tegas tapi masih lembut didengar oleh isterinya itu.
"But kenapa terlalu menekan dia?Kenapa perlu berkasar?" soalan demi soalan terus keluar dari mulut Datin Afrina.
Dato Rasyid menarik nafas panjang "Saya paham perasaan awak,tapi Ayan sekarang ni dah dewasa.. Dia kena mulakan hidup dia..nanti kalau kita dah tak ada? Macam mana? Macam mana Aisy pulak?" lembut sahaja nada dato Rasyid sambil mengelus tangan isteri tercinta nya itu.
Datin Afrina lalu mengiyakan saja dengan cuba untuk kekal tersenyum.
"Dah awak tak payah pikir apa apa.. " kata dato Rasyid.
Aisy lalu mengetuk pintu bilik abangnya.
Tok! tok! tok!
"Yan?Kau okay?Nak aku teman?" soal Tengku Raykarl disebalik pintu. Rayhan lalu membuka pintu tu membenarkan adiknya masuk..
"Ayan kau okay tak? " soal Aisy dengan kerisauan.
"Aku okay just why does daddy have to be like that? " jawap rayhan dengan wajah berkerut. Dia tak sangka yang bapanya boleh berkata demikian tentang restaurant nya tak tahu ke tu hasil titik peluh dia?.
"Aku tak tahu why daddy have to be like that, and aku pon terkejut dengar apa dia cakap tadi.Tapi kau series ke nak kawin?" tanya Tengku Raykarl dengan nada yang agak risau.Tengku Raykarl ni kadang-kadang dia ni main kata sahaja tanpa melihat situasi,ada kalanya jugak benda yang dia kata tu betul.
"Sudah la.Sekarang aku kene pikir and cari aje pilihan aku.Kau ada idea tak kat mana nak cari" soal rayhan
"Otak kau!Nak cari macam tu, bukan ada jual dekat kedai" pelik Aisy ada dia tanya kat mana nak cari.
Dato Rasyid mengetuk pintu bilik rayhan.
Tok! Tok!
"Ayan daddy nak cakap sikit boleh? " kata Dato Rasyid sambil mengetuk pintu.
_________________________________
Sori tau saya late publish untuk lately ni tapi mungkin untuk kedepannya saya akan cepatkan sedikit untuk publish chapter² baru. Stay tune tau!
5 vote?
YOU ARE READING
First Met Love || Og ||
RomanceNuraisya Alana ialah seorang gadis cantik yang berumur 21 tahun.Alana mempunyai seorang abang yang bernama Ihsan Arfan.Alana menyimpan rasa kepada seorang lelaki dingin sejak Alana berumur 15 tahun.Ada yang nak tahu siapa? "Waww, sixpack! Hot giler...