Kakinya mula melangkah masuk kedalam syarikat besar milik dato Rasyid.Mereka telah pulang dari konvoi ke negeri Terengganu tiga hari lepas.
Dia terpaksa datang ke syarikat ayahnya kerana ada jamuan yang perlu dihadirinya.
"Kau dah kenapa?"tanya Arfan.Pelik.Dari tadi kawannya ini diam sahaja.Si adiknya pula hilang entah ke mana.
"Kau tengok tu"tunjuknya.Arfan menoleh kearah tempat yang ditunjukkan oleh kawannya itu.
"Haah..Kenapa dengan adik aku?"tanya Arfan pelik.Dah kenapa mamat ni.Ada yang salah ke dengan adik aku malam ni.
"Ada yang salah ke?Aku tengok elok je dia pakai tudung.baju pun okeyh je."tanyanya lagi.
"Aku bukan tunjuk adik kau..tu belakang tu."tunjuknya lagi.Arfan menoleh kearah yang ditunjuk oleh Rayhan.
"Ouhhh...hah kenapa?"tanya Arfan.Sambil menoleh kearah Rayhan.
"Kau ingat tak perempuan tu..kalau aku tak bertunang dengan Alana macam sekarang..maybe dengan dia la aku kahwin."terang Rayhan.Arfan laju menoleh kearahnya.
"Perempuan tu?bukan anak kawan uncle ke?siapa nama dia?Auliya?apa tah."tanya Arfan.Muka gadis itu berpusing-pusing didalam kepalanya.Dia merasa familiar dengan muka itu
"Betul la tu..Ex faz."Rayhan mengiyakan pertanyaan tersebut.Arfan sedikit terkejut.Ya betullah dia pernah nampak muka gadis itu dulu. Gadis itu ialah girlfriend kepada seorang kawan baik mereka.Faiz Iskandar.
"Kau series la?Ex Faz?Then why uncle nak kahwin kan kau dengan dia?"tanya Arfan.Rayhan hanya melihat gadis itu daripada jauh sembari mengenang kenangan mereka bersama kawan lamanya.
"Bukan ke si Auliya ni setia?siang malam dia teman Faz dekat hospital dulu kan?"tanya Arfan lagi.
"Itu yang aku tak faham..Yang aku tahu.dia tak nak pun dijodohkan dengan aku."balas Rayhan.ya memang lah gadis itu tidak ingin dijodohkan dengannya.gadis itu menolak mentah-mentah tawaran dari ayahnya untuk dijodohkan.
"Aik mana kau tahu?"tanya Arfan.
"Dia pernah bagi tahu aku.kalau dia memang tak nak kahwin sampai mati.dia nak jumpa Faz.cinta terakhir dia."terang Rayhan dengan tenang.
~
"Jangan laju-laju doh Faz."Rayhan memperingati kawannya itu.Bawak macam orang gila.
Bum!!
Ya.Faiz dilanggar oleh sebuah lori yang membuatkan ia terpelanting jauh dari kenderaan nya.
"Ya Allah,Faz!!"jerit Arfan.darahnya mengalir deras diatas jalan raya.
"Allahuakbar!!..huft..mimpi."berpeluh satu badannya.bermimpi tentang kematian sahabat baiknya dulu.mimpi buruk.
Matanya melilau melihat jam dinding dibiliknya menunjukkan sekarang pukul 5.30 pagi.
Dia mula turun dari katilnya dan menuju kedalam bilik air.
Waktu menunjukkan sekarang pukul 6.30 pagi.waktu normal bagi orang orang untuk mula keluar pergi mencari rezeki.
Rayhan mula memakai topi keledar dan berlalu keluar dari rumahnya.Raykarl?masih terbaring tidur didalam biliknya.
Rayhan berpusing-pusing di bandar Kuala Lumpur pagi itu.Dia seorang diri sahaja hari ini.Arfan?Mengikuti datin Aisyah ke rumah kawannya.Begitupun dengan Alana.
~
Dia berjalan-jalan di sebuah universiti lamanya.Melihat pemandangan tasik ditengah-tengah universiti itu dapat juga menenangkan hatinya.
Tempat yang selalu membuat ia merasa tenang ketika tiada sesiapa disisi.Tempat dimana beribu kenangan bersama di universiti tersebut meski hanya beberapa tahun sahaja.
"Rindu..hanya mampu berdoa..kenangan..takkan dapat diulangi lagi seperti dulu."Rayhan bercakap seorang diri.rindu akan seseorang sahabat yang sudah dianggap sebagai keluarga sendiri.
"Aku doakan kau berada di kalangan orang-orang yang baik Faz."tambahnya lagi.
~
TBC
YOU ARE READING
First Met Love || Og ||
RomanceNuraisya Alana ialah seorang gadis cantik yang berumur 21 tahun.Alana mempunyai seorang abang yang bernama Ihsan Arfan.Alana menyimpan rasa kepada seorang lelaki dingin sejak Alana berumur 15 tahun.Ada yang nak tahu siapa? "Waww, sixpack! Hot giler...