Titel: Kleuren van Magie
Deel: 1/3
Serietitel: Schemering
Auteur: V.E. Schwab
Genre: Fantasy
Uitgeverij: Meulenhof Boekerij
Het boek heeft een leuk dingetje direct aan het begin van het boek: de jas van de hoofdpersonage bestaat uit meerdere jassen die hij dus maar steeds soort van 'binnenstebuiten' moet draaien en dat kan op meerdere manieren. De hoofdpersonage Kell lijkt één van de twee laatste bloedmagiërs te zijn, wie door de verschillende werelden (of eigenlijk soorten Londens) kan reizen. Dat doet hij eigenlijk alleen om berichten te brengen naar andere Londens waar de berichten naar toe moeten en andersom. Wat ik echter jammer vind is dat ik niet specifiek weet wat zijn karakter nu is. Hij denkt veel na, heeft het talent om steeds in de problemen te jagen en hij lijkt maar al te graag van alles een trofee naar zijn verblijfplaats te brengen. Zeker tot aan het midden van het boek lijk ik geen groei in het personage te zien.
Lila is een ander hoofdpersonage, iemand wie geen familie meer heeft en het moet doen met diefstallen om in leven te blijven. Ze weet de politie op een dwaalspoor te zetten door hen te laten denken dat ze een jongen zoeken, maar in werkelijkheid is ze een meisje. Als ze na de ontmoeting met Kell in gevaar komt en haar identiteit door een paar jongens bekend is dat ze een meisje is, besluit Kell met gevaar voor eigen leven samen met Kell op avontuur te gaan.
Het verhaal komt heel traag op gang en het lijkt compleet geen vooruitgang te hebben. Eerlijk gezegd was de eerste helft van dit boek best wel saai, met hier en daar een spannend dingetje, maar niet iets waarvan ik zou zeggen dat het aan me trok. Aan de andere kant werd ik wel nieuwsgierig hoe het verder zou gaan, en waarom de andere bloedmagiër naar dezelfde steen zocht die per toeval in handen van Kell is beland zonder dat het zijn bedoeling was. Pas richting het einde wordt het heel spannend, wanneer Kell met Lila het Witte Londen moeten betreden om vanuit daar naar Zwart Londen te gaan, de eindbestemming van Kell wie de steen terug wil brengen. Er is echter één probleem: hij zal niet meer terug kunnen omdat hij tegen die tijd niets meer heeft om te offeren om daar weg te kunnen. Of erger: de steen zit nu vast aan hem nadat hij het teveel heeft gebruikt.
Het verhaal komt heel traag op gang, waarbij V.E. Schwab veel informatie geeft. Ze zorgt dat de lezer uitgebreid de twee hoofdpersonages leert kennen. En pas aan het eind wordt het spannend. Toch gebruikt Schwab genoeg details om het verhaal levendig te houden en de lezer te boeien. Hoewel het einde me niet nieuwsgierig maakt naar deel twee, omdat het verhaal gewoon klaar is volgens het einde en beide personen hun eigen weg gaan, zeggen de recensies op bol genoeg dat het verstandig is om toch echt deel twee ook te gaan lezen. Dat wordt de andere drie delen (want sindskort heeft de serie een vierde deel erbij) dan ook maar kopen.
Het volgende boek dat gerecenseerd gaat worden is 'De Rode Koningin' van Hun Gómez Jurado
JE LEEST
Recensies
Literatura FaktuBen jij nieuwsgierig naar boeken die je graag wil lezen en wil je weten hoe iemands boek was? Hier deel ik al mijn recensies die ik schrijf van fysieke boeken welke allemaal op mijn lijstje hebben gestaan om te lezen.