Recensie - Het Vijfde Seizoen

3 1 0
                                    

Titel: Het Vijfde Seizoen

Deel: 1/3

Serietitel: De Gebroken Aarde

Auteur: N.K. Jemisin

Genre: Fantasy

Uitgeverij: Luitingh-Sijthoff

Het boek is anders geschreven dan andere boeken. Waar normaliter in boeken de hoofdpersoon gevolgd wordt vanuit de ik-vorm of de hij/zij vorm, soms vanuit de persoon zelf of vanuit de alwetende verteller, is dit boek een combinatie van hij/zij en de jij-vorm. Het is wennen dat het op deze manier geschreven is, maar dat betekent ook dat het leest alsof de lezer zelf de hoofdpersoon is en de avonturen meemaakt.

Verder is het verhaal heel origineel. Het einde van de aarde met de vele natuurrampen, en dan toch mensen met gaven die de natuurrampen kunnen voorkomen, maar ook creëren. En dan te bedenken dat de wereld dit soort mensen haten én hun best doen om hen als slaven te laten werken.

Hoewel het verhaal uitgebreid beschreven is en veel naar voren komt, is het toch niet helemaal volgzaam. Ik mis show. Er wordt veel verteld en dingen benoemd, maar het trok me niet aan of zorgde er niet voor dat ik het voor me zag. Het gevolg was dat het boek naar mijn gevoel nogal langdradig overkwam.

Eerlijk gezegd is de enige reden dat ik dit boek ben gaan lezen, omdat het veelal in de jij-vorm geschreven is, ofwel vanuit de tweede persoon. Ik wilde dat boek daarom toch eens lezen om te weten te komen hoe het is om vanuit de tweede persoon een verhaal te lezen. Het leest raar, en het wordt ingewikkelder als blijkt dat zowel de hij/zij vorm als de jij vorm dezelfde persoon blijken te zijn.

Het volgende boek dat gerecenseerd zal worden is Sneeuwexpress van Suzanne Vermeer.


RecensiesWaar verhalen tot leven komen. Ontdek het nu