ركضت زينب خلف مالك لتسحبه من ذراعه ثم صرخت بوجهه : ابني مماتش ابني عايش انا عمري ما هصدق حد غير ده لتضع يدها على موضع قلبها ابني عايش زياد عايش يا عامر لتدخل في نوبة بكائها كلكم غلط ابني حي يا زياااد يا زياااااد انت فين.
جلس على ركبتيه لينظر لها ببرود ثم ربت على كتفيها : زينب انا بنفسي شايف جثته متفحمه في العربية اسلام بنفسه اكد عليا انه كان بيراقب مالك وهو بيهرب منهم بالعربية و كانوا على طريق الدائري واتقلبت بيهم.
زينب وهي تهز رأسها بالرفض التام : انت كداب كلكم كدابين لتبعد يده عنها انا ابني عايش بقولك انا حاسه بوجوده هو هنا.
نظر لها مالك بغضب ونفاذ صبر : انا مش فاضي لوجع الدماغ ده ادخلي اندبي مع بنتك جوه عمال ادادي واحايل اييييه ليهدأ بعدها بسرعه فقد تسرع... لينظر لها يا حبيبتي انا كمان منهار زي زيك والله بس انا مش مستوعب ازاي حصل ليخرج من جيبه شريط دواء واعطاه لها خدي ده يا حبيبتي عشان اعصابك تهدى.
تطلعت زينب لما بيده لتقذف ما بيده على الارض : انت فاكرني مجنونه صح انا واعيه يا عامر و شايفه اللي انت مش شايفه او مش عايز تشوفه لتقف امامه... انت مبقتش عامر اللي اعرفه واللي كان يضحي بعمره عشان بلده مش عشان ابنه... بقيت انسان تاني.
نظر لها مالك وحاول ان يمتص غضبها حتى لا يكشف سره : انا فعلا مبقتش هو عارفه ليه... ليمثل الحزن عشان خسرت اخويا وابني في لحظة... حقد مالك عماه لدرجة انه كان بيساومني بابني فهمتي انا بقيت كده ليه... لان اقرب اتنين ليا خسرتهم.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كان زياد يحاول ان يعثر على اي شيء يستطيع الخروج من ذلك المكان لكن لم يستطع انتظر الكثير من الليالي ولكن بلا جدوى.نظر حوله بيأس ليمسح دموعه ويتطلع نحو الضوء الخافت القادم من النافذه فوقه ليقف على سلم متهالك تتخله الكثير من المسامير ليحاول ان يتفادها ولكنه فقد توازنه فجاءة فقد انغرزت احداهن بيده، وبعد عدة محاولات استطاع التسلق نحو النافذه لينظر حوله وجد امرأة تقف وتليه ظهرها تعرف عليها فورا نادى عليها بصوت عالي.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خرج مالك من المنزل ليتجه نحو سيارة عامر اخذ يتحسس عليها ليقول بدهاء : اخدت منك كل حاجه اسمك بيتك فلوسك وكمان ليتطلع نحو المنزل... ابنك حتى انت مبقتش ليك وجوددخل السيارة ليتذكر ما حدث تلك الليلة.
flash back
دلف اسلام الى الغرفة المتواجد بها عامر ومالك كانوا في مشاجرة عنيفة ليتعرف فورا على عامر.
وقف خلف عامر دون ان يصدر اي صوت ليجد مالك ينظر نحوه ويومأ له و في اقل من ثانيه كانت الرصاصة من مسدسه تخترق جسد عامر.
أنت تقرأ
سرابيل الزمن ©️
Aventuraحُكم عليه بالهلاك قبل ميلاده دون ارتكابه للأخطاء ولد ليصبح سجين الظلام و وحدته ونيسه وصديقه الابدي ليرافق لأعوام لا يعلمها الا سجانه الموت المنتظر ولكن بلحظة يتغير مصيره فتبدأ رحلته لعثوره على نفسه.