Postanowiłem trzasnąć taką małą listę najlepszych serii książkowych młodzieżowych jakie znam. Serie mają pewną zaletę - są dłuższe od pojedynczych książek.
Od razu zaznaczam: jeśli chcesz czytać tę część musisz kochać czytanie.
A wracając.
Na przykład czytasz jakąś fascynującą powieść, już zaprzyjaźniłeś/aś się z bohaterami i z niecierpliwością czekasz na finał i puff! - koniec. A potem przez parę dni chodzisz zły mamrocząc "Co za leniwy autor! Mógłby jeszcze z pięćdziesiąt stron napisać".Ale na szczęście ludzkość wymyśliła coś takiego jak serie literackie; tak jakby serial książkowy, który będzie dużo dłuższą przygodą niż pojedyncza seria. Ale jakie czytać? Po to właśnie tu jestem - żeby przedstawić wam owoc moich poszukiwań najlepszych serii młodzieżowych świata. Przynajmniej jak dla mnie.
Zapraszam!KWINTET CZASU
Autor: Madeleine L'Engle
Gatunek: Fantasy
Wiek czytelnika: 9/12
Liczba tomów: 5
Moja ocena: 8/10
Choć opowieść jest mało znana, została dwukrotnie zekranizowana; pierwsza wersja telewizyjna, druga kinowa. Opowiada o dwunastoletniej Meg, niezbyt ładnej dziewczynie mającej wybitnych rodziców i pięcioletniego brata, który jest uznawany za głupiego, choć tak naprawdę jest geniuszem. Antagonistami są demony - Echthroi.
Zakładam, że macie już ponad trzynaście lat, ale zawsze możecie polecić młodszemu rodzeństwu. Chyba że macie aż tak ponad trzynaście lat, że poczytacie własnemu dziecku.
GONE
ZNIKNĘLIAutor: Michael Reynolds (Michael Grant)
Gatunek: Horror, Dreszczowiec
Wiek czytelnika: 14/18
Liczba tomów: 6
Moja ocena: 8/10
Seria polecana przez Stephena Kinga. Nieustannie trzymająca w napięciu opowieść, której fabuła wygląda mniej więcej tak: w Perdido Beach znikają wszyscy, którzy skończyli piętnaście lat. Całe miasto otacza bariera, przez którą nie można się przedostać. Pomoc nie nadchodzi.
Rewelacyjna, choć trochę makabryczna seria. Jeśli lubisz literaturę w stylu Kinga, na dziewięćdziesiąt procent ta książka stanie się twoim numerem jeden:).
FELIX, NET I NIKA
Autor: Rafał Kosik
Gatunek: Przygodowy, Science Fiction
Wiek czytelnika: 11/16
Liczba tomów: 17, ale mogą powstać następne
Moja ocena: 9/10
Jeden z najbardziej popularnych cyklów w Polsce. Nie znam lepszej serii w naszym kraju. Tryskająca humorem wciągająca książka z tajemnicami, romantycznymi zrywami, nowoczesną technologią i zaskakującymi finałami. Zdecydowanie polecam.
STRAŻNICY
Autor: Ted Sanders
Gatunek: Fantasy
Wiek czytelnika: 11/15
Liczba tomów: 4
Moja ocena: 9,5/10
To było jedno z moich największych odkryć literackich. Jak miałem dwanaście lat to uwielbiałem tę serię, która jest w Polsce prawie zupełnie nie znana. Niestety, zainteresowania nie było do tego stopnia, że wydawnictwo Wilga wydało po polsku tylko dwa tomy. I nadal nie wiem, jak się ta seria skończy, a bardzo bym chciał. Powiem tyle - to najlepsze współczesne fantasy, jakie znam. I z czystym sercem apeluję: zapostujmy wszyscy na Wildze, żeby wreszcie skończyli tę serię. Bo naprawdę warto.
ZIEMIOMORZE
Autor: Ursula K. Le Guin
Gatunek: Fantasy
Wiek czytelnika: 11/20
Liczba tomów: 5
Moja ocena: 9,5/10
Ursula K. Le Guin stworzyła w tej mrocznej seria o młodym czarowniku Gedzie oraz kobiecie Tenar klimat, którego się nigdy nie zapomina. Tajemnicze, zamglone wyspy i podróże przez wzburzone morze w ucieczce przez przeznaczeniem - tak można scharakteryzować pierwszy tom tej przepięknej serii fantasy. A pozostałe są równie fascynujące! Zdecydowanie polecam tę opowieść. Moim zdaniem jest najlepszą serią fantasy w historii.
A na miejscu pierwszym jest... zgadujcie!
SZKOŁA SZPIEGÓW
Autor: Stuart Gibbs
Gatunek: Przygodowa, Szpiegowska, Detektywistyczna
Wiek czytelnika: 9/14
Liczba tomów: 9, ale mogą powstać następne
Moja ocena: 10/10
Pewnie spodziewaliście się czegoś zupełnie innego, ale prawda jest taka, że na tę chwilę po prostu ubóstwiam tę serię. Bardzo szybko się czyta, świetne poczucie humoru, duża dawka emocji, trochę romantyzmu i niespodziewane zakończenia - to wszystko znajdziecie w szkole szpiegów. Opowieść opowiada o dwunastoletnim Benjaminie Ripleyu (z każdą częścią jest coraz starszy), którego CIA werbuje do swojej szkoły. Na początku chłopak myśli, że został uznany za talent, ale dopiero po próbie zamachu odkrywa, że został zwerbowany tylko jako przynęta na szpiega tajnej organizacji, który ukrywa się wśród szeregów amerykańskich agentów. Jednak udaje mu się przetrwać pierwszą operację i, chcąc nie chcąc, zostaje przyjęty. Tak zaczyna się jego szalona kariera szpiega...
To koniec mojej listy. Może kiedyś zrobię spis moich ulubionych pojedynczych książek. A jak wy oceniacie? Czego zabrakło? Piszcie w komentarzach.
Cześć!
CZYTASZ
Profil @Kamienny_Stol | Głębokie analizy, ciekawe teorie i beka niemożebna
RandomMój profil. Analizy, teksty, teorie, one shoty i wiele innych szalonych pomysłów.