"Hey, Ciara. Bangun." Lengan Ciara digoyangkan. Ciara yang tidur dalam kelas Sejarah daripada tadi terbangun. Dia menggosok mata dan selamba dia menggeliat macam dalam rumah sendiri. "Sekolah dah habis. Balik, balik."
"Hm." Ciara hanya balas itu. Dia menongkat dagunya, memandang ke luar tingkap. Nampaknya pelajar dah mula nak balik tapi Ciara tak balik. Dia ada latihan kugiran pukul 2 jadi dia akan kekal dalam kelas ni sampailah pelajar petang datang.
"Ciara, tidur lagi?"
Ciara hanya menggerakkan bola matanya memandang Cikgu Sasha sebelum dia kembalikan semula pandangannya ke tingkap. "Hm."
"...with your attitude, I never know that you have a good voice and good at guitar as well. Come, let's go. Kita pergi makan dulu nak?"
"I don't eat lunch."
"I know. Selalu macamtu. At least teman cikgu makan? Jom? 10 kali cikgu kejut, 10 kali kamu tidur dalam kelas. Dah habis kelas ni masih mengantuk?"
"...erm." Dengan malasnya Ciara berdiri. Walaupun dia ni macamni tapi kerja sekolah diberi semua dia buat. Takde satu pun yang tinggal malah dia pandai juga orangnya. Kedudukan dia di tengah-tengah dalam kelas. Ciara rasa mungkin dia ada mata ketiga waktu dia tidur.
Tapi Sejarah fail juga.
Kata tak lapar tapi bila teman Sasha dekat kantin, dia beli juga sepinggan nasi lemak. Sasha tak tahu dia ni kenapa tapi dia kata dia lebih suka nasi lemak telur simcard daripada nasi lemak telur penuh. Mungkin sebab rasa nasi lemak tu kot.
Sebab dia dah beli makanan, Sasha tunggulah dia disitu. Dia datang sini nak beli keropok lekor je sebenarnya. Keropok lekor sekolah ni sedap sangat.
"Erm, I know this isn't the right time but...since takde orang kat sini boleh tak kalau cikgu nak luah something?"
"What is it? Are you giving up on me? I'm sorry. Saya suka tidur."
"Bukan tu...I mean- nak tahu tak sebab apa cikgu sebenarnya suka kamu tidur?"
"Kenapa?"
"Entahlah but I- I think... you're pretty cute..." Sasha alihkan wajahnya kearah lain. "Cikgu tahu cikgu ni menjijikkan tapi entahlah. Cikgu tak boleh lupa fasal kamu setiap hari. Cikgu kena luahkan juga."
"Daripada benda ni cikgu nak cakap apa sebenarnya?"
"....cikgu suka kamu. I- I mean...as a student. Really. Just- my feeling is getting.... unbearable... I can't hide this anymore. It hurts actually. Kalau kamu tak suka cikgu, jangan cakap. Diam je. Tak perlu jawab pun. Cikgu tahu."
Clara boleh dengar suara Sasha bergetar. Mesti dia gemuruh sangat sampai menggigil. Yelah, orang gila je luah kat anak murid sendiri dan Sasha antara satu-satunya.
Clara berdiri. Dia meletakkan pinggannya didalam besen kemudian basuh tangan. Dia ambil beg dia dan pakai. "Jom pergi bilik muzik. Dah nak pukul 2."
"Okey." Macam tiada apa-apa je. Clara abaikan terus luahan Sasha. Sasha jadi makim gemuruh pula tapi entah kenapa dia jadi lega juga. Yelah, salah satu beban dah keluar. Sekarang dia kena tunggu entah berapa lama untuk jawapan Clara.
Dia yakin Clara pasti tolak. Lagipun...
Eh, entahlah!
Masuk saja dalam bilik muzik, mereka jumpa dengan 3 orang lagi ahli iaitu Kazuya, Dane dan Mac. Mereka semua perempuan. Sampai sini baru nampak senyuman Clara walaupun matanya nampak macam masih mengantuk. Dia salam tangan kawan-kawan dia dan ambil gitarnya yang berada dalam beg gitar Yamaha.
"Harini sambung berlatih eh? Harini sampai pukul 4 je sebab budak petang nak guna. Boleh?" Tanya Sasha lalu letak beg tangannya atas meja. Mereka berempat angguk dan dimulakan dengan gitar dari Clara dulu sebelum vokalis mereka iaitu Kazuha sambung dengan gitarnya pula. Barulah Kazuha menyanyi dan disambung dengan bunyi drum dan bass dari Dane dan Mac.
Sasha silang kaki. Dia main telefon dulu sambil dengar mereka kemudian dia tekan kamera dan mula rakam. Dia pakai Iphone 14 jadi video memang sangat clear. Pakai Iphone 14 ni pun boleh dijadikan sebagai kamera untuk video muzik tapi Sasha tak reti dan hanya rakam statik.
Entah kenapa kalini Sasha fokus pada muka Clara. Dia henti fokus bila Clara pandang kearahnya dan fokus kembali pada semua kumpulan. Untuk elak kantoi, dia fokuskan juga pada semua ahli kumpulan bermula dari Kazuha. Kalau macamni takdelah orang suspicious dengan dia.
Mereka berempat berlatih selama 2 jam hanya dengan 15 minit rehat. Cukup 2 jam, mereka kemas untuk kegunaan pelajar petang. Clara awal-awal lagi dah buka baju sekolah dan hanya pakai t-shirt lengan pendek warna hitam dan dia tukar kain dia dengan seluar palazo.
Sasha menongkat dagu, merenung ke gaya fesyen Clara yang memang trendy. Dia ni pandang macammana pun memang hensem. Mampak kacak pula tu dan cantik pada masa yang sama. Rsmbutnya pendek paras leher dan agak serabai.
"Bye-bye cikgu!" Kazuha melambai. Shasha senyum dan lembai seorang demi seorang yang berlalu. Clara turut berjalan ke pintu namun dia kunci pintu dan jalan semula kearah Sasha.
"Pukul berapa budak petang datang?"
"4.30. Kenapa awak kunci pintu?''
"I wanna give you my answer. You know what, I experienced just once in my lifetime about love. I think I wanna do it again to have some motivation. You down for it?"
"I refused. Awak takde perasaan dekat saya pun baik kita jangan libatkan diri dalam benda macamni. Lagipun...kita ni pelajar dan guru. Macam tak elok pula kan?"
"So cikgu tolak? Saya selalu nampak cikgu ni cantik and loveable somehow. I do attracted to you but love can grow right? Don't mind 'bout our title. Selagi kita berdua senyap, kita boleh lepas benda ni sampai habis sekolah. Trust me."
"Awak anak Dato' Camryn kan?"
"I am."
Sasha boleh faham kenapa dia berani sangat buat benda macamni tapi Sasha ni siapa je? Dia takut juga nak bercinta dalam sekolah ni.
"Cikgu adik kepada Camelia Lively kan?"
"I am."
"Kita sama je. Huh." Clara duduk atas meja. "Sorang anak dato', sorang adik artis. I adore your sister. Dia pandai main gitar. Kenapa cikgu taknak jadi artis macam dia?"
"I hate attentions. To be honest, I have social anxiety."
"Really?"
"Hm. Jadi cikgu sambung belajar dalam perguruan dan Sejarah untuk jadi cikgu. First time cikgu jadi cikgu, cikgu ajar kelas kamu lah. Nampak awak duk main jentik dahi dengan kawan dalam kelas social anxiety terus hilang. Mengamuk dulu. Tapi itu dululah."
"Yeah, i remember that. Sorang cikgu yang marah saya dulu sebab main jentik-jentik dahi tapi saya faham. Bahaya."
"Yeah. Taknak balik?" Sasha pakai beg tangannya ke bahu. Clara angguk kepala.
"So, are we dating?" Tanya Clara.
"If you say so."
"Taknak pegang tangan?"
"No."
YOU ARE READING
The Secret Passion
RomanceSM St.Thomas Fret adalah satu sekolah berprestij kerana ia merupakan sekolah itu dipenuhi dengan pelajar-pelajar yang bijak pandai. Jika tidak bijak pandai pun mereka masuk guna kabel dan salah seorangnya adalah Clara Ravn, anak kepada Dato' Camryn...