"Harini kita kena tukar sikit." Kata Sasha sambil gigit burger yang dia beli di luar sekolah. Sempat dia buka enjin kereta dan pandu ke restoran segera untuk beli burger. Dapatlah juga belanja anak-anak murid dia ni.
"Tukar macammana?" Tanya mereka yang sedang duduk. Hanya Kazuha yang sedang petik gitarnya. Burgernya masih tidak disentuh.
"Something more exciting. You guys dan performed banyak and cikgu tak nampak perkembangan. Kalau kita teruskan macamni you guys boleh jatuh nanti. Cikgu taknak. Maybe we should show some more skills." Kata Clara.
"Maybe kita kena letak solo guitar untuk performance seterusnya. Clara, what you think?" Tanya Dane. Clara hanya angguk kepala. Dia langsung tak kisah memandangkan gitar adalah kepakarannya.
"Wait, Clara as solo?" Sasha tergamam. Dalam kepalanya sudah terbayang Clara yang kacak dimatanya menjadi tumpuan ramai kerana solo gitar dia.
"Saya rasa okey je." Sokong Mac. Mereka semua angguk setuju kalau kalini Clara akan mendapat spotlight dia sendiri. Terkebil-kebil Sasha.
Diorang okey tapi hati Sasha yang tak okey! Dia dapat tengok kekasihnya sendiri beraksi nanti!
"Okey, boleh je." Sasha senyum. Clara yang baru habis makan lap tangan dia sebelum mencapai gitar elektrik miliknya dan mula dipetik. Walaupun bunyinya nyaring namun dia dan Kazuha pandai kawal tempo dan membuatkan mereka berdua jadi seiringan dan mencipta satu harmoni dalam lagu.
Tambahan pula dengan suara merdu Kazuha menyanyikan lagu.
Habis berbincang, mereka adakan latihan untuk satu jam lebih sebelum mereka kemas untuk pulang. Seperti semalam, Clara menunggu Sasha. Sasha yang bertanggungjawab dalam kelab muzik jadi semua lampu dan kipas harus dimatikan.
"Nak pegang tangan." Clara hulurkan tangannya namun Sasha geleng kepala. Kalau ada yang nampak, senang-senang je kantoi!
"Hm." Clara mencebik. Tak pernah Sasha nampak dia macamtu jadi dia hanya tersengih. Dikunci pintu bilik muzik sebelum jalan bersama-sama dengan Clara ke tangga. "This will be our last practice. Lepasni kena fokus exam 2 minggu."
"Ya."
"Lepas 2 minggu, kita ada performance untuk hari guru dan hari persaraan Cikgu Bidayu."
"Ya, betul."
"Lepas habis semua ni apa kata saya datang rumah cikgu?"
"Eh, kenapa pula?"
"Kan dah menjadi adat dan tradisi untuk kekasih lawat kekasih? Kan?"
"Adat dan tradisi ni tahu pula. Bila suruh hafal 4 pembesar lipatan terkial-kial!"
"Yang tu saya ingatlah. Yang saya tak ingat tu! Yang apa tu? Yang revolusi perancis, amerika, jepun apa tu? Saya tak faham yang tu!"
"Maybe you should consider read the book. Buku Sejarah awak jadikan bantal tau Clara?"
"Hm." Clara senyap. Betul juga tu. Lepastu dia merungut sebab tak faham. Sasha geleng kepala.
"Kalau tak lulus kita buat kelas personal. One on one sebab dalam kelas tu awak seorang je tak lulus Sejarah. Still saya kagum awak bukan nombor terakhir sebab subjek lain semua markah tinggi."
"Well, thank you."
"Do you have any issue with sejarah? Gaduh apa dengan dia?"
"Tak best. Baik belajar salasilah keluarga saya dari kena belajar fasal tanah sendiri."
"Awak ni kan..." Sasha geleng kepala. Mereka akhirnya tiba di kawasan parkir dimana Clara parkir motornya disebelah kereta Sasha. Motor berkuasa tinggi pula tu yang buat Sasha tak lepas dari memandangnya ketika dia naik dengan dia yang hanya pakai jersi dan seluar jeans longgar.
"Dah lama cikgu nak tanya ni." Clara menghirup air mineral miliknya. Panas juga sekarang ni walaupun dah pukhl 5. Tak sabar dia nak balik rumah dan tidur.
"Apa?"
"Kamu takde payudara ke?"
"PFFT!" Tersembur air Clara. Mujur bukan sembut ke muka Sasha. "Saya adalah benda tu!"
"...cikgu tak pernah nampak. Hehe."
"Cikgu fokus kat mana selama ni? Eei. Actually saya pakai binder. Tu je sebenarnya. Sebabtu nampak kempis."
"...I see." Sasha berkerut, merenung ke dada Clara. Clara terus tutup dadanya dengan kedua-dua tangan.
"Pervert nya."
"Cikgu tanya je."
"Yelah tu." Clara pakai helmet full-face warna hitam miliknya lalu dihidupkan motornya. Motor itu dia undur ke belakang lalu melambai kearah Sasha.
Sasha tergamam. Dia pakai jersi dengan seluar jeans longgar. Dia juga pakai sling bag dekat bahu merentasi dadanya yang kempis itu dan naik motor besar serta pakai helmet.
Hot gila.
"Ouh." Clara mencium muka Sasha dengan helmet dia. "...jumpa minggu depan."
"Wha- HEY! Awak buat apa? Hey!"
"Takde orang. Takpe. Bye!" Clara menunggang terus ke pagar sekolah. Merah habis muka Sasha.
Tak sangka Clara berani buat macamtu kepadanya!
YOU ARE READING
The Secret Passion
RomanceSM St.Thomas Fret adalah satu sekolah berprestij kerana ia merupakan sekolah itu dipenuhi dengan pelajar-pelajar yang bijak pandai. Jika tidak bijak pandai pun mereka masuk guna kabel dan salah seorangnya adalah Clara Ravn, anak kepada Dato' Camryn...