Setelah dua minggu lebih periksa, akhirnya mereka semua kembali ke bilik muzik. Kazuha pandang ke belakang dimana drum Mac berada tapi tuannya tiada. "Mac gagal lagi eh?"
"Nampaknya macamtulah."
"Apa kau dah ajar dia?" Tanya Kazuha.
"Ilmu." Balas Clara sambil petik gitar.
"Sekarang takde Mac siapa nak ganti?"
"I can try." Sasha duduk atas kerusi lalu diambil dua batang drum. Dia mulakan dengan tekan pedal di bawah untuk ketuk drum bawah lalu mulakan dengan memberi beberapa hentakan mudah.
"Cikgu pandai main drum?"
"Kalau tak, takdenya cikgu jadi cikgu muzik." Balas Sasha lalu terus masuk ke bahagian korus. Kazuha dan Dane senyum lalu mainkan gitar mereka. Clara turut mula memetik gitar.
"CIKGU!!" Pintu bilik muzik dibuka. Mac terlompat-lompat dengan riang. "SAYA LULUS BAHASA MELAYU DAN ENGLISH!"
"That's so good!" Sasha henti bermain lalu berdiri. Mac terus peluk Sasha erat dan goyang kiri kanan macam Sasha ni inflatable balloon yang lambai kat luar kedai tu. Sasha tersengih.
Mereka teruskan dengan latihan kugiran. Performance lagi 3 hari jadi mereka kena berlatih terus-menerus. Harini latihan sampai pukul 6 petang. Kejap-kejap mereka berhenti untuk minum air. Alang-alang dah dekat sini dan latihan pun lama, Sasha pesan makanan melalui delivery dan bagi diorang makan.
Akhirnya latihan tamat. Macam biasa mereka akan kemas alat muzik dan terus pulang. Semua akan melambai kearah Sasha dan terus berlalu. Macam biasa juga, Clara akan jadi paling lewat sekali.
"Your skills are good. Berminat tak kalau nak ganti tempat Melida Hawks untuk sehari?" Tanya Sasha. Clara terangkat kening. Melida Hawks adalah satu kumpulan dengan kakak Sasha iaitu Camelia Lively.
"Bila?"
"Kakak cakap dia perlukan untuk hari Khamis ni bermakna lepas performance. Larat?"
"I can."
"You akan masuk TV tau?" Sasha bersandarkan tangannya pada meja dibelakang apabila Clara datang makin dekat.
"Okey." Clara bongkokkan sedikit badannya dan tangannya juga diletakkan pada meja yang sama malah lebih tepat lagi diatas tangan Sasha. Dicium mulut Sasha lembut sambil tangannya menggenggam belakang tapak tangan Sasha. Sasha membalas ciumannya sedikit rakus. Diterbalikkan tapak tangannya lalu digenggam kedua-dua tangan Clara.
Sasha matikan ciuman dan ketawa kecil. "Jumaat nak datang rumah cikgu? Kita lepak biasa je. Tak belajar. Nak?"
"Mestilah. Pukul 6 pagi saya sampai."
"Amboi? Semangat? "
Clara mencium tangan Sasha. "...of course. You're my girlfriend after alla. I'd like to cuddles with you, sayang."
Merah habis muka Sasha bila Clara buat macamtu. Malah dipanggilnya sayang. "H- hey! Belum boleh panggil sayang lagi! Awkward lah!"
"Yeke?"
"Eeei!" Sasha genggam kedua-dua tangan Clara kuat namun Clara menolak tangannya ke meja dan cium dia lagi sekali. Diusap tangan Sasha dengan ibu jarinya. Clara turunkan ciumannya ke leher Sasha buat Sasha menngerang secara tak sengaja. "w- wait, Clara. This is so dangerous. Clara-!"
"...we can sleep here right?"
"Banyaklah!"
"Kenapa...?" Clara berbisik di telinga Sasha. Makin merah muka Sasha dan secara tak sengaja, Clara dah buat Sasha menutup kedua-dua mukanya dengan tangan. Clara ni mungkin tiada deria malu.
Clara senyum. Dia menggigit telinga Sasha lalu peluk tubuhnya erat. "Entahlah. Rasa berat je setiap hari nak berpisah dengan cikgu."
"Esok boleh jumpa lagi kan?"
"I know. I'm missing you everyday."
"Then we can meet everyday."
"Can we stay like this for a moment?"
"...okay."
**************
"Macammana boleh pancit...?" Sasha mengeluh berat. Tayar keretanya boleh pancit pula dikala matahari hampir nak hilang. Clara mengeluh."Naik saya jelah cikgu. Nanti esok baru settle panggil servis."
"Ada helmet lagi satu tak?"
"Takde tapi pakai jelah yang saya punya ni. Jangan risau saya pakai syampoo." Clara hulurkan helmet kepada Sasha. Sasha menerima hulurannya.
"Habistu awak?"
"I'm okay. Naik je."
"If you say so." Sasha naik atas motor Clara. Helmetnya disarung. Clara pusing ke belakang untuk tengok keadaan Sasha kemudian dia dengan sengaja buka visor Sasha menyebabkan hanya kedua-dua matanya yang macam bayi itu kelihatan. Eh, comelnya.
"Apa? Nak cikgu peluk awak ke?"
"Boleh juga. Jangan buka visor. Nanti orang tengok."
"Hm?" Sasha masih keliru. Dia turunkan visor dan kemudian peluk Clara erat dari belakang. "Jangan bawa laju tau? Cikgu ada trauma."
"Cikgu pernah naik superbike?"
"Takde. Cikgu pernah accident parit belakang rumah kat kampung masa naik Honda Ex5."
"Faham." Clara tunggang motornya keluar dari perkarangan sekolah lalu dibawa ke jalan raya. Dia tak pakai helmet ni Sasha risau. Kalau setakat kena saman boleh lagi tapi kalau accident, bahaya untuk Clara.
"Dik, mana helmet?" Tanya seorang anggota polis yang bawa motor peronda. Sasha ketawa kecil. Dia dah agak. "Berhenti tepi sini. Kena saman ni."
Kenalah juga RM300. Lepas diberi saman, mereka berdua pulang ke rumah. Dibawa Sasha balik rumah. "Tu saman tu okey ke bayar sendiri? Cikgu boleh tolong cover separuh."
"It's fine. Saya ada duit. Saya-"
Motornya mati tiba-tiba. Sasha terangkat kening. "Kenapa? Motor mati ke?"
"Saya lupa...isi minyak."
Sasha bercekak pinggang. Banyak pula masalah. "Tolak motor masuk dalam. Masuk dulu makan. Jom."
"Tolonglah tolak. Berat ni."
"Lah?"
"Cepatlah cikgu."
"Ya, ya."
YOU ARE READING
The Secret Passion
RomanceSM St.Thomas Fret adalah satu sekolah berprestij kerana ia merupakan sekolah itu dipenuhi dengan pelajar-pelajar yang bijak pandai. Jika tidak bijak pandai pun mereka masuk guna kabel dan salah seorangnya adalah Clara Ravn, anak kepada Dato' Camryn...