BAB 14

90 6 0
                                    

           "MISS tak apa-apa?"

Naura pantas mendapatkan Hilyaa tatkala diberi keizinan untuk masuk ke dalam.

Hilyaa tarik senyum tipis. Kepalanya angguk kecil menandakan keadaan dia baik-baik sahaja. Naura yang berdiri di tepi nya, dia suruh duduk. Tangannya menepuk ruangan kosong sofa di sebelahnya.

Naura pandang Hilyaa seketika sebelum dia alihkan pandangannya ke arah Khalish yang diam memerhatikan tindak tanduknya.

"Boleh ke miss?" tanya Naura agak ragu-ragu. Serba salah dia nak duduk di sebelah majikannya.

Hilyaa tergelak kecil. "Boleh Naura. Sofa ni pun bukan selalu terima tetamu dari luar. Duduk lah." Pelawa Hilyaa murah hati.

Naura turut membalas senyuman itu. Hati kecilnya sungguh terasa senang dengan layanan Hilyaa.

"Terima kasih miss. Sekarang keadaan miss, miss rasa macam mana? Okey?"

"Saya okey je, rasa bertambah baik pun ada. Awak tu... Macam mana kerja tanpa saya? Okey?" Sesekali sepasang mata milik Hilyaa menjeling ke arah Khalish yang diam di hujung sana.

Langsung tak nak menyapa dia eh?

"Okey je miss, walaupun Tuan Khalish jenis yang tegas tapi saya okey je. Kalau saya salah dia tegur saya," ucap Naura perlahan. Takut juga kalau Tuan Khalish mendengar bicaranya.

Masak dia...

"Kalau macam tu lega hati saya dengar." Sungguh, hatinya benar-benar gembira apabila Naura berkata begitu. Dari riak itu pun dia tahu bahawa Khalish benar-benar melayan Naura sebagai anak buahnya dengan elok.

"Ouh ya, Naura boleh tolong saya?" Hilyaa mula bertanya sambil wajah dikalihkan ke arah Naura.

"Tolong apa miss?"

"Tolong buatkan air untuk saya dan Tuan Khalish. Boleh?"

Tanpa rasa keberatan, Naura angguk kepala dengan senyuman di bibir.

"Boleh... miss nak air apa?" Tanya Naura ceria.

"Macam biasa, coklat panas."

Kini Naura pula berpaling ke arah Khalish. "Tuan?"

"Aku pun sama, macam biasa," jawab Khalish mula mengorak langkah mendekati Hilyaa dan Naura.

Naura angguk beberapa kali. Dia mula bangunkan tubuh. Mahu beredar ke ruangan dapur.

"Baik, saya pergi dulu ya?"

Laju langkah kecil itu berjalan ke dapur. Hilyaa yang melihatkan itu hanya menggeleng perlahan. Dia sedar langkah itu laju tatkala Khalish mula menghampirinya.

"Budak tu jenis diam dan malu. Aku payah nak bercakap dengan dia." Duduk sahaja di sebelah Hilyaa, Khalish terus merungut tentang Naura dengan rasa tak puas hati.

Hilyaa tayang riak tak kisah. Kedua-dua tangannya bersilang di dada.

"Habis tu boleh pula dia datang sekali dengan kau ke sini?" soal Hilyaa terselit nada sinis di situ seakan mengejeknya.

"Sorry sikit, kitaorang datang dengan kenderaan asing. Dia kata nak tengok kau jadi aku pun minta dia follow aku dari belakang," usai berkata, Khalish terus menjeling Hilyaa tajam.

Suka hati je buat spekulasi sendiri.

"Kenapa kau tak suka Naura? Budak tu baik apa. Dia diam pun salah, kalau dia bangkang kata kau nanti kau kata dia tak hormat kau sebagai orang atasan dia pula," bebel Hilyaa dengan wajah hairan. Tak faham dia dengan sikap Khalish ni.

Darla HansWhere stories live. Discover now