Lelaki pelik

120 9 0
                                    

Keesokan harinya, di kolej mereka, waktu rehat, Fiq tengah makan dekat taman kolej tersebut.

"Erh, h-hai" ucap lelaki yg berpakaian nerd, memakai cermin mata dan memegang buku yang banyak kepada Fiq.

"Ehm, hai?" ucap Fiq.

"B-boleh saya duduk sebelah Fiq?" ucap lelaki tersebut yang diangguk Fiq. Lelaki tersebut duduk sebelah Fiq yang tengah makan. Fiq pandang lelaki tersebut sekilas dan pen yang digenggam lelaki itu buat dia berhenti makan.

'Pen tu, macam aku punya ja'  ucap Fiq dalam hati.

'Eh, jangan fikir camtu, positif thinking'  ucap Fiq dalam hati.

"Nama saya Ilyas" ucap lelaki bernama Ilyas tersebut.

"Fik-kau dah tau kan nama aku" ucap Fiq yang diangguk Ilyas.

Ilyas memandang plastik makanan Fiq yang dah habis.

"Meh saya tolong buangkan" ucap Ilyas. Fiq tak fikir panjang, dia hanya mengangguk. Dengan cepat Ilyas ambil plastik tersebut dan simpan di dalam begnya yang buat Fiq rasa pelik.

"Cakap nak buang" ucap Fiq.

"Nanti Ilyas buang, btw...." Ilyas mengeluarkan patung arnab dan beri pada Fiq.

"Nah, hadiah awal kita kenal" senyum Ilyas yang dibuat heran Fiq.

Fiq pegang patung tersebut, rasa aneh dengan patung arnab tu, seolah olah mata patung tu memandangnya bagai kamera.

"Terima kasih" ucap Fiq.

"Sama sama" ucap Ilyas.

"Erh saya pergi dulu" Fiq mengemas barangannya dan dengan cepat meninggalkan taman tersebut.

Di kelas

Fiq duduk di tempatnya. Dia memandang patung tersebut berulang ulang.

"Creepy lah tengok patung ni" ucap Fiq dengan rasa seram. Tiba tiba....

"BOOO"

"AAAARGHHH" jerit Fiq terkejut

"HAHAHAHAHA" Kiel tergelak yang buat Fiq pandang Kiel dengan side eyes.

"Ish kau ni kan! Nasib aku tak dak sakit jantung, kalau tak boleh mampus aku"

"Hehe" senyum Kiel.

"Eh apa tu?" ucap Kiel sambil memandang patung yang dipegang Fiq.

"Ada sorang laki pelik ni bagi kat aku" kata Fiq.

"Dia minat kau lah tu, hehe" senyum Kiel.

"Ish, berangan je kau ni" geleng kepala Fiq.

"Eleh, jangan lah marah. Gurau jerr" gelak kecil Kiel.

To be continued.....


Siapa Lelaki Itu? Where stories live. Discover now