"Abang... agak-agak kak Aini tu ada skandal ke?" Tanya Fasha sambil memeluk ku.
Aku yang sedang melayari laman web jual beli online terkesima mendengar soalan isteri ku.
"Kenapa sayang tanya camtu?" Tanya ku sambil mengusap kepalanya yang berlabuh di dada ku.
"Fasha rasa anak dalam perut dia tu bukan anak abang Fariz..." Fasha meluahkan pendapatnya.
"Confirm ke Aini pregnant?" Tanya ku lagi inginkan kepastian.
"Confirm... minggu lepas dia post kat IG gambar kek.. caption dia kata yang dalam perut teringin.." jawab Fasha.
"Lepas tu tadi kat IG dia post gambar baby.." kata Fasha.
"Gambar random ke? Apa caption dia?" Tanya ku.
"Gambar random... cuma caption dia tu lain macam.." kata Fasha.
"Apa dia kata?" Tanya ku.
"Sorry dik..." jawab Fasha.
Berdebar aku mendengar dua patah perkataan yang keluar dari mulut isteri ku. Perkataan yang menjadi caption hantaran Instagram Aini.
"Agak-agak abang... Adik yang dia maksudkan tu Fasha ke? Atau baby tu?" Tanya Fasha.
"Abang pun tak tahu sayang... better sayang tanya dengan dia kot... sayangkan adik dia..." cadang ku.
"Abang ke ayah baby dalam perut kak Aini?" Tanya Fasha.
"Sampai ke situ pulak sayang ni... Sayang tahukan saya sayangkan sayang..." kata ku sambil mengusap pipi tembamnya.
"Manalah tahu... sayangkan saya sebagai isteri.. tapi sayangkan kak Aini sebagai penyedap... tak baik tau kalau abang buat macam tu.." kata Aini.
"Habis tu, sayang nak abang buat macam mana? Abangkan sayangkan Fasha.." Tanya ku.
"Abang kenalah pilih sorang... adik beradik tak boleh berkongsi sorang suami.. abang pilih siapa?" Tanya Fasha.
"Mestilah Fasha..." jawab ku.
"Habis tu kak Aini? Baby tu? Abang tak kesian ke?" Tanya Fasha.
"Entahlah sayang.. abang tak fikir sampai ke situ.. sayang ni berbual macam abang pulak yang buat Aini pregnant..." kata ku.
"Dia kakak saya bang... kita orang cuma dua beradik je.. Saya suka kalau tengok dia bahagia.. walaupun sampai Fasha terpaksa lepaskan abang untuk dia..." kata isteri ku.
"Sayang.. kenapa cakap macam tu... abangkan suami sayang..." kata ku.
"Fasha sebenarnya kesian kat kak Aini tu bang.. dia terpaksa jadi kental macam tu besarkan anak-anak sorang diri.. dulu nak bersalin 3 orang budak tu, dia pergi hospital sendiri.. semua urusan keluarga dia buat sendiri.. dia memang layak kalau dapat lelaki macam abang..." kata Fasha.
"Ke situ pulak sayang ni.. dahlah sayang... kita tukar cerita lain..." kata ku.
"Abang... kita ni dah berapa tahun kawin masih takde rezeki anak... tapi kak Aini tu dah pregnant... jadi andainya abang yang buat.. Fasha rela bang kalau abang jadi milik kak Aini.." kata Fasha.
"Sayang... cuba tengok kerusi taman ni... cantik tak?" Kata ku sambil menunjukkan kepada Fasha.
"Cantik bang... agak-agak tahan tak? Sebab nanti kena panas dan hujan.." tanya isteri ku.
"Tahan rasanya... besi galvanise kot.. macam besi paip tu.." jawab ku.
"Lagi pun.. nantikan abang nak buat gazebo.. jadi lebih tahan kot.." kata Fasha.
YOU ARE READING
Ego 2
RomanceSelepas Salleh dan Aini ditangkap pegawai pencegah maksiat, hubungan sulit mereka renggang. Namun bagaimanakah dengan rumah tangga mereka?