Terwijl Matthy bleef werken met mevrouw Janssen, begon er een duidelijker beeld te ontstaan van de onderliggende problemen die zijn eetstoornis voedden. Het bleek dat Matthy al lange tijd worstelde met een laag zelfbeeld en perfectionisme. Hij voelde zich constant onder druk gezet om perfect te presteren, zowel op school als thuis.
"Ik voel altijd dat ik beter moet zijn," vertelde Matthy tijdens een van de sessies. "Als ik een fout maak, voel ik me waardeloos. Het is alsof ik niets goed kan doen."
Mevrouw Janssen knikte. "Die gevoelens kunnen heel overweldigend zijn, Matthy. Maar het is belangrijk om te onthouden dat niemand perfect is. Het is menselijk om fouten te maken en daarvan te leren."
Matthy keek naar zijn handen en zuchtte. "Het voelt gewoon zo moeilijk om dat te accepteren."
Mevrouw Janssen glimlachte bemoedigend. "Het is een proces, en het kost tijd. Maar je bent al begonnen met de eerste stap door erover te praten. We zullen samen blijven werken om manieren te vinden om je beter te laten voelen over jezelf."
Ondertussen probeerden Charlotte en Milo hun zoon zoveel mogelijk te steunen. Ze volgden de adviezen van mevrouw Janssen en probeerden een positieve en ondersteunende omgeving thuis te creëren. Ze moedigden Matthy aan om te praten over zijn gevoelens en probeerden hem te laten zien dat hij waardevol was, ongeacht zijn prestaties.
"Matt, we houden van je zoals je bent," zei Charlotte op een avond, terwijl ze samen aan tafel zaten. "Je hoeft niet perfect te zijn om geliefd te worden. We zijn trots op jou, gewoon omdat je jij bent."
Matt glimlachte zwakjes en voelde een glimp van hoop. Misschien, dacht hij, was er een manier om deze gevoelens te overwinnen en een gezonde relatie met eten te ontwikkelen.
JE LEEST
"In Gevecht met de Spiegel"
Ficción GeneralDit boek gaat over matthy die een eetprobleem heeft "Matthy, waarom eet je niet je ontbijt op?" vroeg Charlotte op een ochtend, terwijl ze een kom havermout voor hem neerzette. "Ik heb geen honger, mam," antwoordde Matthy zonder op te kijken van zij...