ازاي!!!

12 0 0
                                    

بعد مرور ثلاث اسابيع لم يحدث أي جديد كل حبيب في مكانه كل شيء كما هو لا يتغير.

في غرفة فايز والد نرمين جالس على سريره بملابس الشغل وملامح الحزن تملىء وجهه بالكامل، حتى تدخل عليه نرمين وتقف أمام الباب وتمسك المقبض: بابا أنا جهزت الأكل.
لم يرفع وجهه حتى: مش عايز أكل
نرمين: لا يا بابا لازم تاكل صدقني مينفعش كده انت بقالك تلت اسابيع مش بتاكل.
فايز: مش عايز يا نيري مش عايز.
نرمين بصدمة: ايه، قولت ايه! نيري انت قولتلي نيري صح! ايوة بقى يا فايز كده أنت هترجع لنا بالسلامة.
اقتربت منه تجلس على السرير في صمت لم ينطق أحد لوقت طويل حتى يكسر الصمت فايز: أنا كنت بحبها هي مشيت مشيت وسابتنا حاولت ابقى كويس واخلي بالي منك زي ما هي قالتلي بس معرفتش ضعفت مقدرتش على فراقها هي وحشتني.
تدمع عينها وتجلس أرضا تمسك يديه: ولله يا بابا كلنا زعلانين على فرقها بس صدقني هي ارتاحت من الجلسات كل شوية وقرف هي هتبقى احسن لما ترجع تاني، ولله يا فايز دموعك ديه هتموتني.
نزل أرضا أمامها يحتضنها: انا آسف، آسف على كل مرة قسيت عليكي فيها بس ولله غصب عني القرف اللي باخده ده ولله كان عاميني، سامحيني.
لم تنطق بحرف واحد فقط اكتفت بأنه هو من احتضانها حتى فاقت من الصدمة تشد على أحضانه وتدمع عينها.

°°°°°°°°°°••••••••••••••••••••°°°°°°°°°

في الشركة التي تعمل بها هوندا و هنادي.
يدخل كمال المكتب في صمت ويحدف ورقة في وجه هنادي: استقالتك غير مقبولة.
ويلف ظهره حتى تبدأ هي كلام فيقف بظهره
هنادي: يعني ايه مش مقبولة انا مش عايزة اكمل في القرف ده.
يلتف كمال يقلد صوتها: والنبي يا استاذ كمال العيال مصاريفهم زيادة انا محتاجة الفلوس بلاش تخصم.
هنادي: أولا أنت راجل زبالة وانا خلاص مش باقية على حاجة عشان لما تكلم واحدة قد ولدتك بالطريقة ديه وتستغل ظروف الموظفين اللي عندك بالمنظر ده تبقى زبالة وحقير كمان وبما انك كده كده بتخصم نص المرتب وتاخده في كرشك يبقى مش فارقة اروح وظيفة براتب أقل بس يكون عندي كرامه.
كمال ببرود: استقالتك تم الرفض عليها، ولا يسمح القانون أن يتم للعانل يتوظف في وظيفتين بشكل رسمي، أما في قانون الشركة إن تم من الموظف عدم حضور عمله لمدة ثلاث ايام متتالين يتم خصم نص الشهر من راتبه ولا تقبل منه إستقالة إلا بعد ثلاث اشهر بنفس عدد أيا غيابه ويحسب عليه وقت العمل بالحظات و كل تأخير أو تعطيل منه يتم خصم ضعف الطبيعي منه وإن لم يلتزم الموظف بذلك البند يتم دفع شرط جزائي بمبلغ عشر آلاف جنيهات مصرية، ده عشان لو فكرتي تعاندي يا هنادي يا قد ولدتي. ثم يخرج في صمت.
تنظر هنادي إلى هوندا والتي تسكن في نفس مكتبها تتمتم بغل: مغلولة مغلولة أعمل ايه وربنا ما عارفه اخد معاه ولا حق ولا باطل.
هوندا: أهدي أهدي يا مدام هنادي هنعمل ايه بكرة تنحل من عنده.
كمال ينده بصوت عالي يرهب الشركة بأكملها: هوندااااا.
هوندا: ايوة ايوة يا استاذ كمال جاية.
كمال: خلصتي التقارير اللي قولتلك عليها
هوندا: ايوه يا فندم فاضل بس اراجع عليها.
:طب ننجز ولا ايه..... يتكلم ساخرا منها "كلمة خصم سهلة على لسانه"
:حضرتك على اخر اليوم هيكون عندك.
تدخل هوندا المكتب تجد هنادي ساقطة مغشيا عليها ثم تتصل بنور ابنتها فقامت هنادي من قبل الاتصال على رقم نور من هاتف هوندا لأن لم يكن معها رصيد.
نور بعد أن سمعت الخبر: ايه، طب انا جاية اهو حالا.
تذهب نور حتى تجد اول ما تراه عينيها كمال.
كمال يدفعها حتى تقف: انتي بقى نور بنت هنادي.
نور: انت متخلف يا بتاع انت، ايوة انت مين.
كمال: المتخلف صاحب شركة، تخيلي البتاع ده صاحب المكان اللي هيتهد عليكي انتي وامك.
نور: اللعب بعيد انا مش فاضيه لك.
ثم تذهب مسرعة إلى والدتها التي وجدتها قد فاقت ولكنها مازالت متعبة فجلست معها قليلا من الوقت حتى تستطيع الوقوف لتقوم حتى تذهبا إلى المنزل معا.
خرجت لشراء قهوة حتى تفيق من الصدمة، أثناء انتظارها للتجهيز طلبها تشعر بيد تقبض على معصمها تلتفت وتجد كمال فتسحب يدها بعنف: سيب ايدي انت عبيط يا بتاع انت.
كمال: برضو بتاع،ده انا هوريكي من العذاب الوان.
نور: طب لو سمحت خليهم فواتح.
وتأخذ قهوتها وتذهب لتحاسب.
كمال: القهوة هتبقى على حساب البتاع.
نور: اتفلق انت وشركتك بشكلك اللي ييسد اليوم ده.
فتذهب لتأخذ والدتها وتذهب.

_________________________
تجلس تارا في غرفتها ويدخل عليها خالد يخرج ثياب في صمت فـه‍ـم مازاوا متخاصمين.
تارا: خالد خلاص انا اسفه
:.........
:يا خالد بقى خلاص حقك عليا انا......تقوم وتقترب منه: بص خلاص انا غلطانة.
وتذهب تحتضنه وهو لم يعطيه اي رد فقط جفاف.
تارا: وحيات اغلى ما عندك سامحيني انا غلطت أنت عارفني غلطتي، وبعدين كل ده عشان غلطنة في المزة.
خالد: احترمي نفسك.
تارا: وه عنده لسان طلع بيتكلم اتكلم بقى.
خالد: امك و نور فين.
: كلموا نور في الشغل عند وقالوا لها أن ماما تعبت ف هي راحت لها.
: ايه!!!
: لا تقلق هي كلمتني من شوية وقالتلي طالبين عربية وراجعين.
خالد: ماشي.
: لاء مش ماشي، والنبي بقى مش هعيد ام الغلطة تاني بقى رد الحضن بقى.
:لما تعرفي غلطتك بالظبط ابقي تعالي كلميني يا تارا.
___________________

أحمد في غرفته يتحدث مع مصطفى: خلاص انا هقولها بكرة مش زي كل يوم، اخر كلام بكره.
مصطفى يمسك التلفون: ماشي.
: هو ايه اللي ماشي.
:يا زفت عايز ايه، بكلم نرمين ابوها ظبط معاها الحمد الله يعني ممكن نخلص الامتحانات واعدي واروح واقول ل ابويا نروح نتقدم لها.
انت يا جحش بقولك هقول لها بكرة
: أن شاء الله.

_____________________

صباح اليوم التالي في ذهب خالد ونور معا الجامعة وأخذت نرمين تسبقهم هي إلى الجامعة
دخلا كل منهم الجامعة وتفرق كالعادة كل منهم في حاله.
دخلت نور تنتظر وحدها في الكافتيريا منتظرة معاد المحاضرة لأن نرمين تقف مع مصطفى.
ذهب احمد الى مصطفى ونرمين: لا خلاص انا رايح.
أحمد: نور ازيك.
نور: الحمدلله ايه الاخبار.
أحمد: الحمد لله، طمنيني اليومين اللي فاتوا كانوا عاملين معاكي ايه.
نور: اطمنك!! هه
احمد: اه طمنيني ايه اللي بيضحك.
نور: اصل غريبة شوية يعني.
أحمد: ولا غريبه ولا حاجة عادي يعني.
نور: الحمد لله يا سيدي.
احمد: اممممم
نور: عايز ايه من الاخر يا احمد.
أحمد: لا ولا حاجة.
نور: لا فيه كل يومين تيجي تقف ال قفة ديه يعني غريبة.
: اه فيه ، وحاجة مهمة اوي.
:اتفضل يا سيدي سمعاك.
:بس متتصدميش.
: أنجز بقى خلينا نخلص.
: نور انا بحبك كده بقى هه.
: ازاي!!!! لالالالا
________________//__________
ڪـل سـنـة وانتم بـخـيـر عارفة اتأخرت عليكم جامد بس ولله عندي ضغط جامد.
المهم وحشتونيي
ڪـل سـنـة وانتم بـخـيـر عـيــد سـعيــد عليـڪــم.
ايه رايڪـم في العدية ديه
حقكم عليا الفصل صغنن بس قولت لازم انزل فصل جديد.
متنسوش تقولولي رأيــڪــم.

°•فريدة أحمد|بّـــــــوُنـِِـِـيتـٌـٌٌـآ•°

لقد وصلت إلى نهاية الفصول المنشورة.

⏰ آخر تحديث: Jun 15 ⏰

أضِف هذه القصة لمكتبتك كي يصلك إشعار عن فصولها الجديدة!

لا يوجد عنوان لصعوبة الحب... فريدة أحمد حيث تعيش القصص. اكتشف الآن