DE SIERADEN
Veel van de symboliek in "40 seconden met één jongen" begint in "20 leerlingen in één klas" al. Een van de eerste dingen die je daar ziet zijn de armbandjes van Felix en Levi. Zoals in 40SMEJ uitgelegd wordt, heeft Levi de armbandjes gekocht toen hij bijna twee jaar geleden op vakantie was bij zijn vader in Italië. Het zijn verstelbare leren armbandjes. Felix heeft het destijds een beetje als een soort "aanzoek"/"teken dat ze meer dan enkel vrienden zijn" gezien. Levi heeft zelf stiekem ook wel door welke hint hij Felix hiermee heeft afgegeven, maar wil het zelf ontkennen.
In 20LIEK is te zien dat Levi na de vakantie zijn armbandje opeens niet meer draagt. Het armbandje is "kapot gegaan" in Italië, maar hij heeft hem tot bijna op het laatste moment van de vakantie gedragen. Door de zon is er een lichte streep op zijn arm achtergebleven van het armbandje. Deze streep vervaagt langzaam door het weer bleker worden van zijn huid, wat symboliseert dat Levi niet zomaar van zijn gevoelens voor Felix af kan komen. Het duurt dus even in 20LIEK voordat Levi tijdelijk over Felix heen is gegroeid. In 40SMEJ komt naar boven dat Levi's armbandje niet zomaar kapot is gegaan: hij heeft hem opzettelijk gesloopt. Dit symboliseert hun breuk door Levi's negeren en "we zijn slechts vrienden"-berichtjes in de vakantie. Wanneer hij terugkomt in Nederland, verstopt hij zijn armbandje diep in de kast. Dit symboliseert natuurlijk dat hij zijn gevoelens voor Felix en daarmee zijn geaardheid en dus zichzelf wegstopt in de kast.
Dat Felix het armbandje al die tijd wel blijft dragen, symboliseert dat hij eigenlijk nooit van zijn gevoelens voor Levi af is gekomen. Het armbandje is misschien versleten en gehavend, maar het ontbreekt zelden van zijn pols. Levi's afstandelijke gedrag heeft dus Felix' gevoelens geschaad, maar het heeft ze niet weg kunnen krijgen bij hem. Af en toe speelt hij met zijn armbandje als hij zich zijn gevoelens realiseert. De enige momenten wanneer Felix zijn armbandje afdoet, is bij de voetbaltraining. Het is al te zien in 20LIEK, wanneer Daniël het opmerkt en ook twijfelt om zijn ketting af te doen. Ze doen het beide voor dezelfde reden: ze willen niet dat hun teamgenoten over hun gevoelens te weten komen, omdat ze bang zijn voor homofobie.
In de epiloog kopen de jongens nieuwe armbandjes in Italië. Dat Levi weer een leren armbandje heeft, symboliseert dat hij accepteert dat hij al die tijd iets voor Felix heeft gevoeld. De ijzeren armbandjes symboliseren dat hun gevoelens voor elkaar nu nog veel sterker zijn en het iets is wat ze nooit meer kapot kunnen maken. De glasschervenkettingen staan symbool voor hen. Levi's kleur is blauw en Felix' kleur is geel, wat zich samen mengt tot groen: de kleur van de scherfjes. In het begin zullen de scherfjes nog scherp zijn omdat ze nog rauw zijn van alle gebeurtenissen die ze net achter de rug hebben, maar de kantjes zullen uiteindelijk verzachten naarmate ze meer met hun trauma om weten te gaan.
Als laatste hebben we Felix' ring. Het is een fidget-ring, waarvan de middelste band rond kan draaien om de grote band heen. De eerste symboliek komt in de grootte van de ring. De ring is te groot voor Bente, ofwel Felix' liefde en intenties en moeite zijn te groot/te goed voor Bente. Felix probeert te hard voor haar, doet heel hard zijn best en geeft haar dus heel veel, maar Bente vult zelf maar een klein deel van die ruimte op en past daarom de ring niet. Ze wimpelt de ring heel snel af en geeft hem zonder pardon terug aan Felix. Het lijkt dus misschien dat hij iets terugkrijgt van haar, maar het enige wat hij krijgt is een kleine fractie van wat hij haar heeft gegeven. De tweede symboliek komt kijken bij het teruggeven van de ring en het idee dat de fidget-ring eigenlijk een soort speeltje is en daarmee een spelletje symboliseert. De ring is dus een spelletje. Het geeft aan dat Bente hem al die tijd bespeeld heeft. Alles wat ze heeft gedaan, was om te kijken hoe ver ze kon gaan en tot hoe ver Felix zou gaan – letterlijk dus een spelletje voor haar. Ze geeft hem de ring terug en dwingt hem zo op het spel mee te spelen en dwingt hem zijn gevoelens aan te passen. Ze speelt af en toe ook met de ring aan Felix' hand, wat dan indirect aangeeft dat ze hem (of Levi) op die momenten manipuleert/bespeelt. Voor Felix is het ook een soort spelletje, maar meer op de manier dat hij zichzelf heeft overtuigd dat hij echt mee moet gaan in het experiment en zijn eigen gevoelens moet bespelen om niet terug te vallen op Levi. Hij draait bijvoorbeeld aan de ring op momenten dat hij zich realiseert dat hij "eigenlijk iets voor Bente zou moeten voelen" en zijn ding met Levi "er niet zou mogen zijn".
JE LEEST
40 seconden met één jongen - herschreven versie
Novela JuvenilVoor sommige leerlingen was het sociale experiment over liefde van mevrouw Friekman een groot succes, voor andere koppeltjes was het wat minder geslaagd. Maar zelfs de succesvolle koppeltjes worden getest wanneer er een onverwachtse kus plaatsvindt...