البارت الثاني

344 5 0
                                    

حُُُسْنِ الْقُلُوبِ🤍✨
_البارت الثاني..
«♡تَصَالُحْ♡»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
‏"ما بيننا، لم يكُن حبًا، بيننا إرتباط روحي، شيءٌ ما بي لا يطمئن... إلا معك"❤️

_«منذ ان حدثتها "مريم" وهي تتجهز لتذهب وتلتقي بهم، دلفت خارج غرفتها لتجد والدها وزوجته وابن زوجة ابيها جالسين بالخارج، وكان اول من تحدث هو ابن زوجة ابيها الذي يكبرها باعوام قليله»...

قائلا وهو يتفحصها بغموض
ع فين ي لولا؟..

اجابته بنبره جامده
وانت مال امك؟..

_«طالعها بغيظ هو ووالدته، فتحدثت والدته بضجر موجهه حديثها لوالد "ليلي"»...

قائله بحزن مصطنع
عجبك كده ي "محمد" قلة ادب بنتك..

"ليلي" بنظرات ناريه
هي دي قلة ادب بالنسبالك، اومال اللي حصل من سنين بيني وبينك كان اسمه اي؟..

_«كانت ليلي تقصد ايام طفولتها التي كانت تتفنن تلك المرأه بعذابها غير عابئه بطفولتها»..

"محمد" بقلق من ان تتطور الاحداث بينهم
خلاص انتي كنتي رايحه فين ي "ليلي"؟...

اجابته بجمود كعادتها
خارجه مع صحابي وهبات عند" مريم"...

"محمد" بهدوء
لو "محمود" هيخرج معاكي روحي،لو مش هيروح يبقي تروحي لـ"مريم"ع طول ومتروحيش اي مكان..

تحدث"لؤي" ابن زوجة ابيها بغيظ
هو مين "محمود" ده ي عمو اللي هتخليها تخرج معاه...

"ليلي" بتجاهل لحديث ذلك السمج
ايوه ي بابا هعدي عليه وهنروح سوا..

"لؤي" بغيظ اكبر
ي عمو "محمد" ارجوك متخليهاش تخرج مع الواد اللي ملوش اهل ده..

صاحت "ليلي" فيه بغضب وصوت عالي قائله
ولاااااا ايااك ثم اياااك تغلط فـ "محمود" او حد من صحابي، لاني وقتها ورحمة امي هخليك متفرقش حاجه عن امك اللي قاعده جنبك صحابي خط احمر هتغلط فحد فيهم هزعلك انت فاهم..

"ثريا" بغضب تحت خوف ابنها من غضب "ليلي" فهو يعلم مدي جنونها...

ثريا
خلاص يختي مغلطش فالبوخاري هو...

تجاهلتها "ليلي" ونظرت لوالدها بهدوء وكانها شخص اخر غير الذي كان غاضباً منذ لحظات قائله..

ليلي
عايزه فلوس ي بابا بعد اذنك..

_«وضع والدها يده بجيب سترته وكاد ان يخرح لها النقود ولكن نظرات زوجته الرافضه جعلته يتراجع وهو بتنحنح باحراج»...

محمد قائلاً بضيق
مانتي واخده مني الصبح ي "ليلي"، مش معايا..

_«ابتسمت بسخريه وهي تنظر لهم جميعاً نظرات خاليه من التعبير، وذهبت للخرج فحين غمز" لؤي" لوالدته التي اومئت له بنعم»...

حُسن القلوب _بقلم الكاتبه رحاب القاضيWhere stories live. Discover now