البارت الثالث عشر

159 2 0
                                    

#حُسن_الْقلوب🤍✨..
_البارت الثالث عشر.... «اولاد حلوين»
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
_لماذا ترفضين هذه الاشياء الجميله؟
=لانني اكره الاشياء التي تأتي بوقت غير صحيح ومناسب لما يمر به قلبي..
_حتي الحب؟..
= حتي الحب يا صديقي ان لم يأتي كما يريده قلبي فلا أريده ان يأتي✋..
٠٠~٠٠~٠٠~٠٠~٠٠~٠٠~٠٠~٠٠~٠٠~٠٠~٠٠~٠٠

"هادي" بدموع ونبره غاضبه
مخنتيهاش ازاي؟!  انا فاكر كل حاجه فاكر حبك انتي وفاروق لبعضكم وكلامكم لبعض فالسر وهي كانت عايشه ومرميه فالمستشفي، فاكر كويس انكم مصدقتو انها تموت واتجوزتو ع طول..

"رانيا" بنفي
محصلش انت فاهم غلط والله فاهم غلط..

"هادي" بحده
انا مش عايز اسمع منك حاجه، لان مفيش اي كلام هيشفعلكم عندي..

"رانيا" بغضب
لا هتسمعني لان خلاص فاض بيا، انا بقالي سنين عايشه بذنب انا معملتوش كل مبصلك واسمع كلامك القاسي ده بتعب، بس انت لازم تسمعني وانا هتكلم وانت هتفهم اللي مش فاهمه..

نظر لها بجمود فتابعت هي بحزن
انا ومامتك وباباك كنا زمايل فالجامعه انا وباباك كنا بنحب بعض بس كان ديما في خلافات بينا وكنا بندخل مروه مامتك بينا عشان تصالحنا وانها اقرب وحده لينا، بس فـ مره اتخانقنا انا وفاروق خناقه جامده وبعدنا وهو قرب من مامتك واتجوزها ومع السنين علاقتنا رجعت انا ومروه واتصحبنا تاني احنا التلاته لحد مـ هي تعبت ودخلت غيبوبه فالمستشفي وقتها فاروق كان متدمر وانت كنت شايف حاله واليوم اللي قالي انه عايزني جنبه وبيحبني كانت لحظة ضعف بس والله مخناش مروه فحاجه ولو كنت وقفت وسمعت الباقي كنت شوفته لما اتاسف ليا ع كلامه، واليوم اللي ماتت فيه قبل متموت بدقايق مامتك  فاقت من الغيبوبه وقتها بس كانت تعبانه جدا وهي طلبت تشوفني لوحدي وخرجت انت وباباك بره هي طلبت مني اربيك واخلي بالي منك وكان دكتور شهاب  معانا وهو شاهد ع كلامها انت عارفه روح اساله، وده سبب موافقتي بجوازي من باباك..

_مسح "هادي" دموعه التي هبطت ع وجهه قائلاً بغضب شديد...

هادي
انتي كذابه، ماما كانت بتحب بابا جدا وبتغير عليه هتطلب ازاي منك تتجوزيه..

"رانيا" برجاء
والله مش بكدب وتقدر تروح لدكتور شهاب وتتااكد..

نظر لها بجمود فتابعت هي ببكاء
بقالي سنين نفسي تسمعني وتصدق انا ربنا مرزقنيش باولاد بس اتمنيت من ربنا انك تسامحني ومش شرط تعتبرني زي مامتك لاني عارفه انها بالنسبالك شئ نادر وميتحيل يكون حد مكانها بس انا شيفاك ابني ونفسي بس تسامحني، طيب بلاش انا فاروق ي هادي والله مبيحب فالدنيا قدك ومبيهتم بحد قدك، بلاش تخسر حبه ليك وتضيع اجمل ايام بينكم..

_«تنهد بضيق، فحديثها لمس قلبه بقوه ولكن عِندهُ جعله لن يجيبها ونهض مغادراً المكان باكمله»...

حُسن القلوب _بقلم الكاتبه رحاب القاضيWhere stories live. Discover now