البارت الثالث ( سمير)

48 11 4
                                    

" أنتوا بتعملوا إيه هنا !؟ "

ليرتد الجميع إلي الخلف بفزع ليردف زياد بتوتر " أنتَ مين ؟ "

أردف هذا الشخص " أنا حارس القصر ده ، أنتوا مين وإيه اللي جابكم هنا ؟ "

أردفت أبرار بتعجب " القصر ده ليه حارس أزاي هو مش مهجور ؟ "

أردف الحارس بأبتسامة غامضة " أنا عارف أن أنتم جايين علشان تدخلوا القصر ، بس خلي بالكم من الحقايق ، أنا هدخل أنام شوية لو عوزتوا حاجه نادوا عليا محسوبكم سمير . "

ذهب سمير ليترك الجميع في صدمة مما قالوا ليردف عمار " أنا بقول نرجع تاني وحلو علينا أوي لحد كده . "

خدوج " مش بعد ما جينا أنا لازم أعرف سر القصر ده ، يلا . "

ذهب الجميع أمام بوابة القصر أردف زياد " أكيد الباب مقفول .... " لم يكن يكمل حديثه حتى فُتح الباب وحده .

نظر الجميع لبعضهم لتردف خدوج بخوف " أكيد الهوا . "

دلفوا إلي القصر ليغلق الباب بقوة خلفهم ليردف عمار برعب " أكيد الهوا . " ليحاول فتحه مجددًا ولكن الباب لا يُفتح إطلاقًا ....

قامت خدوج بتشغيل مصابيح الأضاءة لتردف أبرار " إيه ده ، ده فيه نور . "

زياد بسخرية " نور أزاي يعني ...." ليتفاجئ عندما قامت أبرار بتشغيل الأضاءة بالفعل . "

ليردف عمار ببلاهه " إيه الهبل ده ؟ "

خدوج " فيه حاجات غريبة بتحصل أنا مش فاهمه حاجه . "

زياد وهو يحاول أن يطمأنهم " يا جماعة أهدوا أكيد الحارس أو صاحب القصر ده بيدفعوا الكهرباء يعني . "

عمار " أنتَ مقتنع باللي بتقوله ده أصلاً !؟ "

أبرار " طب هنعمل إيه دلوقت . "

خدوج " شغلوا الكاميرات هنلف في القصر وبعدها نطلع منه . "

عمار " ده لو عرفنا نطلع . "

أبرار " هنبدأ من فين ؟ "

توقف الجميع عن الحديث لينظروا إلي أنحاء القصر فكان هناك مدخل واسع وهناك درج في المنتصف يوصل إلى الطابق العلوي وعلي جانبي الدرج غرف كثيرة في الأتجاهين لتردف خدوج " بصوا أحنا هنتقسم لمجموعتين ، أنا وأبرار هنروح الجهة اليمين وزياد وعمار هيروحوا الجهة الشمال وهنتقابل ونطلع كلنا فوق وكل واحد معاه كاميرا هنصور كل حاجة . "

ذهبت كل من أبرار وخدوج ليدلفوا إلي أول غرفة فكانت غرفة عادية وكذلك الثانية والثالثة حتى وصلوا إلي الغرفة الرابعة لتردف خدوج " دي مبتفتحش . "

أبرار بأستغراب " أشمعنا دي يعني ؟ "

ظلت خدوج تحاول فتحها وهي تردف " مش عارفة  . " للتصنم في موقعها عندما فُتح باب الغرفة فجأة ........

______________

زياد " طب والله القصر جامد . "

عمار " أيوة فعلاً واللي عايشين فيه أجمد . "

زياد " طب أسكت أحسن . "

عمار " أوعاا ، المطبخ مكاني المفضل ... تفتكر فيه أكل ؟ "

زياد بصدمة " عمار ألحق . "

عمار " في إيه يا زيا ..... إيه ده !!! "

<<يُتْبَعْ >>

سُكان القصر حيث تعيش القصص. اكتشف الآن