"Jalan cepat sikit!" Jerit Hazriq dari jauh. Dhia yang ketinggalan dibelakang melajukan langkah. Eh ko sabo boleh tak? ko tu batang buluh aku ni tinggi kaktus je! . Melihat Hazriq yang semakin jauh, Dhia berlari kecil untuk mendapatkan lelaki itu.
"Awak boleh tak langkah tu kecik-kecik je? Awak minum milo ke pagi tadi sampai boleh melangkah jauh?" Omel Dhia kegeraman. Dahla milo boikot.
"Siapa suruh awak pendek? Tulah lain kali waktu kecik minum susu banyak-banyak. Bukan makan je kerja!" Bidas Hazriq. Dia yang pendek dia yang naik angin. Lepastu marah-marah. Tapii tulah nampak comel. Boleh buat keychain
"Awak tu bukan minum susu tapi makan galah!" Balas Dhia. Eee aku lah! aku potong jugak kaki kau nanti. Kata Dhia didalam hati sambil mencebik.
"Merajuk-merajuk. Takde orang nak pujuk" Sakat Hazriq.
"Saya ada suruh sesiapa pujuk ke?"
"Merajuk la tu." Kata Hazriq lalu mengejar langkah buah hatinya. Merajuk taknak mengaku! nasib comel.
*
*
*
*
*
*
Dari dalam kereta sampai la kerumah Dhia diam. Tak mahu bercakap.
"Dhia" Seru Hazriq pendek
"hm"
"Awak nak makan tak?" tu je cara nak memujuk buah hatinya. Makanan. Dhia tidak menjawab membuatkan Hazriq buntu. Tu lah kau sibuk nak sakat! kan orang dah merajuk!. Hazriq menyumpah dirinya di dalam hati.
"Sayang...janganlah merajuk..." Pujuk Hazriq.
Diam
"Sayanggggg" Hazriq mula resah. Mampus aku kalau dia bagi silent treatment. Hazriq meneruskan pujukannya tetapi tidak berjaya. Terus saja dia memikirkan cara lain. Melihat buah hatinya yang masih mendiamkan diri membuat Hazriq resah.
"Dhia jangan macam ni sayang..." Hazriq mula memujuk dengan cara yang lebih berkesan. Kut
Diam
ok tak berkesan
Satu cara lagi. Call umi
Hazriq memberhentikan keretanya di stesen minyak lalu pergi ke tandas
"Awak duduk sini diam-diam. Jangan pergi mana-mana" pesan Hazriq sebelum keluar dari kereta itu. Kalau tak dipesan maunya dia lari
"Assalamualaikum umi" Kata Hazriq
"Waalaikummussalam. kenapa? barang nikah dah habis beli ke?" tanya Umi
"Dah..tapi ada masalah sikit"
"Masalah apa pula?" Tanya Umi lagi
"Bakal menantu umi merajuk" Adu Hazriq
"Macam mana boleh merajuk? Adam menyakat Dhia ke?" Tanya umi unsing
"Adam sakat" Kata Hazriq dengan nada pasrah
"Pandai-pandai lah Adam pujuk. Umi nak masak ni" Kata umi lalu terus memutuskan panggilan itu
"Aik? letak macam tu aje? Umi nii" merengek Hazriq. Cepat-cepat Hazriq kembali ke keretanya. Dia membuka pintu lalu melihat Dhia yang sudah terlelap itu. Cepat-cepat dia masuk ke dalam keretanya dan memandu pulang.
*
*
*
*
*
"Dhia..bangun.." Hazriq mencucuk bahu wanita itu menggunakan telinga bantal arnab milik Dhia yang dibawa kemana-mana sahaja. Besar bantal arnab itu melebihi besar tuan badan sendiri.
Mereka sekarang berada di quarters pangkalan. Mereka perlu bertugas selama seminggu sebelum mengambil cuti panjang.
Hazriq menyambung mencucuk pipi buah hatinya. Setelah beberapa minit dia melakukan hal yang sama barulah Dhia bangun. Ketika melihat Dhia masih dalam kantuknya Hazriq mendekatkan mukanya dengan muka Dhia.
"Goodnight sayang" Hazriq berbisik ditepi telinga Dhia. Terbias senyuman nakalnya melihat mata Dhia yang terus membulat. Dhia menolak muka Hazriq menggunakan perut bantal arnabnya. Tak panik pun, dah biasa Hazriq bengong macam tu.
"Goodnight too baby" kata Dhia lalu mengelipkan matanya. Terlepas jua tawanya melihat muka tercengang Hazriq. Dia ingat dia sorang je boleh flirt? kita pun boleh la!
"Eeee gatalnya! siapa ajar?" Tanya Hazriq. Dia tahu jawapannya siapa
"Hazriq Adam Binti Hasy Azhar" Jawab Dhia seakan-akan teruja.
"Binti?!" Terjegil mata Hazriq memandang Dhia.
"Opss sorry salah. Hazriq Adam Bin Hasy Azhar" Kata Dhia lalu tergelak.
"Eee budak ni! tunggu lah lepas kahwin nanti! jangan harap awak boleh gelak dah" Kata Hazriq membuat muka cemberutnya.
"Habistu kalau tak gelak saya nak buat apa?" Tanya Dhia polos.
Senyuman nakal terbias dibibirnya sebelum memberikan jawapan
"Berdesah" Jawab Hazriq bersahaja
"Eeeer! awak ni kenapa otak kuning sangat!!" Kata Dhia Lalu membaling bantal arnab tepat ke muka Hazriq. Gatal!
Terlepas tawa besar Hazriq melihat wajah merah buah hatinya. Dia saja bergurau. Readers jangan ambil berat pulak!
"Eee taknak kawan!"
"HAHAHAHAHAHAH"
P\S
jangan risau. author tak buat melebih tauu. kalau korang tak okay nntti author edit blik part ni (: