Bab 4
Kembali ke hospital, sekali lagi Aralyn menangis teresak-esak. Tersayat pedih seluruh jiwa dan raga bila memandang mama yang sentiasa setia menunggu di sebelah jasadnya. Lebih menyedihkan, mama tak pernah berhenti meratapi nasib malang yang menimpa dirinya.
Kesian sangat mama!
Betapa Aralyn berharap agar mama mampu melihat dan mendengar suaranya. Dia ingin memujuk mama supaya bersabar dan tak terlalu runsing begini. Mama juga patut balik ke rumah berehat, makan dan tidur dengan cukup. Dan dia? Dia akan cuba untuk cekal dan kuat di sini. Kalau diizin Allah, suatu hari nanti mereka pasti akan dapat hidup bersama semula. Mama perlu yakin tentang itu.
Sebenarnya malam tadi memang sengaja Aralyn terjun dari tingkat sepuluh. Kononnya impak dari jatuhan tersebut mungkin boleh membuatkan dia tersentak dan terjaga dari koma. Ingat senang ke nak melompat setinggi itu? Gayat kut! But too bad sebab tak ada kesan langsung. Dirinya yang bergentayangan ini tetap terpisah dari tubuh yang terlantar di atas katil itu.
Then how? Macam mana caranya untuk dia sedar semula? Atau dia kena tunggu seluruh badan dia recovery dari segala kecederaan? Macam mana kalau kesihatan dia semakin memburuk dari hari ke hari? Aduhai, tak sangguplah nak imagine!
Cuma Aralyn sangat-sangat terkejut bila pemuda di kondominium itu dapat melihat dirinya. Walaupun gigih nak coverline, berpura-pura macam tak nampak dia, tapi dia tahu lelaki itu berbohong. Kalau tak nampak, kenapa beria sangat nak halang dia dari terjun malam tadi? Siap pandangan mereka berdua sempat bertaut lagi.
Pelik betul, kan?"Aunty."
Aralyn yang berdiri kaku di tepi katil ini, segera menoleh ke arah pintu. Melihat kemunculan Zaidan yang berwajah sugul, serta merta hati diruntun perasaan hiba. Betapa dia berharap Zaidan dapat memujuk dan menenangkan dirinya seperti selalu. Tapi itulah, Zaidan juga sama seperti orang lain. Tak mampu melihat, mendengar atau merasai kehadirannya di sini.
"Ini saya ada bawakan lunch untuk aunty. Aunty makanlah, umi yang masak semua ni."
"Terima kasih, Dan." Ucap Puan Razita yang menoleh kepada Zaidan. Anak matanya yang suram terlirik pada sebuah paperbag di tangan pemuda itu. "Kamu letaklah dekat atas meja sana, sekejap lagi aunty makan."
Zaidan mengangguk dan segera patuh menurut. Kemudian dia kembali semula ke katil dan melabuhkan duduk di atas kerusi di sebelah Puan Razita. Berada sedekat ini, pandangan sayu mula merayap ke seluruh wajah Aralyn yang masih bengkak.
"Hari ni doktor ada update apa-apa pasal condition Aralyn tak, aunty?"
"Hmm, belum lagi. Doktor cuma kata bengkak dalam kepala Aralyn tu masih agak besar, belum surut lagi. Dan kalau bengkak tu makin bagi tekanan pada otak Aralyn, doktor suggest buat operation. Kena buka sebahagian tempurung kepala Aralyn untuk legakan pressure dekat dalam tu."
Melihat Puan Razita mula menyambung tangis, Zaidan segera menepuk-nepuk bahu wanita itu dengan lembut. Airmukanya ikut sama keruh dan beriak sedih.
"Allahuakbar, sabarlah aunty. Sekarang ni kita kena tabah dan banyak-banyak mintak pertolongan dari Allah. Saya yakin Aralyn kuat sebab dia bukan perempuan biasa-biasa. InshaAllah, she will come back stronger."
"Iya, Aralyn memang kuat. Cuma aunty yang tak mampu tengok keadaan dia macam ni. Kesakitan dia, ketakutan dia, aunty rasa macam dah jadi ibu yang gagal sebab tak dapat melindungi dia."
"Jangan cakap macam tu, aunty. Aunty pun tahu setinggi mana Aralyn menyanjungi aunty dan uncle kan?" Luah Zaidan masih dengan nada memujuk. "Apa yang berlaku, itu takdir yang dah tertulis. Usahalah macam mana sekalipun, tak ada apa yang boleh menghalangnya."