Bab 5"Tiga tahun kau kerja dekat Korsa, inilah first time kau ajak aku lepak rumah kau. Terasa macam mimpi pulak, bro."
Jibril tersengih kepada Radzi yang berjalan di sebelahnya. Memang betul pun dia tak pernah mempelawa rakan-rakan sepejabat datang bertandang ke rumah. Dia tinggal dekat kondo mana satu pun tak ada yang tahu. Kadang-kadang kalau dah rasa diri tu macam 'kera sumbang' sangat, barulah dia berkunjung ke rumah kawan-kawannya atau melepak bersama mereka di kedai mamak.
Time tu nak melangut sampai ke pagi pun tak ada hal. Tapi cuma malam minggu sajalah. Weekdays no lepak-lepak sebab dia prefer duduk rumah layan Netflix. Haha. Introvertkah aku?
Sebenarnya bukan Jibril tak suka mengalu-alukan kedatangan tetamu, bukan juga nak menyombong tak tentu hala. Cuma entahlah. Dia lebih selesa kalau comfort zonenya menjadi tempat yang ada privasi. Tempat yang dia boleh healing dan berehat dengan setenang-tenangnya tanpa gangguan sesiapa.
"Actually rumah aku biasa-biasa aje, Zi. Sebab tu aku segan nak ajak korang datang sini." Jibril memberitahu sebaik saja langkah mereka terhenti betul-betul di depan pintu rumahnya.
Belum sempat menekan pad kekunci, dia perasan pintu kediaman di sebelah kanan terbuka luas. Seorang wanita berambut pendek dan mengenakan baseball hat dilihat melangkah keluar dari situ. Sebaik saja menutup pintu, tergesa-gesa tuan punya badan langsing itu beredar menuju ke arah lift.
Hmm, tak perasan pulak rumah sebelah dah ada orang duduk. Bila masa pindahnya?
Walaupun sedikit hairan, Jibril malas nak ambil pusing. Dia kembali memberi perhatian kepada pad kekunci yang terpasang pada pintu kediamannya."Wah, lawa jiran kau. Single lagi ke, Jib?" Soal Radzi dengan nada berbisik. Pandangan nakalnya masih mengekori belakang tubuh yang berlenggang lenggok itu.
"Entahlah, Zi. Aku pun tak pernah nampak sebelum ni, dia baru pindah kut."
"Pergh, rugilah kalau tak usha. Nanti kau kenal-kenallah dengan dia. If kau tak nak, pass dekat aku. Aku sentiasa on!"
Jibril tergelak dengan kebuayaan Radzi. Spesies pantang nampak perempuan, semua nak diadjust. Harap-harap Radzi takkan pernah terserempak dengan adiknya Fatima. Kalau ternampak Fatima, confirm terbuntang biji mata Radzi. Maklumlah adik dia tu cun melecun, tak nak kalah dengan abangnya yang handsome bergaya. LOL!
Masuk saja ke dalam rumah, Jibril terus menekan suis lampu di dinding. Terang benderang seluruh ruang kediamannya kecuali di bahagian dapur. Dan sekarang jantung mula nak meragam. Berdegup kencang tanpa mampu dapat dikawal lagi.
Please eh. Sepanjang hari ini dia memang tak tenteram langsung dekat pejabat. Nak buat kerja pun asyik termenung dan mengelamun. Dan semakin hari menginjak ke petang, semakin menjadi-jadi rasa nervousnya. Membayangkan diri masuk ke dalam rumah saja pun dia dah tegak-tegak bulu roma. Sebab itulah beria sangat dia mengajak Radzi bermalam di rumahnya malam ini.
Nasib kaulah, Radzi. Diambil kesempatan tanpa sedar. Sorry, bro."Pergh, macam ni kau kata rumah kau tak seberapa? Poyo betullah lu, Mat."
Jibril sekadar tersengih menayang gigi. Kasut Radzi yang ditinggalkan di depan pintu segera dikutip. Kemudian disusun ke dalam rak kasut yang bertutup. Radzi pula sudah masuk ke dalam untuk meneroka ruang tamunya yang dihias dengan gaya modern industrial.
Warna-warna gelap menjadi pilihan Jibril dalam tatarias di sini. Baik dari sofa, meja kopi, langsir, kabinet TV, semua menggunakan warna coklat gelap dan juga hitam. Gaya maskulinlah kononnya. Namun ruang tamu ini dikontrakan dengan aksesori metal dan gold.
Selain itu pilihan lampu turut membekalkan cahaya yang optimum di segenap ruang berperabot gelap tersebut. Jibril turut menyusun beberapa pasu pokok-pokok segar dan menghijau sebagai 'pelembut mata' pada ruang tamu ini.