بارت5 الجزء الأول.

17 3 0
                                    

كنت الوتين عندما احتاج قلبي الي النبض🫀❤.
..
يتبعععع.
..
في قصر الزناتي.
كانت تأها جلست تبكي حتي غفت كثير وفاقت هذا الفجر.
مليكه بوجع:اه ي دماغي هو انا نمت سنتين ولا ايه لتتابع بخضه بسم الله الرحمن الرحيم انتي مين.
سميه:انا سميه ي هانم بشتغل في القصر وسليم بيه اتصل وقالي اطلع اطمن عليكي واشوفك لو محتاجه حاجه.
مليكه بمرح:اولآ انا مش هانم انا مليكه عادي وبعدين انتي شكلك اكبر مني يعني مينفعش تقوليلي ي هانم ثانيآ شكرآ ي سميه انا كويسه ومش محتاجه حاجه.
سميه بأحترام:ماشي ي هانم بعد ازنك.
بعد ذهاب سميه.
مليكه بمرح:شكلك عندك حاجه في دماغك زي الشغاله عندو لسه بقولها متقوليش ي هانم تقولي ي هانم ي رب صبرني وعدي الايام دي علي خير انا مش  هطيق البني آدم دا عندو عبط في دماغو ولو كحيت في وشو هيقولو تعالي انتقم منك انا ....
:سليم الزناتي الوحش ال محدش يقدر يقف قصاده.
مليكه بخوف وخضه:بسم الله الرحمن الرحيم في اي انتو ناوين تموتوني ما تخبطو ولا تكحو بعد كدا.
سليم ببرود:وانتي بعد كدا افتكري كويس انك هتتحسبي علي النفس الهتتنفسي وانك تبطلي تبرطمي وتلمي لسانك ليتابع بسخريه عشان نخلي انتقام لزيز عليكي.
مليكه بتحدي:انا الهنتقم منك ي سليم وهتشوف هخليك تكره اليوم الفكرت حتي تنتقم مني فيه فاكر نفسك مين عشان تعمل كل دا معايا.
سليم بخبث وبرود:ومش معاكي بس ي مليكه فاروق علوان انا انتقم من اي حد فكر بس يتطاول عليا عشان انا...
مليكه بغضب وصوت مرتفع:خلاصص عرفت عشان انت سليم الزناتي الوحش ومحدش يقدر يقف قصادك بس انا بقا هقف قصادك وهخليك تبطل غرورك والنفخه الكدابه دي.
سليم بأعجاب من قوته وشجعتها:هنشوف ي حرمي المصون.
مليكه بحزن وغضب:وأهلي لازم اطمن عليهم واطمنهم عليا.
سليم بخبث:جهزي نفسك بكره هنروح نزور اهلك .
مليكه بتوتر:وهقولهم اي عنك.
سليم بخبث:متخفيش ي مراتييي الجميله بدايه انتقامي منك هتبقا اني هخلي اهلك يكرهوكي ومحدش فيهم يطيق يبص في وشك.
مليكه بخوف:انت هتعمل ايه.
سليم:هضرب عصفورين ب حجر هخليهم يبطلو يدورو عليكي واطمنهم عليكي والمره ابدأ انتقامي ب حاجه جامده هفهم اهلك انك متخطفتيش وانك هربتي عشاني عشان نتجوز وأه صح اكيد صحبتك دي البتحب اخوكي هتقولو الحصل في الجامعه بس انا طبعآ هقول ان دا كان حوار اشتغاله يعني قدام الناس عشان محدش يعرف حقيقتك ي مراتي ي قمر وانك هربتي معايا وانا عشان بحبك وبموت فيكي قررت اطلع خاطف ووحش قدام الناس بس انتي لأ.
مليكه بصدمه وغضب:مستحيل انت مش بني آدم انت شيطان وزباله.
سليم بغضب وهو يصفعها بقوه:لمي لسانككك عشان اقسم بلله المره الجايه هيكون فيها موتك انتي وأهلك كلهم.
ثواني وتركها واغلق الباب بقوه جعلها ترتعش من الخوف ظلت تبكي وهي تندب حالها ماذا فعلت لتصبح حياتي بهذا السواد واقع بين يد هذا المريض بلأنتقام.
...
علي الجانب الاخر في منزل جنه.
كريم بغضب:ي ابن الكلب وديني ما هرحمو ازاي يعمل كدا في اختي وانتي ازاي متقوليش ومليكه خبت عننا ليه.
جنه بدموع:مليكه كانت خايفه عليكو وقالتلي انها مش عايزاكو تعرفو حاجه عن الحصل دا لان انت متعرفش مين هو سليم الزناتي دا ي كريم دا...
كريم بغضب:ولهي لو ميننن لهخلي يندم انو عمل كدا مع اختي انتي مجنونه ي جنه دي مليكههه يعني نموت فد ليها بكره الصبح هعرف مكان الزباله دا وهروح ارجع اختي.
جنه بخوف عليه:استهدا بلله بس ي كريم لازم تهدو وتفكرو الاول دا سليم الزناتي مش اي حد.
كريم بلامبلاه:متدخليش انتي في الهيحصل ودلوقتي تدخلي تتزفتي ترجعي شنتطك مكانها ومفيش مرواح في حته.
جنه بغضب:دا اسمو اي دا بقا بص ي كريم انا هقعد بس لحد ما موضوع مليكه يخلص وترجع بالسلامه وبعد كدا محدش في الدنيا هيقدر يمنعني اني امشي.
كريم بغضب جهوري:بقولك اي ي بت انتي عشان هي مش ناقصاكي كلامي يتسمع انا مش هفضل ادور بقيت عمري عليكو مليكه هترجع بكره بالكتير وانتي ي جنه مش هتخرجي برا باب البيت.
جنه بعند وغضب:لا همشي وهتشوف ي كريمم و...انت هتعمل اي.
كريم وهو يغلق باب المنزل خلفه بالمفتاح من الخارج:ابقي وريني بقا هتمشي ازاي.
جنه بصدمه وهي تحاول فتح الباب:افتح ي كريم انت مجنون افتح انت مش من حقك تحبسني.
كريم من الخارج بغضب:هتفضلي محبوسه لحد ما مليكه ترجع عشان اشوف حكايتك انتي كمان بقا وافضالك.
انهي كلامه وتركها وذهب تصرخ بغضب وتلعنه.
..
مر الليل وجاء الصباح الملئ بلأحداث.
..
في قصر الزناتي.
كانت جالسه تبكي لم تنم طول الليل تشعر فقط بلتعب والشفقه علي حالها وعلي ما سيفعله بها هذا المريض ثواني وفاقت علي فتح الباب.
سميه:سليم بيه بيقولك ي هانم اجهزي عشان هتطلعو دلوقتي.
مليكه وهي تمسح دموعها كلأطفال بيدها:هنطلع فين.
-هنروح نزور حمايا زي ما قولتلك امبارح.
مليكه بغضب:انا مش موافقه علي الهتعملو دا ومش هروح معاك في حته.
سليم وهو يشير لسميه بلخروج لتخرج بسرعه وخوف من نظرته فا هي الآن علمت ب ان رب عملها سوف بقتل هذه الفتاه الذي تعارضه الان.
سليم وهو يسحبها من يدها بغضب:انا ميتقليش مش موافقه انا محدش يعارضني انتي فاهمه والعايزو هيحصل غوري لفي حجابك حلو وقدامي يلاا واياكي ي مليكه تنطقي بحرف او تعرضيني لان صدقيني وقتها لو ممشتيش معايا في كلام انا بعد خروجي من بيتك بدقايق وهتكوني انتي بردو معايا هساوي بيتك بالأرض وصدقيني بردو انتي لسه متعرفيش مين هو الوحش.
..
في منزل المهندس فاروق علوان.
فاروق بغضب:انتو مش متأكدين عشان تروحو تهجمو علي بيوت الناس وتتهموا واحد زي سليم الزناتي بخطف اختكو سليم دا مش اي واحد.
محمود بغضب:المفروض نعمل اي واحنا شاكين نقعد نعيط ونقول ي رب ترجع لازم نروح نتأكد بنفسنا.
كريم:وانا مش شاكك بعد العملتو مليكه معاه في الكليه اكيد هو العمل كدا وزي ما انت قولت ي بابا انو مش سهل اكيد خطفها عشان ينتقم منها.
فاروق:خلاص مترحوش لوحدكو بلغو الشرطه.
محمود:من غير ما تقول ي بابا انا كلمت حضرت الظابط صابر حسنين وهو هيجي معانا.
كربم:طب يلا بسرعه مستنين ايه.
ثواني ودق باب من منزلهم.
محمود وهو يتجه لفتح الباب:دا اكيد صابر جه عشان ....
صدمه حلت بالجميع.
كريم بسعاده:مليكه انتي جيتي ازاي وكنتي فين و...
-هقولك انا ي نسيبي.
صدمه اخره حلت بهم.
محمود بغضب:انت مين ي جدع انت.
-انا الوحش سليم الزناتي ودا بلنسبه للعالم كلو اما بنسبالك انا جوز اختك ي بشمهندس.
فاروق بغضب:اي الكلام الفارغ دا انت مجنون ي بني آدم.
مليكه بحزن ودموع حاولت اخفأهم:لا ي بابا سليم مش بيكدب سليم جوزي علي سنه الله ورسوله اا،.انا هربت معاه عشان بحبو واتجوزنا.
محمود بصدمه وغضب:انتي مجنونه ي مليكه انتي بتقولي ايه.
كريم بغضب وهو يتجه حتي يلكم سليم الذي تفادا الضربه بمهاره:اكيد هو جبرك تقولي كدا صح متخفيش ي حببتي احنا معاكي وهنوريه ال فاكر نفسو بيحكم العالم دا.
سليم وهو يرد له اللكمه ولاكن هذه المره اصاب في تسديدها عكس كريم:انا عامل اعتبار ليك ي نسيبي فا بلاش مد ايد عشان منزلعش من بعض.
محمود بغضب وهو يتجه ليجهم عليه:ي زبال...
مليكه وهي تقف أمام سليم وتمنع اخواتها عنه ببكاء وهي تعلم ان شقيقها يخطأ كثيرآ ويوجه حياته للخطر عن شتيمته لذلك الوحش:اوعاااا تشتم جوزي ي محمود عشان منخسرش بعض.
محمود بصدمه:مليكه انتي ..انتي بتقولي ايه.
مليكه بدموع وهي تستجمع قوتها:سليم جوزي ولازم كلكو تقبلو بالوضع دا وياريت محدش يسئ لي ب اي كلمه وهو مش جبرني ولا مهددني انا هربت عشان اتجوزو احنا بنحب بعض والظروف منعتنا نتجوز بشكل طبيعي.
هدؤ حل المكان حتي تحرك فاروق الذي كان بكامل صدمته ووقف أمام ابنته ولحظه والشهقات والصدمه حلو المكان بعد صفعه فاروق لها.
فاروق بأعينه دامعه غاضبه:اطلعي برا مشفش وشك تاني.
كريم بهلع:بابا اهدا ي بابا دي مليكه انت مصدقها ومصدق الهبل دا دي تربيتنا دي بنتك.
فاروق بغضب جهوري:انا بنتي مليكه ماتت دي مش بنتي امشي غوري خدي البيه دا ال الله واعلم جوزك ولا لا واطلعي برا.
شهقت مليكه ببكاء وصدمه هل حقآ ظننت بي هذا السوء.
سليم بغضب وهو يلقي أمامهم ورقه: دي صورت قسيمه جوازي من مليكه انا سمحت ليك بكل حاجة وقولت حقك لاكن لحد كدا وتغلط في عرض مراتي دي يطير فيها رقاب حتي لو ابوها امشي ي مليكه.
مليكه بتوسل وهو تركع امام قدم ابيها:بابا ابوس ايدك سامحني انا اسفه انا مليكه بنتك انا اه غلطت بس انت دايمآ كنتي تقولي بنوتي تبوظ وانا أصلح صح والنبي ي بابا سامحني.
فاروق وهو يبعد بعيدآ عن توسلها بغضب وحزن:مسمعش كلمه بابا منك دي تاني انهارده عزا بنتي مليكه قومي امشي مع جوزك ي مدام العنوان غلط.
مليكه بصراخ:بابا ابوس ايدك افهمني أنا انا هربت عشان الظروف صدقني بس انا جيت عشان اطمنك عليا ومتتعبش لتتجه لأخواتها تتوسلهم محمود قول لبابا اني غلطت وهمشي ومش هخلي يشوفني تاني بس يسمحني والنبي طب قولو انت ي كريم قولو اني غلطت بس يسمحني والنبيييي.
كانو ينظرون لها بشفقه ودموع ولاكن ليس بيدهم شئ فا حقآ انتي غلطتي غلط كبير للغايه ي صغيرتنا.
سليم وقد رأي توسلها ليشعر عليها بلشفقه ليتجه لها ويحملها بعد انهيارها وتوسلها لهم وخرج ترك قلوب كثيره متفتت الي اشياء صغيره مثل المرآه المكسوره كانت مليكه جالسه بجانبه بلعربه مغشي عليها تهمس ب بكاء وترجي (بابا سامحني انا مليكه بنتك محمود.كريم سامحوني انا تربيتكم) .
سليم في باله وهو يقود بسرعه ليصل الي القصر حتي يأتي لها بلطبيب:اي ال انت عملتو دا ي سليم ازاي جالك قلب تعملها معقول ي سليم قلبك مات للدرجه دي... بس بس هي ضربتني واتحدتني وشتمتني هو دا الصح عشان تبقا عبره لأي حد يفكر يقف قصاد سليم الزناتي.
..
في الجه الاخرا في منزل المهندس فاروق علوان.
كريم بحزن:ليه ي بابا عملت كدا دي مليكه تصدق انها تعمل كدا.
فاروق بغضب:بقولك اي انت وهو انا مش عايز اسمع سيرتها هنا في البيت والهيعرضني يحصلها خلصنا.
ترك كريم المنزل بغضب وحزن واتجه الي ملجأه الوحيد وعشقه الدفين..فتح باب المنزل ليرها تجلس أمام الباب بغضب.
جنه بغضب:انت مين عشان...كريم انت بتعيط.
كريم ببكاء وهو يحتضنها:انا تعبت ي جنه كل حاجه حلوه بتروح مني حياتي اتهدمت علي راسي .
جنه بشفقه عليه:اهدا ي كريم وقولي في ايه ومليكه حصل معاها ايه.
هداء كريم وقصا له ما حدث.
جنه:وانت مصدق الكلام دا.
كريم:لا طبعآ بس مليكه كانت متمسكه اوي بكلامها وقفت قصاد محمود وقالتلو اوعا تشتم جوزي.
جنه:ازاي ازاي سليم دا اتجوزها بعد الحصل في الكليه.
كريم:المفروض ان كل دا كان حوار عشان يتجوزو.
جنه:طب وبعدين.
كريم بتصميم:مليكه اختي حتي لو غلطت وهي معملتش حاجه حرام هي اتجوزت علي سنه الله ورسوله حتي لو من غير ما نعرف وهستنا بس الأوضاع تهدا وهروح اطمن عليها تاني.
جنه بفخر به حقآ انت تستحق عشقي:ياريت الكل زيك ي كريم انت اخ مفيش زيك.
كريم بعشق:وانتي مفيش في الدنيا بنت زيك ي جنه.
جنه بخجل وحزن:لازم تسبني امشي ي كريم لو ليا غلاوه عندك انا مش هقدر اعيش هنا تاني انا مبقتش لاقيه الأمان.
كريم بهدوء:علي اساس ان لو روحتي مكان تاني هتلاقي الأمان هيبقا معاكي حد.
جنه بحزن:لا بس علي الاقل ..
كريم بمقاطعه:علي الاقل انا مش هبقا موجود صح..بصي ي جنه انا عارف اني غلطت بس انا حقيقي مكنتش قصدي استغل وحدتك خالص وخليكي في بيتك وانا وعد هبقا ليكي زي ما كنت لمليكه اختي الأمان والحمايه في البيت والكليه والحصل مني او من الواطي الحاول يعتدي عليكي مش هيحصل تاني وعد.
جنه بحزن ماذلت ي احمق تدعوني ب شقيقتك لن تتغير هذه الجمله اللعينه:تمام ي كريم شكرآ.
كريم بمرح:يلا ي اختي العزيزه قومي عشان هوصلك من انهارده الكليه معايا وهنرجع سوا واي مشوار عايزه تروحيه بلغيني وانا هوصلك من انهارده انتي مسؤله مني.
جنه بسعاده بعض الشئ:شكرآ جدآ ي كريم.
كريم:مش وقت شكر يلا بينا.
..
يتبعع.
..
الي إلقاء ببارت 6😘

🤍فاتنت الوحش🤍حيث تعيش القصص. اكتشف الآن