بارت10 الجزء الاول.

14 2 0
                                    

لو الزمن يعود وعلمت اننا سنفترق لكنت تركت قبلاتي كا وحمه لك لتتزكرني❤️.
..
يتبععع
...
في كليه صيدله.
-اهههه مش تحاسب .
؟انا اسف جدآ ي انسه.
-خلاص ولا يهمك ي استاذ؟
؟رامي اسمي رامي حسن.
-وانا جنه عمران شكلك جديد هنا صح.
رامي:ايوا لسه ناقل من اسكندريه لهنا عشان شغل ولدي.
جنه بأبتسامه:تشرفت بيك ي رامي ومن غير استاذ عشان احنا زملاه.
رامي بضحك:اكيد ي جنه وانا اتشرفت اكتر واسف مره تانيه وياريت تبقا معرفت خير.
جنه بمرح وخبث:خير الخير ي رامي دا انت هتبقا صديقي الصدوق.
رامي بأعجاب:اتمنا.
ليقاطعهم ندأ كريم الغاضب:جنهه.
جنه بمرح:بعد ازنك ي رامي عشان اشوف دكتور كريم اللئيم عايز ايه.
رامي بضحك:تمام ي جنه ابقا خليني اشوفك بس.
جنه:اكيد ي ابني بقولك صديقي الصدوق.
جاء كريم ورحل رامي.
كريم بغيره وغضب:مين دا ي هانم.
جنه بخبث:وانت مالك خليك في حالك ي كابتن.
كريم بغضب اعماه:جنهه احترمي نفسك عشان اقسم بلله هموتك دلوقتي لو ما قولتي مين دا.
جنه ببعض الخوف:احمم دا رامي زميلي في ايه.
كريم بغيظ وهو يقبض علي يدها:قدامي عشان اوصلك واول واخر مره اشوفك واقفه مع حد غريب وتقوليلي الرد السخيف بتاع زميلي دا انا مش كيس جوافه فاهمه.
جنه ببعض الشجاعه:علي فكره انت ملكش دعوه ماشي ي كريم ي اخويا ي كبير يلا عشان منتإخرش بقا.
تركت جنه وذهبت الي السياره وهي تنوي جعل كريم مريض نفسيآ قريبآ ويعترف بحبها لها لا بل بعشقه.
هل هذا سيحدث ام للقدر رأي آخر.
..
في منزل المهندس فاروق علوان.
فاروق بضحك: الله يحفظك ي داليدا دمك عسل.
داليدا بمرح:ولهي زي ما بقولك كدا ي عمو الميس كانت عايزه تموتني لما عرفت اني مخطوبه معرفش كانت متغاظه ليه بقيت كل ما اشوف وشها اروح رافعه ايدي في وشها عشان تشوف الدبله ال محمود جبهالي بتقولي بقا انتي ي مفعوصه مخطوبه وانا لسه متجوزتش.
فاروق :ما ليها حق ي بنتي انت صغنونه اوي.
داليدا بحزن:انت عارف الظروف بقا ي عمو هو بأيدي.
فاروق بحزن عليها:انا مقصدش ي بنتي ولهي انا بس بفهمك وجهت نظرها وبعدين انا مبسوط بوجودك معانا وفي حيات محمود ابني بقا عندو هدف وحاجه يعيش لها بعد مليكه اختو.
داليدا بحرج:عمو انا كنت عايزاك تسامح مليكه انا عرفت الحكايه من جنه وحاسه انا مظلومه وحتي لو مش مظلومه اكيد في ظروف جبرتها علي كدا وانا اضرا واحده بالحاجات دي.
فاروق بحزن:ولهي ي بنتي ما عارف نفسي كل حاجه ترجع زي الاول بس مش عارف في ايه علي العموم الربنا كاتبو هيحصل.
داليدا :ونعمه بلله ي عمو بعد ازنك انا عشان جنه زمانها رجعت من الكليه عشان تغيري علي الجرح.
فاروق بحب ابوي:روحي ي بنتي.
كادت ان تخرج حتي اصطدمت ب محمود.
محمود:اي رايحه فين انا كنت باخد شور اتأخرت اوي كدا سايباني وماشيه.
داليدا بمرح:لا انا بس رايحه اشوف جنه تلاقيها رجعت عشان تغيري علي الجرح.
محمود بغمزه:طب ينفع اجي اقعد معاكي شويا قبل ما اروح الموقع.
داليدا بخجل:طبعآ ينفع يلا بينا.
..
في منزل جنه عمران.
كريم بغضب:يلا سلام.
جنه بغيظ:هو انت متعصب وبتكلمني كدا ليه مالك انت بيا اتكلم مع واحد ولا حتي اتجوزو انت مالك مش من حقك تعملني كدا.
كريم بغضب جهوري:لا من حقي واقسم بلله ي جنه لو لمحتك بس واقفه مع الواد دا تاني هو او غيرو مش هخليكي تعتبي قدام باب البيت.
جنه بخبث:بصفتك اي هتمنعني انت جاري اه وزي اخويا زيك زي مليكه ومحمود وداليدا وزي ما هما مش بيدخلو في خصوصياتي ياريت تبقا زيهم.
كريم بغضب وخبث وهو يقترب منها:هثبتلك دلوقتي بينك وبين نفسك اني مش زيهم ومن حقي ادخل في كل حاجه وبمزاجك ي جنه.
جنه بخوف وهي تتراجع حتي التصقت بلحائط:كريم اعقل عشان اقسم بلله هصوت واللم عليك الدنيا وهخلي عمو فاروق ي...
لم تكمل جملتها حتي التهم شفتيها بين شفتيه يعاقبها علي أفعالها معه فا ي صغيره انتي ملكي.
كانت هي مثل المنون مغناطيسي لا تشعر بشئ غيره.
ليستفيقو علي صوت شهقات من داليدا ومحمود.
داليدا وهي تضع يدها علي اعينها بخجل وتأخذ محمودوتذهب خارج المنزل سريعآ:اسفين اسفين.
جنه بخجل وغضب:انت قليل الادب.
كريم بغمزه ومرح:وانتي احلي بنت شوفتها في حياتي باي ي موزتي وبعد كدا متقوليش كلام انتي مش قدو.
..
اما بسياره محمود.
داليدا بخجل:ازاي ازاي دا دي قله ادب هو اخوك متحرش ولا مجنون ولا ايه الحكايه.
محمود بضحك:اهدي ي داليدا وبعدين طلاما شايفاه متحرش ومجنون خدتينا ليه وطلعتي عشان نمشي.
داليدا بخجل:عشان عشان يعني مهو...
محمود:عشان شوفتي جنه كانت مبسوطه معاه صح.
داليدا بخجل:ايوا.
محمود:بصي ي داليدا يمكن انتي صغيره بس هفهمك وحاولي تستوعبي جنه بتحب كريم من زمان اوي من وهي عيله وقالتلو كتير بس هو دايمآ يقولها انها زي اختو برغم كدا لسه بتحبو وهو كمان بيحبها اوي فوق ما تتصوري.
داليدا:طب ليه متجوزهاش.
محمود بحزن:لأن مينفعش كريم مينفعش يتجوز جنه.
داليدا بأستفهام:ليه.
محمود بحزن اكبر:لأن كريم مبيخلفش مش عايز يظلمها معاه.
داليدا بصدمه:ايه انت بتقول ايه.
محمود:زي ما سمعتي احنا عرفنا الكلام دا من خمس سنين كريم كان شب في العشرين اتعرف علي شله مش كويسه بيعملو كل حاجه غلط وحرام واتعرف علي بنت من الشله دي وعمل معاها علاقه وبعدين البنت دي ضحكت عليه وقالتلو انها حامل عشان تاخد منو فلوس وكمان يتجوزها كريم وقتها قرر يتجوزها وزي ما انتي عارفه هما بيعملو تحاليل كامله عشان ورق كتب الكتاب وكدا في التحاليل اكتشف كريم انو مستحيل يخلف البنت وقتها ساومتو انو يفضل معاها ويكتب عليها عشان بردو متفضحهوش وهو وقتها كان مكسور وفعلآ كتب عليها وجبلها شقه وكل شهر بتاخد منو فلوس قد كدا ودا المنعو من انو يبقا مع حببتو اولآ غلطتو الاولي وثانيآ موضوع عدم الخلفه دا ثالثآ جوازو ال لو عرفت بيه هتكرهو بجد.
داليدا بصدمه صاعقه:ينهار ابيض دا ولا الأفلام اي دا طب ي محمود ليه مفهمتوش ان جنه بتحبو وانها كانت فعلآ هترضا بي في كل حال لو بتحبو بجد وكمان ان البنت دي هي التتفضح مش هو علي كذبها عليه انها حامل منو وهو مش بيخلف اصلآ.
محمود:قولتلو الكلام دا بس بنت الكلب مسوماه لو فضحها هتفضحو.
داليدا بعقل عكس سنها:انا نفسي اتكلم معاه بس مش عايزه احرجو بس عايزاك انت تقولو الكلام دا تقولو يطلق البنت دي ويسيبها تفضحو براحتها كدا كدا محدش هيكدبو ويصدق واحده زيها اكيد الكل عارف ماضيها وهيقولو أنها بتقول كدا بتتبلا عليه وحتي لو صدقو كل حاجه بتاعت ربنا والناس فيهم الحلو والبيفهم وفيها الوحش المبيفهمش ومش هيضيع حب عمرو عشان واحده زي دي اولآ وعشان حاجه بتاعت ربنا ثانيآ ولو جنه بتحبو بجد اوي زي ما انت بتقول مش هتفكر في كل دا وهتقول انو هيعوضها عن اي أطفال اي فايده ان يبقا عندي ولاد من انسان بكره نفسي لما يلمسني او يبصلي بلشكل دا هكره ولادي كمان.
محمود بنظره إعجاب وفخر:داليدا انتي حكايه خاصه انتي ازاي كدا طفله دمها خفيف وانسه عقلها كبير وجميله ازاي كل الحاجات دي فيكي.
داليدا بمرح رغم حزنها:الدنيا بتعلم ي محمود وعارف انا اتأكدت اني كويسه بس لما ربنا عوضني بيك وب عمو فاروق وب كريم وجنه انتو احسن اهل في الدنيا.
محمود بأبتسمه:انتي تستهلي كل حاجه حلوه ي داليدا.
داليدا بخجل:احمم شكرآ يلا ندخل بقا بدل قاعدتنا دي ميصحش وكمان قول لأخوك عيب كدا وحرام كمان يروح يصلح حياتو ويجي يتجوزها ويعمل العايزو .
محمود بهدؤ:عارف ان العملو حرام بس اوقات الإنسان بيضعف قدام الحاجه البيحبها ي داليدا بينسا كل قواعدو.
داليدا بحماس:محمود تيجي نوافق راسين في الحلال.
محمود:يعني ايه مش فاهم.
داليدا:يعني نعمل اي حاجه عشان نجوز الاتنين دول اي رأيك.
محمود:اكيد موافق قول خطتك وانا معاكي.
داليدا بحماس:اسمعني ي كبير احنا ها.......
..
اما علي الجه الاخره في منزل عائله الاسيوطي.
..
كان الجميع مجتمع علي طاولة الطعام.
جابر بخبث:كيفكو ي رجاله.
سليم ببرود:كويسين اكيد احنا احسن منك ي جابر قولي صحيح لقيت شغلانه تلمك ولا لسه.
جابر بكره وخبث:لسه بس كسبت الأحسن من اي شغلانه مُهرة قلبي.
كانت مُهره بعالم اخر هي و عاصم الذي كانو ينظرون الي بعضهم بعالم موازي نظرات اسف منه علي بعده عنها ونظرات عتاب منها علي انو سابها لغيرو.
جابر وهو يقبض علي يدها بغضب:صوححح ي مُهره.
مُهره بدموع وألم حاولت اخفأهم:صوح ..صوح.
شعرت مليكه بتوتر الاجواء لتردف بمرح:كويس اني لقيت حد من سني اعرف اصحبو اي رأيك ي مُهره.
مُهره بأبتسمه رقيقه:طبعآ اتشرف بيكي ي مرات اخوي.
مليكه بتسأل:هو ازاي دا سليم الزناتي وانتو كلكو الاسيوطي وقرايب.
شمس بحنان وهي ترطب علي كتف سليم:سليم مش من عيلة الاسيوطي بس كل الخير ال احنا فيه بفضلو وبفضل عاصم ابني هو يعتبر ابن عم عاصم ومتربي معانا من صغرو بعد وفات اهلو وهو خير الولاد كلها ربنا يباركلك فيه ي بتي واشوف خلفتكم قريب.
مليكه صدمت بخجل من كلمتها تلك.
وقد احب سليم ان يستغل الأوضاع بخبث ليضع يده علي خصر مليكه يقربها منه بتملك:قريب ي امي هتسمعي خبر عن حفيدك.
مليكه بصدمه:نعممم.
شمس بضحك:خلاص ي سليم متكسفهاش عاد.
كريمه بخبث وكره:مش لما تعرفو بتخلف ولا كيف الأرض البور زي مرت اخوي أجده.
شعرت مُهره بلأهانه لتدمع اعينها الزرقاء بحسره.
عاصم بغضب قد وصل الي حده لا يستطيع كبحه:اقسم بلله ي كريمه لسانك الهيحدف كلام زي الزفت ده هقطعهولك مفهوم.
كريمه بغضب وخبث:دي مرآت اخوي ي سي عاصم وهو معترضش نفسو علي كلامي كلنا عارفين ان مُهره بقالها خمس شهور متجوزه ومخلفتش تبقا ايه.
عاصم بغضب وهو يغادر الطاوله:اخوكي مرضش عشان مش راجل ومفيش راجل يسيب مراته تتهان قدامه كتكو القرف.
سليم وهو يسحبها يد مليكه معه للخارج بغضب:قولتلك ي جمال حسابك انت وعيالك بيتقل معايا خلي بالك.
بعد رحيل كل من عاصم وسليم.
جمال بغضب:يرضيكي ي كبيره الهيحصل ده.
شمس ببرود:ربي عيالك ي جمال وبعدين تعالا حددني عن الهيحصول لتتابع لجابر بضيق وانت خلي بالك علي مراتك عشان هتصبح في يوم متلجيهاش ووجتها متجيش تبكي.
جابر بخوف:مين هياخدها مني ي خاله.
شمس وهي تتركهم وتأخذ مُهره وتذهب للأعلي:اللي انت سرجتها منيه في غيابو ي ابن جمال.
رحل الجميع ولا يبقا غير جمال وأولاده.
جابر بخوف:هو ممكن عاصم يكون جاي ياخدها مني ي ابوي.
جمال بخبث:عاصم مجاش انا النزلت مصر وجولتلو يجي يشوف امو.
سيد بغضب:ليه ي ابوي أجده كنا مرتاحين منيهم ومن عجرفت ابن الزناتي البيعملنا كيف الكلاب ليتابع بوقاحه وقزاره بس جايب معاه مرا حوريه بصحيح عيني طالعه عليها من وقت ما جت.
كريمه بضيق وغيره:مش حلوه دي بت من مصر اكيد كلو صناعي في صناعي سليم مينفعش يبقا مع واحده غيري.
جمال بغضب:شويه اغبيه اسمع ي بهيم منك ليها احنا مش عاوزنهم كلهم ولا عاوزين مُهره ولا سليم ولا بت البندر احنا عايزني الفلوس والوارث و نبقا احنا كبار عيله الاسيوطي وانتو تديرو كل حاجه معايا ووجتها النسوان هيترمو تحت رجليكو وانتي ي اختي احسن رجاله البلد هيتقدمولك.
سيد بمكر:يعني ايه ي ابوي
...
يتبعععع.
..
التكملة لما احس بتفاعل😘

🤍فاتنت الوحش🤍حيث تعيش القصص. اكتشف الآن