بارت11 الجزء الاول.

8 2 0
                                    

ولو عيونك جحيم سأتمنى ان يحتويني هذا الجحيم🖤.
...
يتبععع..
.
وقفنا عند جمله سيد:تقصد اي ي ابوي.
جمال بخبث:السؤال هنا هيبقا لجابر لأنو هو الهيتحكم في مصيرنا كلنا لو وافق علي تلبيس مراتو قضيه شرف.
صدمه حلت بالجميع.
جابر بصدمه:انت بتقول اي ي ابوي كيف يعني.
جمال بشر:هتلبس مراتك قضيه شرف مع عاصم وتخليه يتنزلك عن كل حاجه البيوت والأراضي وكمان انك تبقا كبير البلد كل حاجه قصاد انك متجتلهاش او تحبسها وهو طبعآ غرقان فيها هينفذ من غير تفكير ويبقا يخدها ويغورو كلتهم ونبقا احنا كبار البلد كلها.
جابر:بس ي ابويي انت خابر ان عحب مُهره من وهي عيله صغيره ومقدرش اعمل فيها أجده انا مصدقت تبقا معايا.
جمال بغضب:فوق ي ابن جمال من الوهم ال انت فيه البت عمرها ما حبتك ولا هتحبك ولا ناسي ي ابن حسنات ان البت مخلتكش تلمسها لحد دلوق وانت عامل انها تعبانه عشان تدار علي خيبتك .
جابر بصدمه:انت عرفت كل الحاجات دي كيف ي ابوي.
جمال بخبث:انا مش نايم علي وداني ي جابر وبقولك اهو ي ابني هتختار اي احنا وتبقى كبير البلد وتزلها زي ما زلتك انت الف مين تتمناك ي جمال متضيعناش بسبب بت كيف دي.
جابر بغل:انا ضحيت ب كرامتي كتير عشان مُهره وهي مقدرتش ده جه الوقت الضحي بيها عشان نفسي.
جمال:افاهم عليك ي ولدي دا الكلام الزين المظبوط.
كريمه:هنعملها كيف الحكايه دي وميته.
جمال بخبث:سبوني اخططلها بس الصبر عشان كلو في وقتو حلو ي ولاد حسنات.
..
بالخارج كان سليم يتمشى برفقه مليكه بأحد الأراضي الزراعيه.
مليكه بفضول:همااا...
سليم ببرود ومقاطعه:اه بيحبو بعض وجابر اتجوزها غصب من ورانا.
مليكه بصدمه:بسم الله الرحمن الرحيم انت عرفت منين اني هسألك عنهم.
سليم ببرود وغرور:انا سليم الزناتي اعرف النجوم بتلمع لأنهي درجه مش هعرف انتي بتفكري في اي.
مليكه بفضول اكثر:بعيد عن غرورك والنفخه الكدابه دي ممكن اعرف اي الحصل.
تقدم سليم منها ابتعديت هي بخوف ظن منها انهو سيصفعها كما يفعل دأمآ عندنا تسأله علي شئ يخص...ولاكن فجأه سليم بمسك يدها والجلوس تحت احدي الشجرات.
سليم:عاصم ومُهره كانو بيحبو بعض من وهما صغيرين بس جه وقت ابو عاصم مات وانا مكنش في حد واقف معايا غيرو هو وعاصم بس عاصم مكنش زيو بيروح معايا ويجي معايا ويسافر معايا ماجد كان اكتر من ابويا كان عايز يوصلني ب اي طريقه وبعد ما مات عاصم حلف ما يسبني وهنكمل المشوار مع بعض ودع حببتو وقالها رجعلك ووصا عمو ال هو ابوها يحافظلو عليها لحد ما يرجع وعمو اقسملو ان مُهره مش هتبقى غير ليه مهما اتأخر حتي هي حلفت ما راجل غيرو يلمس منها شعره وهتفضل مستنيا حتي لو لحد ما تموت وبعدين سافرنا انا وعاصم سافرنا سنين مش شهور وفجأه جالنا خبر موت عم عاصم ابو حببتو بسبب الشغل ماعرفناش ننزل البلد وقتها بعديها تاني جالنا خبر ان ابو مُهره وصيتو كانت انها تتجوز جابر ابن عمها التاني ال انتي شوفتي دا جوزها دلوقتي وفعلآ اتجوزها غصب عنها واستغل غياب عاصم ومحدش مصدق حوار الوصيه دا لأن عم عاصم الله يرحمو كان مستحيل يسيب بنتو في ايد جمال وعيالو كل همهم السلطه والمال وياخدو كل المش بتاعهم عشان يعوضو نقصهم وكلهم بصين ليا ولعاصم في حياتنا ويتمنون لينا الموت انهارده قبل بكره وبس.
مليكه بصدمه من كم الغل:هما يتمنلكو الشر لأنهي درجه يعني.
سليم ببرود:لدرجه الموت او الحبس او الشنق اهم حاجه ياخدو مكانا عاصم برغم انو بعيد عن البلد بس هو كبير البلد بعد ابو ومشغل ناس تحت امرو هنا ومن طريقهم بيعرف كل حاجه وكل مشكله ويحلها من مكانو وكل البلد فرحانه بي وكمان عاصم انا متأكد انو هياخد مُهره واحنا ماشين وهيتجوزها مش هيسبها لجابر وهيثبت حقيقه وصيت عمو.
كانت مليكه صامته تنظر له للحظه فا ي الهي كم انت وسيم وانت هادئ كم قلبي يود ان يقبلك وانت تقصو علي الحديث وترضي فضولي دون ان تصفعني وتغضب.
سليم بغرور وخبث:عارف اني حلو بس مش للدرجادي.
مليكه بخوف وخجل:لا بجد كدا كتير انت مصاص دماء ولا اي ..انا بس كنت مستغرباك انك بتحكيلي عنك وعن اهلك حاجات من غير ما تمد ايدك التتشل دي عليا بس.
سليم ببرود:اه فكره انا حكتلك لأني عايز احكي بس متتعوديش علي كدا لأن حياتي انتي لسه ملكيش دعوه بيها عشان ممدش ايدي عليكي مفهوم.
مليكه بضيق:مفهوم.
سليم بتزكر:واه حاجه كمان.
مليكه بمرح:اه الشارع الواراه دا انا هعملك محضر ابن فرخه دلوقتي.
سليم بعدم فهم:مالك .
مليكه بمرح:اسكت دا انت نرم قول كنت عايز تقول اي،
سليم بحده:اتعدلي واسمعي الكلام القولتهولك دا محدش يعرف عنو حاجه فاهمه يعني كريمه بنت جمال اوعي ترمي قدامها اي كلمه مفهوم.
مليكه:خلاص عمال فاهمه مفهوم خلاصصص وربنا انا بفهم مش حماره.
سليم ابتسم في الخفاء علي طفولتها وتعجب من نفسه فا لماذا قصا لها كل هذا:طب يلا قدامي.
..
في غرفه شمس كانت مُهره تبكي باحضانها.
مُهره ببكاء:انا تعبت ي شمش وابنك كيف الجبل مش راضي يعمل حاجه .
شمس بحزن:ولهي ي بتي عاصم اكيد مش هيسيبك أكده يعني كبري عقلك وبعدين صبرتي شهور من غيرو مش عارفه تصبري دلوق.
مُهره بدموع:طول عمري برمي كل حمولي عليه من واحنا صغيرين وانا شيلت سنين في غيابو ودلوق رجع يبقا جه وقت اني مشيلش هم حاجه.
شمس:عندك حق ي بتي متشيليش هم حاجه وعاصم خلاص جه بس الصبر.
مُهره وهي تغوص بالنوم من كثرت الارهاق والبكاء وعدم النوم ليالي خوف من هذا المدعو جابر ان يتعرض لها :انا هفضل صابره طول عمري عشان عاصم وعشان يجي اليوم ال ابقا مرتو زي ما كنا بنحلم.
شمس بحزن علي حالها:قولي ي رب ي بتي ي رب.
دقائق وكان الوضع كما هو غفت مُهره في احضان شمس وظلت شمس تفكر في حالهم فا تلك الفتاه تحملت الكثير توفت ولدتها بصغرها ثم هاجرها حبيبها وتوفي والدها وبعد كل هذا تكتشف انهو وصا ان تتزوج من أكثر شخص تكره بحياتها ولم يعد حبيبها حتي يفعل لها اي شئ وكأنه استغني عنها وها هي ماذالت متعلقه به ولا تود غير ان تصبح معه.
قاطع شرودها طرق الباب وكان عاصم.
شمس:تعالا ي عاصم.
عاصم بحزن وهو يجلس بجانبهم ويقبل جبهت مُهره الزي يظهر عليها البكاء والتعب:كانت بتحكيلك قد اي هي زعلانه مني وكرهاني بسبب اني مرجعتش الحقها صح.
شمس:ياريتها ي حبت عيني كانت بتبكي وتدعي انها تبقا مت نصيبك أعمى حاجه ي ولدي البت شافت كتيرر اثبت كدب عمك وعيالو وطلقها من جابر واتجوزها ليه مش عارف تعمل اكده.
عاصم:لسه قايلها بلسانك ي شمس اثبت هثبت كيف انا دلوق معيش إثبات المحامي مسافر ولسه هيرجع بعد شهر وهو الوحيد الهعرف اخلي يقر بكل حاجة انا بس عايز الصبر منكو ي اما.
شمس بحزن:ربنا يجمعكو علي خير ي ابني ويبعد عنكو الشر.
عاصم:الشر عمرو ما هيبعد طول ما جمال وعيالو وسطينا ي اما.
شمس:ربنا يبعدهم عنكو ي ولدي لتتابع بأهتمام صوح اي حكايه سليم وعرستو دي.
عاصم بتوتر:اتجوز ي شمس هو انتي أجده مش عجبك اي حال واصل ولا متجوز ولا اعزب.
شمس بشك:مش القصد ي ولدي بس كيف سليم يتجوز وانا وانت خبرينو زين هو مش بيحبها صوح.
عاصم بقله حيله:بصي ي شمس انا عارفك مش هتسكتي غير لما تعرفي كل حاجه البنت دي وقعت في طريق سليم ودخلت في حوار كبير جوي معاه واطر يتجوزها عشان يحميها من الناس العايزه تقتلها وفكروها خطبتو بس هيطلقها بعد ما يخلص من اعداؤ دول وتبقا في امان و هي متعرفش حاجه عن الموضوع دا واوعي ي شمس تقولي اي حاجه قدامها سليم كان قتلني قتل.
شمس بضيق:البت كيف الشهد كيف عايز يطلجها دي البصه في وشها تنسي الهم هي دي الكنت بتمنالو واحده كيفها سليم ولد حلال ويستاهل كل حاجه حلوه بس المهم طبعآ اخلقها ي ولدي.
عاصم:لا دي بت ناس ومتربيه وكمان دكتوره قد الدنيا بتدرس طب وانتي بجد لة عايزاها لسليم يبقا تشغلي حركاتك ي شموسه ولا اي.
شمس بخبث:مبقاش شمش بنت عتمان القاضي اما خليتو يعشجها عشج وميطلجهاش ابدآ.
قاطعهم دق الباب ودخول جابر غاضبآ.
جابر:صحيلي مرتي ي عهمه.
عاصم ببرود:سيبها الليله عند شمس ي جابر هي مش هطير.
جابر بكره:مش هطير ي ولد عمي بس في ناس بتنهش لحمها بعيونهم.
عاصم بغضب:حافظ علي كلامك ي جابر بدل ما اموتك في يدي دلوق وماخد فيك يوم وبردو هاخد ال انت خدتو مني غدر في كل الحلات.
جابر ببعض الخوف:كل دا عشان قولت عايز مرتي تبات في حضني.
عاصم بغضب وغيره:ملكش مرا اهنيه ي جابر مُهره هنا في حضن شمش بت عمي الهخاف عليها من التراب ولما تطلع تبقا مرتك ال انت خدتها غدر من حبيبها علي كيفك ويلا نطلعو عشان منجلجش بت عمنا ي جابر.
ذهب جابر والغل والكره يأكل بقلبه واقسم علي تنفيذ خطت والده في أقرب فرصه حتي ينتقم منهما .
....
وها هو مر اسبوع دون أحداث تزكر كل شخص يفكر في أهدافه جمال وأولاده يخططون في تلك الفضيحه الزي يردون ان يسببوها لمُهره وعاصم وعاصم ينتظر رجعو محامي العائله بفارغ الصبر حتي يأخذ مهجت روحه ويذهب بعد أن يطلقها من هذا الوغد ابن عمه ويفكر كيف يعوضها عن كل ما مر بها وسليم ومليكه اصبحو اقرب مرح مليكه وصبر سليم الذي لا يعلم كيف اكتسبه واصبح يتحملها هكذا هل لأنها أصبحت تعطي لحياته هدف وهو حمايتها ومزاق المرح اما ماذا وعلي الجانب الاخر داليدا ومحمود الذي اصبحو مثل بئر الأسرار لبعضهم للحظات يشعرون وكأن هذا ليس جواز ورق وأنهم يعشقون بعض ويجهزون للزوج اما جنه وكريم فا سنري احدثهم في البارت القادم.
...
والي إلقاء ببارت12😘

🤍فاتنت الوحش🤍حيث تعيش القصص. اكتشف الآن