Robbie zat op de rand van zijn bed, nog steeds met het glas bier in zijn hand dat hij uit de koelkast had gehaald toen hij thuiskwam. Het was een lange avond geweest, vol gesprekken en bekende gezichten, maar één ding bleef hem bezighouden: Matthy.
Er was iets aan Matthy dat hem fascineerde. Het contrast tussen zijn rustige, bijna verlegen houding en de wereld van influencers waarin hij zich bevond, had Robbie nieuwsgierig gemaakt. Hij had het ongemak bij Matthy opgemerkt toen ze samen bij de bar stonden, maar tegelijkertijd had hij ook een zekere warmte en oprechtheid gevoeld. Matthy was anders dan de mensen die Robbie normaal gesproken tegenkwam. Geen opsmuk, geen geforceerde glimlach voor de camera's. Eerlijk, bijna ontwapenend in zijn ongemak.
Robbie pakte zijn telefoon en begon te scrollen door de foto's die hij die avond had gemaakt. Bij de meeste foto's stonden hij en Koen met hun vrienden, lachend en poseerdeskundig zoals altijd. Maar er was er eentje bij die hem meteen opviel: een foto waarop Matthy op de achtergrond zichtbaar was, net buiten de focus, zijn blik afgewend, bijna alsof hij probeerde zich onzichtbaar te maken. Robbie glimlachte en besloot dat hij Matthy beter wilde leren kennen.
Hij opende Instagram en typte "Matthy van Heest" in de zoekbalk. Geen resultaten. Hij fronste even, misschien had hij de naam verkeerd gespeld? Hij probeerde het nog een keer, en daarna met een paar kleine variaties, maar telkens kwam er niets naar voren dat ook maar in de buurt leek te komen van Matthy. Dat was vreemd, want vrijwel iedereen die hij kende, zeker iemand die in de buurt van Koen verkeerde, had een Instagram-account.
Robbie zuchtte en besloot het via Facebook te proberen. Daar zou hij hem vast wel vinden. Hij voerde opnieuw "Matthy van Heest" in, maar ook daar was het resultaat teleurstellend. Geen profiel, geen herkenbare foto's, helemaal niets. Het was alsof Matthy online gewoon niet bestond.
Dit begon hem te intrigeren. Hij was eraan gewend dat mensen zoals Matthy – zeker familie van een grote influencer als Koen – in ieder geval een kleine digitale voetafdruk hadden. Zelfs mensen die niet veel van sociale media hielden, hadden vaak wel een basisprofiel. Maar Matthy leek volledig afwezig, alsof hij ervoor had gekozen om zich aan de zichtbaarheid van de online wereld te onttrekken.
Robbie nam nog een slok van zijn bier en staarde naar het lege zoekresultaat. Hij vroeg zich af of Matthy misschien bewust afwezig was van sociale media, of dat er een andere reden was waarom hij zo moeilijk te vinden was. Het paste wel bij de indruk die hij vanavond van hem had gekregen: een jongen die de voorkeur gaf aan rust en afstand, iemand die zich niet comfortabel voelde in de schijnwerpers.
Terwijl hij nadacht, herinnerde Robbie zich iets wat Koen eerder op de avond had gezegd. Matthy was niet zoals de rest van hen – hij had geen grote sociale kring en leefde een wat rustiger leven. Misschien maakte dat deel uit van waarom hij zich niet op sociale platforms liet zien. Robbie voelde zich nog meer aangetrokken tot Matthy door dit mysterie. Hij wilde begrijpen waarom Matthy zo anders was dan de mensen die hij normaal gesproken ontmoette. Het was verfrissend en ergens zelfs een beetje bewonderenswaardig.
Na nog een paar vergeefse pogingen besloot Robbie dat het weinig zin had om door te blijven zoeken. Als Matthy geen Instagram of Facebook had, zou hij dat maar moeten accepteren. Maar dat betekende niet dat hij het erbij zou laten zitten.
Robbie pakte zijn telefoon en stuurde een kort bericht naar Koen.
Robbie:
"Hey Koen, ik was even aan het zoeken, maar ik kan je neefje Matthy echt nergens vinden op Insta of Facebook. Heeft hij geen socials, of zoek ik verkeerd?"Na een korte pauze kwam Koen's antwoord binnen.
Koen:
"Haha, dat kan kloppen. Zijn achternaam is niet Van Heest, dat is die van mijn kant van de familie. Matthy komt van de moederskant. Zijn volledige naam is Matthyas Het Lam."Robbie fronste even en glimlachte toen hij het las. Natuurlijk had hij dat niet kunnen weten.
Robbie:
"Oh, dat verklaart veel. Ik zocht inderdaad verkeerd dan. Maar nu ben ik nog nieuwsgieriger. Zit hij eigenlijk wel op social media?"Koen reageerde vrijwel direct.
Koen:
"Nee, niet echt. Hij is niet zo van de socials, houdt meer van zijn privacy en die rustige vibe, je weet wel. Hij is sowieso een beetje een uitzondering in onze familie wat dat betreft."Robbie grijnsde terwijl hij het bericht las. Dat paste wel bij de indruk die hij van Matthy had gekregen.
Robbie:
"Ja, dat merkte ik al een beetje. Hij lijkt me echt een bijzondere gast. Denk je dat ik z'n nummer van je kan krijgen? Ik zou wel graag contact willen houden met hem."Het duurde iets langer voordat Koen reageerde, maar toen kwam het antwoord binnen.
Koen:
"Haha, ik had al zo'n vermoeden dat je interesse had. Maar luister, ik wil hem niet overvallen. Matthy is wat voorzichtiger met dat soort dingen. Ik vraag het hem wel even, en als hij oké is met het idee, laat ik je weten hoe je hem kunt bereiken."Robbie waardeerde Koen's begripvolle aanpak.
Robbie:
"Top, thanks man. Geen haast, ik wil gewoon meer over hem te weten komen. Hij fascineert me op een goede manier."Koen:
"Ik snap het helemaal. Ik laat het je weten als ik iets van hem hoor!"Robbie legde zijn telefoon neer, met een tevreden glimlach. Matthy was misschien moeilijk te vinden online, maar dat maakte het alleen maar interessanter om hem op een andere manier te leren kennen.
JE LEEST
Mastermind | Mabbie
Fanfiction"What if i told you i'm a mastermind, and now you're mine" Matthy en Robbie leven in twee hele andere werelden, Robbie leeft in een bubbel van influencers. Matthy heeft een simpele baan als medewerker bloedafname in het ziekenhuis. Maar toch, nadat...