BUNYI sudu yang berlaga dengan pinggan dan perbualan antara Tengku Zahar dan Engku Maisarah mengisi ruang makan.Perbualan yang rancak itu dihiraukan oleh Haze.
POV HAZE
Nasi di dalam mulut aku dikunyah perlahan,malas sebenarnya nak sarapan,aku sebenarnya bukannya suka sangat sarapan ni, tapi bonda dah masak,makan ler.
Pandangan ku terus memusat ke luar rumah,fikiran ku melayang teringatkan pergaduhan aku dan Nelli.
"Haze." Panggilan yang sayup sayup,hanya dihiraukan
"Haze Azhar." Sekali lagi suara yang memanggil hanya dihiraukan,dia fikir,suara itu adalah suara dari minda nya.
"TENGKU MOHAMAD HAZE AZHAR BIN TENGKU AZHAR," Jeritan yang tiba tiba memenuhi ruang halwa telinga nya menyentakkan lamunannya.
Terus kepala mencari punca utama suara yang memanggilnya tadi.
Bonda.
"Yes,bonda."
"Berangan pulak kamu,bonda tanya,Nelli apa khabar?Dah lama bonda tak dengar pasal dia." Soalan bonda bagai membelit hati nya yang sedia sakit.
"She's good," Aku merespon dengan ringkas.
"Ye ke? Dia dah lama tak datang sini,nanti suruh lah dia datang sini,teman kan bonda.Nak suruh kamu temankan,hmm,sebelum bonda suruh tunggu,dah hilang dah." Rungutan bonda di dengar dengan jelas.
"Ok."
"Korang gaduh ke?" Soal bonda prihatin.
"No.Biasa aje,nothing news.Lagipun Nelli sibuk dengan persiapan pertandingan debat dia,tak lama lagi dia nak pergi peringkat negeri pula." Jelas aku ringkas.
"Ohh ye ke? Alhamdulillah.Sejuk perut umi Nelli mengandungkan dia."
Aku hanya tersenyum kecil sebagai respon.
"Ok lah bonda,Haze gerak pergi sekolah dulu.Nanti lambat."
"Ha,ha,dah pergi lah sana," tangan bonda dan ayahanda dicium.
Aku terus melangkah keluar dari ruang makan yang terasa menyesakkan dadanya.
"Huh," Aku mengeluh berat.
Jarinya mengetuk jari meja mengikut rentak lagu Up nyanyian dari Karina Aespa.Beg yang berada di kerusi sebelah meja nya dia capai dan digodek godek isinya.
Sambil mulutnya menghumming lagu Up,aku mencari di mana keberadaan gula gulaku.
Sebenarnya di sekolah ku tidak dibenarkan membawa gula gula,tetapi ada beberapa yang masih membawa gula gula, termasuklah aku yang tak makan saman ni.
Tapi aku tak buang sampah plastik pembungkus gula gula tu merata rata,tak macam budak budak tak bertauliah yang lain.
Selepas sahaja aku menjumpai gula gu tu,aku terus membuka gula gula tersebut dan,
NGAP!
Selamat masuk ke dalam mulut aku.Kunyahan ku dilanjutkan tanpa menghiraukan orang di kiri kanan aku.
Actually tak payah kesah pasal orang sebelah kanan dan kiri aku,sebab memang takda orang.Kalau aku makan nasi lemak pun takde sape perasan,sebab kedudukan kan meja aku, disebelah kanan dinding,dan sebelah aku tiada orang, meja aku paling belakang sekali.
Kenapa aku boleh berada disini? Aku dah duduk di belakang ni sejak pergaduhan aku dengan Nelli beberapa minggu yang lalu.
Lepastu dua dua buat bodoh je,aku nampak dia,buat bodoh,dia nampak aku pun,dia buat bodoh.
Tiada lagi teguran atau pun lawak yang akan didengarnya.Mungkin?
Aku masih belum boleh terima semua ini, hubungan Nelli dan Keith berlaku secara tiba tiba dan mestilah aku terkejut.
Takde ribut takde angin,tetiba official.Ha gitu!
"Heh, pathetic."
(◍•ᴗ•◍)
Hallu??
YOU ARE READING
#RIJI : Friends
Romance[In editing✒️] We're friends,yeah? - Haze Friends? - Nelli Pals? Good buddies? - Haze Just friends,right? - Nelli Yeah. - Haze Aku mungkin hanya teman bagimu, tapi kamu adalah segalanya bagiku. I love you - Nelli Love you too - Keith ⚠️Read at your...